חדשות    

שופרסל החלה לסמן את מוצריה במחירים דיגיטליים – הרגולציה מתלבטת

בניגוד לדעת שר הכלכלה ולמועצה לצרכנות, קמעונאיות המזון נערכות לביטול חובת סימון המחירים באופן ידני. עם זאת, רשת המזון שופרסל לא מחכה והחלה בפיילוט לסימון מחירים באמצעות צגים אלקטרוניים בסניפיה. בינתיים הצגים הדייגטליים מוצגים במחלקת הפירות והירקות בלבד ורק באחד מסניפיה הגדולים.

בקרוב הפיילוט יתרחב למחלקות נוספות ולסניפים נוספים. את  הפיילוט בשופרסל עורכת ומקדמת חברת הדיה, העוסקת במיתוג נקודות מכירה, אשר דחפה לאורך השנים לקידום החלפת מדבקות המחיר בצגים אלקטרוניים. עוד בכוונת שופרסל להציג צגי מחירים אלקטרוניים גם בסניף נוסף,  ובו תנוהל המערכת על ידי חברת דנגוט מחשבים שגם מספקת את התגים ומערכת הניהול שלהם.

בעוד ברשתות השיווק טוענים כי ישראל לא מצטרפת לאחיותיה במדינות מתקדמות בעולם, שבהן שימוש בצגים אלקטרוניים נפוץ. הרגולטור חושש שזו פרצה שתאפשר  לרשתות לשנות את מחירי המוצרים בכל יום, וכך להעלות מחירים, ללא ידיעה של הצרכנים. כך גם יהיה קשה יותר לעקוב אחר הפער בין המחיר על המוצר למחיר בקופה.

לאחרונה הרגולטור אותת על שינוי מדיניות בנושא. הרשות להגנת הצרכן הצהירה שהיא שוכנעה כי חובת סימון המחירים כרוכה בעלויות כספיות לא מבוטלות אשר בסופו של דבר מגולגלות לפתחו של הצרכן בדמות העלאת מחירים, והחלה לבחון את שינוי החוק. אך אין כל הבטחה שעלות ביטול סימון המוצרים תתגלגל לצרכן. יתר על כן, יש גם הוצאה ראשונית על רכישת הציוד הדיגיטלי ובהמשך על תחזוק הציוד. בעיה נוספת היא האוכלוסייה המבוגרת המתקשה עם הטכנולוגיה.

הרשות ביקשה במרץ האחרון את התייחסות הציבור לשינוי הנבחן, בטרם תחל בפיילוט. ברשות הסבירו את ההחלטה בכך שמצאו כי בשוק קיימות טכנולוגיות להצגת מחיר המוצר על גבי המדף באמצעות צגים אלקטרוניים וכן סורקים לאיתור והדפסת מחיר בכמה נקודות בבית העסק ולעתים גם בעגלה ובמכשיר הטלפון החכם, כל אלו מחוברים לרשת הקופות.

שר הכלכלה אלי כהן מסר מיד לאחר הודעת הרשות  כי לא יאפשר מהלך זה. “כל שינוי בצו סימון מחירים מחייב את אישור וחתימת השר, כך שלהודעת הרשות להגנת הצרכן אין ערך, שכן אין לי כוונה לבצע שינוי”, אמר כהן “בתור אחד שנוהג לבצע קניות מפעם לפעם, סימון המחירים נותן ודאות בגין המחיר הסופי ומאפשר לבצע השוואה בין מוצרים דומים באופן נוח יותר".

הצגת מחירים על מוצרים – למה זה טוב, ואיך זה עוזר לכם?

צג דיגיטלי על מחירי מוצרים? לא אם שואלים את המועצה לצרכנות