שוק ההון    

פייפאל פורשת מפרויקט ליברה של פייסבוק

ליברה, פרויקט המטבע והארנק הדיגיטלי,של פייסבוק קיבל הרבה תהודה כשהוכרז. אלא שמאז הוא נתקל בקשיים, בראשם הרגולטור והפוליטיקאים שלא מתלהבים לתת שליטה רבה כל כך לפייסבוק בכסף שלנו. גם משקיעים מסוימים הזהירו מאי-הוודאות. כעת מתגלים גם סדקים בצד העסקי, ופייפאל , שירות התשלומים, פורש מהשותפות.

כך עולה מהדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. ובחברה ציינו כי יוותרו על חברות בקבוצה ובמקום זאת יתמקדו בעסקים ובפיתוחי הליבה שלהם. מהחברה נמסר: "אנחנו תומכים בשאיפות של ליברה ומצפים להמשיך ולעבוד בעתיד ביחד".

בליברה ציינו בתגובה כי הם מודעים לאתגרים העומדים בפניהם בניסיונות "להגדיר מחדש" את המערכת הבנקאית. "המחויבות למשימה הזו חשובה לנו יותר מכל דבר אחר, מוטב שנדע על חוסר המחויבות הזו עכשיו ולא מאוחר יותר", נמסר בהודעתם. בפייסבוק עצמה סירבו להגיב לפרסום.

אפילו ויזה ומאסטרקארד, שנותנות חותמת אמינות לפרויקט, הודיעו החודש שהן שוקלות  מחדש מפני שאינן רוצות למשוך אליהן בדיקה רגולטורית.  עדיין עם עזיבת פייפל, חברת הניהול של ליברה כוללת 28 חברות שונות בהן אובר, ליפט וספוטיפיי.

ליברה הוא מטבע דיגיטלי-קריפטוגרפי מבוסס בלוקצ'יין; ולצדו שירות תשלומים בשם קליברה (Calibra) שיאפשר העברת כספים ללא עמלות, וייכלל באפליקציות וואטסאפ ופייסבוק מסנג'ר. המטבע החדש והשירות אמורים להיות מושקים בשנה הבאה.

לצורך מיזם ליברה גייסה פייסבוק שותפים הכוללים כמה חברות ענק בענפי הטכנולוגיה והפיננסים. מטרתו העיקרית להביא לראשונה את תחום הבלוקצ'יין ומטבעות הקריפטו ממטבעות של משוגעים לדבר לשימוש בקהל הרחב, ולחולל מהפכה של ממש בעולם התשלומים הדיגיטליים – ואולי בכלכלה העולמית כולה. עוד יש לציין שפייסבוק – שסובלת בשנים האחרונות מלחץ ציבורי ואיומי רגולציה – עלולה לעמוד כעת בפני גל חדש וחזק יותר של ביקורת וחששות, הקשורים לשליטתה המתגברת בשוק, יכולות לאיסוף מידע והפרת פרטיות. בניגוד לביטקוין, הגיבוי של החברות הפרטיות אמור לשמור עליו יציב יותר.

למידע נוסף:

המטבע החדש של פייסבוק: ליברה – איך זה יעבוד

פייסבוק מזהירה: הרגולציה עשויה למנוע את ליברה

ההתלהבות הייתה מוקדמת מדי? הפד נגד הליברה