השקעה בקפה – מה הופך אותו ליקר?
חדשות    

השקעה בקפה – מה הופך אותו ליקר?

שוק הסחורות הוא שוק עם שני ראשים – שוק ריאלי, כלומר השוק שבו משתמשים בסחורות עצמם, וזה יכול להיות נפט, זהב, קפה ועוד, לצד שוק פיננסי – שבו נעשות עסקאות על  הסחורות –  חוזי עתידיים על סוכר, קפה, נפט ובכלל.

שוק הסחורות משמש כשוק לגידורי סיכונים – לדוגמה, חברה שמתמחה בקפה ויש לה רכישות חומרי גלם שוטפות של קפה, תרצה לרכוש במחיר מוסכם מראש את הקפה וככה לא להיות חשופה להפתעה לרעה באם המחיר של הקפה יעלה. השוק הזה גם משמש משקיעים לאסטרטגיות על סחורות – מי שמאמין שמחיר הקפה יעלה יכול להשקיע באופציות וחוזים על הקפה.

המסחר בקפה הולך וגדל, אבל צריך תמיד לזכור שהבסיס למסחר בשווקים הפיננסים הוא המצב בשוק הריאלי. ומה קורה באמת בשוק הקפה?

נתחיל בכך, שקפה הוא המשקה המוכר, המפורסם, הפופולארי והנפוץ ביותר בעולם. שוק הקפה עבר לא מעט שינויים לאורך ההיסטוריה, כשתמיד חל גידול משמעותי בצריכת הקפה. אחת הקפיצות מדרגה הגדולות ביותר בשימוש בקפה היתה דווקא בשנים האחרונות. הסיבה לכך היא שורה ארוכה של חידושים טכנולוגיים. חידושים אלו שינו לחלוטין את הרגלי צריכת הקפה בקרב לקוחות פרטיים, מסעדות, בתי מלון ואנשי מקצוע. כיום רוב הצרכנים של קפה  בעולם המערבי לא מסתפקים בקפה רגיל ורבים רוצים לכל הפחות קפסולות . הדרישה היא לקפה איכותי ומשובח המגלם בתוכו סגולות רפואיות ורבים לא מתפשרים על הטעם, הארומה והמרקם.

הפער בין הביקוש לבין היצע הוא הגורם המרכזי לעלייה במחירי הקפה, וזה מתבטא כאמור בשווקים הפיננסים (שוק הסחרות). הביקוש גדל מכמה כיוונים – ראשית, צרכני קפה מתחילים כיום מוקדם יותר לטעום את המשקה והם הופכים אותו לחלק מהשגרה, הרבה יותר מבעבר. שנית, מספר המשתמשים הולך וגדל. מול התופעה הזו, של גידול בביקוש, יש מגמה של הקטנת ההיצע. פולי צמח הקפה דווקא נמצאים במגמת צמצום. תמציות שמנים ארומטיים המופקים מפולי צמח הקפה כבר לא זמינות כפי שהיו בעבר. התמציות מופקות מן הפולים על ידי קלייתם וטחינתם, אך הפקטור המשפיע על המחיר הוא ירידה בכמות הצמחים באיזורי אקלים טרופי וסאבטרופי, בעיקר באפריקה, באסיה ובדרום אמריקה.

האם המחיר משפיע על האיכות?

הנקודה המעניינת לגבי שוק הקפה היא שלא תמיד המחיר משפיע על האיכות. היום ניתן להשיג קפסולות שונות ואיכותיות במחיר אטרקטיבי. ומנגד, להוציא מאות שקלים על פולי קפה מזויפים שלא קרובים בטעמם לתמציות המקוריות. חובבי קפה שמכירים את התחום יודעים איך לבדוק את מקורות המשקה ולזהות חיקויים. כל השאר נוטים לבחור קפסולותו וקפה לפי המחיר, בעוד שבפועל הוא אינו תורם או גורע באופן ישיר מהאיכות.

פערי מחירים בין קפסולות קפה יכולים להגיע לעשרות אחוזים. על פי השערות בתחום, אחת הסיבות לכך היא מגוון סוגי הקפה. בעבר הסכימו חובבי המשקה להסתפק בסוג אחד או שניים בלבד, אך כיום יש עשרות רבות של סוגים, וככל שמספר ההצעות גדל כך הבלבול בין השותים גדל. הדרכים השונות להכנת משקאות המבוססים על קפה כוללות קפה טורקי, קפה תימני, קפה בוץ, קפה פילטר וקפה פרקולטור. בנוסף, יש מכונות ביתיות המכינות קפה אספרסו  עם קפסולות לוואצה וכאלה המתמחות בהכנת קפוצ'ינו, אמריקנו, לאטה ועוד.

הקפה – חשוב לתדמית

השפעה נוספת על מחירי הקפה קשורה לתדמית, לשיווק ולפרסום. סביר להניח כי אחת הסיבות שהופכת את הקפה ליקר היא התדמית הנוצרת על ידי החברות השונות. כל חברה רוצה למצב את עצמה בתור יצרנית קפה מובילה. התוצאה היא מאבק על ליבו של הלקוח ומאמצי תדמית כבירים, לצד השקעות בפרסום ובשיווק. במצב כזה קורות /שתי מגמות שמשפיעות על המחיר –  ההוצאות הגדלות מתגלגלות על הלקוח ולכן הלקוח פוגש במקרים מסוימים מחירים יקרים , ומעבר לכך – הפירמות מחליטות על העלאת המחיר  רק כדי לשפר את התדמית של המוצר. אחרי הכל, לקוחות רבים חושבים שאם הם משלמים יותר הם מקבלים מוצר טוב יותר.