רק 200 מיליון שקל מתוך יותר ממיליארד נוצלו לפתרונות דיור במגזר הערבי
חדשות    

רק 200 מיליון שקל מתוך יותר ממיליארד נוצלו לפתרונות דיור במגזר הערבי

איפה כל הכספים שהוקצו לפתרונות דיור במגזר הערבי? מתוך 1.21 מיליארד שקל שהוקצו לפתרונות דיור במגזר בתוכנית חומש שנכנסה לתוקף ב־2016 נוצלו עד כה 200 מיליון שקל בלבד, 16% מהתקציב, וזאת אף שלרשויות הועברו הרשאות בהיקף של יותר ממחצית התקציב – 777 מיליון שקל.

הסיבות מגוונות: יישובים שהוזנחו במשך עשרות שנים בכל ההיבטים, החל מהקצאת תקציבים ופיתוח תשתיות ועד הגבלת התרחבות, שהובילה לבנייה ללא היתר בין השאר בשטחים חקלאיים. סיבה אחרת, לחלק מהיישובים אין כלל תוכניות מתאר, וביישובים שיש תוכניות הן לא תמיד תואמות את צורכי היישוב לעשורים הבאים. כמו כן לרוב היישובים הערביים אין מוסדות תכנון עצמאיים, ומרביתם פועלים במסגרת ועדות מרחביות, ולכן הניסיון שלהם בתכנון והובלת פרויקטים מצומצם למדי. השנה מתכוונים למנות לרשויות הערביות יועצים  שתפקידם יהיה לסייע להן לממש פרויקטים.

בציבור הערבי יש גם מתנגדים להפרשת קרקעות לצורכי ציבור, וקיים קושי להפקיע קרקעות פרטיות. לכך יש להוסיף את את ריבוי הבעלויות על חלק מהקרקעות והיעדר תוכניות איחוד וחלוקה.

במשרד השיכון הגדירו אז את התוכנית כמהפכנית, בעיקר בזכות שיתוף הפעולה הצמוד עם הרשויות הערביות, ההבנה שיש לראשונה אופק תכנוני וההבנה של ראשי הרשויות כי יש למצוא לאוכלוסייה הערבית פתרונות מגורים מספקים לעשורים הקרובים.

עד כה מתוך 710 מיליון השקל שהוקצו למוסדות ציבור, הועברו הרשאות בהיקף של 523 מיליון שקל, ועד כה נוצלו כ־154 מיליון שקל בלבד. בסך הכל מדובר ב־31 מבני ציבור שבנייתם נמצאת בשלבים כאלה ואחרים ועוד מספר גדול של מבני ציבור שטרם התקדמו. מתוך 252 מיליון השקל שהוקצו להשקעות ממוקדות ביישובים, הועברו הרשאות לסכום של 208 מיליון שקל, אך עד כה מומשו רק 37 מיליון שקל. מתוך 252 מיליון שקל שהוקצו ליישובים אסטרטגיים מומשו 10.5 מיליון שקל בלבד. 15 יישובים הוגדרו כאסטרטגיים. כדי לממש את הכספים הוגדרו ליישובים שלבי סף שהם נדרשים לעבור:  בינתיים רק 10 יישובים הצליחו לעבור משלב א' לשלב ב': נצרת, טייבה, סחנין, ערערה, עארה, עראבה, כפר קאסם, כפר כנא, ג'דיידה מכר, כפר מנדא ויפיע. היישובים אום אל פחם, שפרעם, טמרה, באקה אל גרבייה וטירה לא הצליחו לעבור.

התקציב ליישובים האסטרטגיים חולק לשלושה שלבים: עבור שלב א', שאותו עברו 11 יישובים, הוקצו 85 מיליון שקל, אך מתוכם הועברו ליישובים הרשאות ל־47.85 מיליון שקל ונוצלו רק 10.5 מיליון שקל. מאחר שאף אחד מהיישובים לא התקדם משמעותית בשלב ב', 97 מיליון שקל טרם מומשו או הוקצו לו, וכן תקציב ההמשך של שלב ג' בהיקף של 70 מיליון שקל טרם מומש.

רק ל-35% מהמגזר הערבי יש חיסכון פנסיוני

ההסברים לתוצאות מבחן פיז"ה: ההוראה במגזר הערבי גרועה ומידרדרת