חדשות    

פרצה ברפורמת מס מאפשרת לבעלי דירת יוקרה לקבל החזר מס

כך לפי פסיקה של בית המשפט על דירת מעטפת (שלד דירה) בפנטהאוז בפרויקט תמ"א 38

לאחר הרפורמה במיסוי מקרקעין מאוגוסט 2013 שיעור מס הרכישה במכירת זכות במקרקעין (שאינה דירת מגורים) הוא 6%. אולם אם למקרקעין יש תוכנית בניין עיר (תב"ע) המתירה בנייה של דירת מגורים אחת לפחות, והתקבל היתר בנייה תוך שנתיים מיום המכירה, הרוכש יקבל החזר של שישית מהמס ששולם, וישלם לבסוף מס רכישה של 5% בלבד (על רכישת דירה רגילה עשוי מס הרכישה להגיע אפילו ל-10%).

לאחרונה אילץ בית המשפט את רשות המסים להכיר גם בדירת פנטהאוז שנמכרה ב־10.1 מיליון שקל במרכז תל אביב ככזו שיש להחיל עליה את הטבת המס. הסיפור הוא על בני זוג שחתמו על הסכם לרכישת הקומה החמישית בפרויקט תמ"א 38. הם קנו מהקבלן את השלד בלבד של הקומה החמישית והאחרונה בבניין, זה נקרא "דירת מעטפת", כדי לתכנן ולעצב בעצמם את דירת המגורים.

 

באמצעות עורך דינם הצהירו לרשות המסים כי יש לראות את רכישת דירת המעטפת כרכישת קרקע, ועליהם לשלם מס רכישה 5%. אבל לאחר הרכישה, דרשה רשות המסים מס רכישה של 6% (יחד עם ריבית והצמדה). לפי רשות המסים, מאחר שמדובר בבניין קיים ולא בקרקע ריקה, אין להחיל את הטבת המס, שכן מלכתחילה מטרת ההטבה שנקבעה בחוק היא לתמרץ בנייה בקרקעות פנויות.

השופטת הצהירה בשלב מוקדם"אני אומרת כבר שפסק הדין יהיה לרעת רשות המסים… אם רשות המסים חושבת שצריך לעשות תיקון חקיקה שתתכבד ותעשה". הרשות נסוגה מעמדתה הראשונית והגיעה לסיכום עם זוג הרוכשים כי תתקן את השומה שהנפיקה ל־5% בלבד.

דירות המעטפת  צברו פופולריות כבר בעשור הקודם, עם התרבות מגדלי היוקרה, בעיקר בתל אביב. בעלי ההון שרכשו דירות במגדלים אלה לא היו מעוניינים בתכנון פנימי שמוכתב על ידי הקבלן, וביקשו לעצב את הדירות על פי טעמם.

מטרת ההטבה הייתה לתמרץ יזמים שמחזיקים בזכויות בקרקע לבנות עליה יחידות דיור, כדי להגדיל את היצע הדירות. אבל ההטבה נוסחה באופן כללי עבור כל זכות במקרקעין שאינה דירה, ובאופן זה כללה גם דירות מעטפת, שרוכשיהן נמנים עם בעלי הממון.

פנטהאוז – יתרונות וחסרונות

מס שבח ומס רכישה ב-2018 – כמו ב-2017

תמ;א 38/2 – התוכנית הפופולארית; מה מקבלים הדיירים?