חדשות    

צרות באות בצרורות: בנק הפועלים נקנס ב-3 מיליארד שקל בפרשת העלמות המס

  בנק הפועלים עומד  לסגור את פרשת חקירת העלמות המס של הבנק  מול רשויות המס האמריקאיות. מדובר בחשד שעובדי סניפי הבנק לצד סניפי בנקים ישראליים נוספים המליצו ללקוחותיהם להעלים מס. הבנק צפוי לחתום על כתב אישום נדחה עם משרד המשפטים האמריקאי המתייחס לפעילות הבנק ועסקיו מול לקוחותיו האמריקאים.

על פי דיווח של בנק הפועלים,  כדי  לסיים את החקירות קבוצת הבנק תידרש לשלם סכום כולל של 870 מיליון דולר (-כ-3 מיליארד שקל).

לכן צפוי הבנק להגדיל ברבעון הרביעי של השנה את סכום ההפרשה בקשר עם החשיפה הנובעת מהחקירה בסכום של 897 מיליון שקל (259 מיליון דולר) שיתווסף לסכום של 611 מיליון דולר שכבר הופרש. בסך הכול יפריש הבנק ברבעון הרביעי כמיליארד שקל, 897 מיליון שקל כאמור ועוד 103 מיליון שקל לפרשה אחרת, פרשת פיפ"א. בספטמבר 2015, הודיעו הרשויות האמריקאיות כי יחלו לחקור את התנהלותם של מספר בנקים בעולם ואת מעורבותם האפשרית בפרשת השחיתות בפיפ"א .במסגרת כתבי האישום שהוגשו בפרשה, נזכרו שורה ארוכה של בנקים ששימשו כצינור להעברות כספים אסורות, בהם נמצא גם בנק הפועלים. בעקבות החקירה הוגשו כתבי אישום כנגד תשעה בכירים בפיפ"א (בעבר ובהווה), בנוסף לחמישה שותפים עסקיים של הארגון, בגין שוחד, הטיית מכרזים לאירוח טורנירי גביע העולם בכדורגל, מרמה במתן זכויות שידור, הונאה, סחיטה והלבנת הון בשני העשורים האחרונים, בשווי כולל המוערך ב-150 מיליון דולר.

בכל הנוגע לפרשה הקשורה לכתבי אישום שהוגשו נגד בכירים בארגון הכדורגל, לאחרונה קיימו בבנק משא ומתן אינטנסיבי לגבי תנאים של הסדר מוסכם שכפוף לאישורו הסופי מול משרד המשפטים האמריקאי. זה יביא לסיום החקירה גם בעניין זה. התנאים שנקבעו כוללים תשלום של 103 מיליון שקל כאמור, שיופרש גם הוא בדוחות הרבעון הרביעי, והסכם בדבר אי העמדה לדין ואי הכללת אישום פלילי כנגד קבוצת הבנק.

עוד חושף בנק הפועלים כי לפי דרישת המפקחת על הבנקים חדוה בר, החליט דירקטוריון הבנק להקים ועדה בלתי תלויה, בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס פרופ' יורם דנציגר שתבדוק את התהליכים הניהלויים ותהליכי הבקרה שאפשרו את המעשים הקשורים לרשת המס האמריקאית בכללותה, תוך התייחסות להיבטי ממשל תאגידי והתנהלות ההנהלה הבכירה והדירקטוריון ובהקשר זה תגבש לפי הצורך המלצות.