חדשות    

רגע לפני הודעת הריבית – האם הריבית תעלה?

בלידר שוק הון סבורים שהריבית תעלה מחר, וזאת לעומת רוב שמעריך שד"ר טרכטנברג, הנגידה הזמנית לא תעלה את הריבית.  להערכת לידר יש יותר גורמים שתומכים בהעלאה מאשר באי העלאה, ומדוטבר גם בגורמים איכותיים וגם כמותיים העולים על ההחלטה לא לעשות כלום.

"האינפלציה התבססה אל תוך היעד: 1.2& או יותר מחודש יוני ועד היום. אינפלציית הליבה עלתה, והחזאים צופים 1.1%  אינפלציה שנתית קדימה.

"הצמיחה קרובה לקצב הפוטנציאלי של המשק סביב 3%. הצמיחה ברבעון שלישי למעט מיסים על היבוא עלתה. סקרים עסקיים ומדדי אמון צרכניים אופטימיים. גם המדד המשולב מצביע על יציבות בריבית.

"שוק העבודה הדוק: שיעור האבטלה נותר נמוך ויציב באוקטובר 3.6%  בגילאים 64-25. מספר המשרות הפנויות עלה לרמה הגבוהה ביות 109.9 אלף באוקטובר. הסקטור העסקי מחפש עובדים ולא מצליח לאייש תפקידים

"מסתמנים לחצי שכר. לפי חישובי בנק ישראל, השכר העסקי עלה ב-4.1% בששת החודשים האחרונים.

"השקל פוחת ב-3.6% מאז החלטת הריבית האחרונה.

"הממשלה מנהלת מדיניות פיסקאלית מרחיבה.

"יתכן שחלון ההזדמנויות הולך ונסגר. הירידות החדות בשווקים הפיננסיים מאותתות על התמתנות צפויה בפעילות הגלובלית וחששות ממלחמת הסחר".

הטיעונים שלא להעלות את הריבית הם פוליטיים בעיקרם. "הנתונים של ספטמבר מצביעים על מעט חולשה. הייצור התעשייתי ירד ב-2.4%, ייצוא השירותים ירד ב-5.5%  ,והפדיון בענפי המסחר הסיטונאי/קמעונאי ירד ב-0.9%. עם זאת, תתכן השפעת הקדמת החגים בחודש ספטמבר.

"הנגיד החדש עדיין לא נכנס לתפקיד זה באמת שיקול משמעותי. לא ברור אם ניתן להתייעץ אתו בנושא הריבית כאשר מינויו כבר אושר בממשלה אך הוא עדיין לא נשבע אמונים. אולי חברי הוועדה יעדיפו לחכות לו. מנגד, חמשת חברי הוועדה הם אנשי מקצוע אשר אמורים להחליט לגופו של עניין.

"ירידה חדה במחיר הנפט בעולם צפויה למתן את האינפלציה בישראל. מודל האינפלציה של מחלקת המחקר צפוי לקחת את זה בחשבון ולהוריד את תחזית האינפלציה. יחד עם זאת, נדמה שבנק ישראל מעדיף להסתכל על ציפיות האינפלציה במשק אשר אמורות להתחשב בהוזלת מחירי האנרגיה.

"מסתמנת עלייה בסיכונים הגלובליים, כפי שמשתקפת בירידות החדות בשווקים הפיננסיים. ה-OECD צופה התמתנות בצמיחה הגלובלית לקצב של 3.5% בשנת 2019 מ-3.7% השנה, זאת על רקע החשש להשפעת מלחמת הסחר.

"מה נדין טרכטנברג באמת חושבת? לאחר הנאום שלה בכנס הפרידה מהנגידה קרנית פלוג רבים סברו שנדין התנגדה להעלאת ריבית בהחלטה הקודמת. לפי הערכתנו, זה לא לגמרי ברור. מה היא אמרה?

"With the recent rise in inflation, and at the last interest rate decision of Governor Flug, some

thought that the BoI would deviate from that stance. Again Governor Flug remained true to

herself, guided only by professional integrity, and led the discussion in exactly the same way

she had done during the previous 56 decisions"

stance That :פירושו הסתכלות על הריבית בישראל במנותק מריבית הפד.

אין כאן אמירה "יונית" במיוחד, ברור שהריבית בישראל לא צריכה להיקבע על ידי ריבית הפד, אלא מהנתונים

הכלכליים בישראל.

"Looking forward to normalization we mentioned that not all conditions were yet met to justify

a change in interest rate"

נכון, בהחלטה הקודמת, לפני חודש וחצי, לא כל התנאים מולאו. אז בנק ישראל ציפה שהאינפלציה בסוף 2018 תעמוד מתחת ליעד 0.8%. כעת, לאחר שני מדדים מעט גבוהים מהמצופה, סביר שהמדד יהיה – .1.1%-1.0%.

"בקיצור- לא מדובר בהחלטה קלה. בכל אופן, גם אם בנק ישראל יעלה את הריבית לא צפוי תוואי העלאת ריבית אגרסיבי ב- 2019 .צפויה עוד העלאה ברבעון שלישי ברבעון  2019 או סוף רבעון שני. אחר כך, סימנים להתמתנות בפעילות הכלכלית הגלובלית וגם הישראלית, יתמכו ביציבות בריבית.

ריבית – כל מה שצריך לדעת

ריבית פריים – ככה הבנקים עושים עליכם קופה