הרהורי בורסה    

קופיקס מרוויחה; האם הזכיינים מרוויחים?

הרווח הנקי של קופיקס ברבעון הראשון של 2016 הסתכם ב-1 מיליון שקל, אבל בעוד בתחום בתי הקפה הסתכם הרווח ב-2 מיליון שקל, הרי שפעילות המרכולים הסבה הפסד של 1 מיליון שקל.

לקופיקס של אבי כץ יש 118 סניפים פעילים (המופעלים על ידי יזמים) כאשר 8 סניפים של הרשת נמצאים בהקמה וסה"כ מדובר על 126 סניפים. הכנסות רשת הקפה כולל דמי ניהול מהזכיינים הסתכמו ב-31.7 מיליון שקל, לעומת 24.8 מיליון שקל ברבעון הקודם, אז היו 65 סניפים של הרשת. לכאורה אין התאמה בין מס' הסניפים  לבין ההכנסות – הרשת כמעט הוכפלה במס' הסניפים  ומנגד ההכנסות עלו ב-28%, אבל זה נובע בעיקר מכך שבתוך ההכנסות ברבעון הראשון של 2015 יש הכנסות ממכירת זכיינויות בסך 8 מיליון שקל, בעוד שברבעון הראשון השנה ההכנסות ממכירת זכיינויות הסתכמו ב-1.5 מיליון שקל בלבד.

קופיקס וחשוב להבין זאת היא לא מפעילת הסניפים עצמם, והכנסותיה נובעות בעיקר מהמכירות כרשת לכל הסניפים שמנוהלים על ידי הזכיינים וכן מדמי ניהול שנגבים באופן שוטף. אם מנטרלים את מכירת הזכייניות שנמצאות בירידה וזה בפני עצמו סימן לדאגה, הרי שההכנסות ברבעון קודם בתחום הקפה הסתכמו ב-16.8 מיליון שקל, ואילו ברבעון הנוכחי ב-30 מיליון שקל, וזה כבר מתואם עם הגידול בסניפים, ועדיין עולה השאלה האם זיכיון של קופיקס הוא עסק רווחי? האם הרשת שמוכרת מוצרים ב-5 שקלים מאפשר גם לספק המוצרים (קופיקס עצמה) להרוויח וגם לזכיינים עצמם?

לדעתנו, יש מקומות שכן (ואפילו הרבה – תלוי כמובן בתעבורה), אבל בממוצע זה לא "גליק" גדול. הערכה הזו נסמכת על הנחות והערכות, אבל תשפטו בעצמכם – מכירות של קופיקס ב-30 מיליון שקל (כולל דמי ניהול) ברבעון ל-118 סניפים זה 250 אלף שקל לסניף, ובחודש זה 83 אלף שקל – כמה רווח גולמי מרוויח הזכיין כשהוא מוכר את המוצרים ב-5 שקלים? גם אם נגזים ונגדיר 50%, הרי שהרווח הגולמי הממוצע הוא 83 אלף שקל (166 אלף שקל הכנסות בניכוי עלות מכר של 83 אלף שקל). לסניף יש הוצאות בגין שכר דירה, חשמל, ארנונה,  ועובדים כעט מסביב לשעון – אם בממוצע היזם מרוויח 15-20 אלף שקל לעבודה של 16 שעות ביממה הוא כנראה מרוצה, ואנחנו מדברים על ממוצע ועוד היינו לארג'ים, תחושת הבטן שלנו שהממוצע נמוך יותר.

ובחזרה לדוחות של קופיקס. סה"כ ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-52.2 מיליון שקל, 31.7 מיליון שקל כאמור מפעילות תחום הקפה, והיתר – 20.6 מיליון שקל מפעילות המרכולים שבה שותפה קופיקס (50%). בתקופה המקבילה בשנה קודמת לא היתה לחברה פעילות בתחום המרכולים.

במהלך פברואר חתמה קופיקס על הסכם להכנסת שותף לרשת המרכולים, כשבמקביל מתפתחת הרשת בקצב מואץ – בסוף הרבעון היו 14 חנויות ברשת, ונכון לאמצע מאי יש 16 סניפים פעילים ועוד 11 סניפים בתהליך.  המשקיע ברשת המרכולים העביר לסופר קופיקס תמורת 50% מהמניות  20 מיליון שקל, והעמיד הלוואת בעלים על פי ההסכם ההשקעה בסך של 15 מיליון שקל.

שוויה של קופיקס בבורסה – 150 מיליון שקל, והונה העצמי 25 מיליון שקל.

הרווח האמיתי של קופיקס