חדשות    

פרוטוקול דיוני הריבית – מארס 2012

בנק ישראל השאיר את הריבית בחודש מארס על 2.5%, אבל לא פחות חשוב מהריבית הנוכחית הוא כיוונה בהמשך, ואת זה במקרים מסוימים ניתן להבין מפרוטוקול דיוני הריבית. ריכזנו בהמשך את עיקר הדברים.

 "ששת חברי הוועדה המוניטרית המשתתפים בדיון מחליטים על גובה ריבית בנק ישראל הרצוי למשק. בדיון לקראת החלטת הריבית לחודש אפריל 2012 המליצו כל חברי הוועדה להשאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 2.5%.

"המשתתפים בדיון עסקו במספר סוגיות. המרכזיות שבהן: התפתחות האינפלציה והציפיות לאינפלציה; הערכת סביבת הפעילות הריאלית תוך התייחסות לנעשה בשוק הדיור; ההתפתחויות בסביבה העולמית והסיכונים הנשקפים ממנה למשק הישראלי. בנוגע להתפתחויות באינפלציה והציפיות לה, המשתתפים ציינו כי ב- 12 החודשים האחרונים עלה המדד במצטבר ב 1.7%- מתחת למרכז תחום היעד, כאשר התורמים העיקריים לאינפלציה הם מחירי הדיור ומחירי האנרגיה. בבחינה של המדדים המנוכים עולה שבשנים עשר החודשים האחרונים מדד המחירים בניכוי סעיפי האנרגיה והדיור יחד נותר ללא שינוי, לאחר שרשם שיעורי עלייה נמוכים בחודשים הקודמים.

"חברי הוועדה התייחסו לעובדה שנמשכת העלייה בציפיות לאינפלציה וכי אלה נעות בתחום העליון של היעד – תוך התמתנות הציפיות להורדת ריבית בחודשים הקרובים והיווצרות ציפיות להעלאת הריבית בטווח של שנה קדימה. בקרב חברי הועדה קיימת ההערכה כי מקורה של מרבית העלייה בציפיות היא בהתייקרות של מחירי הדלקים והאנרגיה בעולם. בנוסף חברי הוועדה ערים לכך כי העלייה הגבוהה בציפיות הנגזרות משוק ההון (עלייה של 0.3 נקודות אחוז ביחס לחודש הקודם) נובעת בחלקה מהטיה כלפי מעלה באומדן וכי ייתכן והשיעורים בפועל נמוכים מאלו הנאמדים על ידי הנתון משוק ההון. לאור זאת הוועדה דנה במכלול האינדיקאטורים לציפיות לאינפלציה לרבות באלו הנגזרות מהחוזים העתידיים על מדד המחירים לצרכן שעמדו החודש על2.5% בממוצע. חברי הוועדה דנו גם ברמת הפעילות הכלכלית במשק. ראשית הוזכר כי החודש עודכנה תחזית בנק ישראל לצמיחה כלפי מעלה והיא עומדת כרגע על 3.1% לשנה הנוכחית ועל 3.5% לשנת 2013 .

"בקרב המשתתפים נרשמה הסכמה כי מרבית האינדיקטורים שנוספו החודש תומכים בהערכה לפיה קצב הצמיחה של המשק נשאר מתון ודומה לזה שאפיין את הרביע האחרון של 2011 ; זאת תוך עליה בסעיפי יצוא השירותים וביבוא הסחורות. חברי הוועדה ציינו כי לאור הנתונים החדשים החשש לירידה נוספת בקצב גידולו של התוצר פחת. יתרה מזאת, צוין כי מרבית האינדיקטורים הצופים את פעילות המשק בעתיד, וביניהם מדדי גוגל ומנהלי רכש, וכן אלה הנגזרים מסקר החברות של בנק ישראל ומסקר המגמות של הלמ"ס, מצביעים על התייצבות ואף על פוטנציאל להאצה מסוימת בפעילות המשקית בחודשים הקרובים. אינדיקטורים אלה, כאמור, מתיישבים עם התחזית החדשה של בנק ישראל.

"במסגרת הפורום נדונו גם מחירי הדירות. הודגש כי על אף העובדה שמחירי הדירות עלו בחודשים דצמבר-ינואר ב- 0.1% – עלייה שניה ברציפות לאחר ירידות בשיעור מצטבר של 1.4% בשלושת החודשים הקודמים – קצב עלייתם ב 12- החודשים האחרונים התמתן ל- 4.5% . ההתמתנות של שיעור העליה במחירי הדירות בחודשים האחרונים באה על רקע המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה, ההשפעה- בפיגור של העלאת הריבית, צעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות וצעדי משרד האוצר במיסוי על נדל"ן. לדעת חברי הועדה צעדים אלה, יחד עם מאמצי שיווק הקרקעות מצד משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל, צפויים להוסיף ולהשפיע בהמשך. יחד עם זאת, הועלתה האפשרות נוספים ככל שיידרשו. (Macro-Prudential) לשקול בעתיד נקיטת צעדים מאקרו-יציבותים יצוין כי במסגרת הדיון בפורום המצומצם בחודש מרץ עודכנו חברי הוועדה על ידי המפקח על הבנקים בסוגיית זמינות האשראי במשק ובמגמת התפתחותו בחודשים האחרונים.

"בסקירה שהוצגה בפני משתתפי הפורום התייחס המפקח לדרישות הלימות ההון החדשות ולהשפעתן הצפויה על פעילות מערכת הבנקאות וכן על הקצאת האשראי במשק. צוין, בין היתר, כי קיים פוטנציאל להגדלת האשראי במשק וכי על פי סקר החברות, יש אינדיקציה לזמינות האשראי כיום נמוכה בעיקר במגזר של העסקים הקטנים ובענף הבנייה והנדל"ן. לגבי העסקים הקטנים ישנם מיזמים, הן של האוצר והן של בנקים, שנועדו להגדיל את זמינות האשראי לסקטור זה. לגבי ענף הבנייה והנדל"ן, נאמר כי עליית הסיכונים הביאה להקשחת התנאים במתן האשראי. לדבריו המפקח, לפחות בחלק מהבנקים הקשחה זו קשורה למגבלה הענפית האפקטיבית במתן האשראי לענף הנדל"ן בפניה הם ניצבים"