חדשות    

שוק תעודות הסל גייס כחצי מיליארד שקל בחודש יולי

התאוששות בורסות העולם בחודש יולי 2015, נתנה אותותיה גם בשוק תעודות הסל, שגייס בנטו קרוב לחצי מיליארד שקל (בניכוי החזקות הדדיות)

התאוששות בורסות העולם בחודש יולי 2015, נתנה אותותיה גם בשוק תעודות הסל, שגייס בנטו קרוב לחצי מיליארד שקל (בניכוי החזקות הדדיות). כך מדווח איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר.

על פי הנתונים, עיקר הגיוסים היו בתעודות סל העוקבות אחר מדדי מניות בחו"ל, בהיקף של מעל 640 מיליון שקל, כשמתחילת השנה גייס אפיק זה כ-2.7 מיליארד שקל. מנגד, שיעורי הריבית הנמוכים במשק, המשיכו את המגמה של המשקיעים בפדיון תעודות פיקדון, כך שביולי 2015 נפדו עוד כ- 214 מיליון שקל ומתחילת השנה נפדו 12.7 מיליארד שקל מתעודות פיקדון. כך עולה מנתוני איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר.

לדברי רונן סולומון מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, "שווי הנכסים המנוהלים בשוק תעודות הסל הגיע בחודש יולי 2015 למעל 113 מיליארד שקל (בניכוי החזקות הדדיות), לעומת חודש יוני 2015, שאז נוהלו כ-111 מיליארד שקל".

מדריכים בנושא תעודות סל

עוד עולה מבדיקתו של סולומון כי "התפלגות ההשקעות בשוק תעודות הסל בחודש יולי 2015, הינה כדלקמן: כ-27% מושקעים במדדי מניות מקומיים בשווי כספי של כ-30.6 מיליארד שקל, כ-35.5% מושקעים במדדי מניות בחו"ל בשווי כספי של כ-40.2 מיליארד שקל, כ-20% מושקעים במדדי אגרות-חוב בישראל בשווי כספי של כ-22.5 מיליארד שקל, וכ-11% מושקעים בתעודות פיקדון בשווי כספי של כ-12.6 מיליארד שקל (שאר ההשקעות הן בשיעורים נמוכים במדדי אג"ח בחו"ל, סלי מדדים ותעודות ממונפות)."

סולומון ציין כי, בחודש יולי 2015 תכלית תעודות סל מבית מיטב-דש מחזיקה ב-29.6% מהשוק, ואחריה קסם תעודות סל מבית אקסלנס-נשואה שמחזיקה ב-29% מהשוק. אחריהם נמצאת פסגות תעודות סל מחזיקה בנתח שוק של כ-27.5%, והראל תעודות סל מחזיקה נתח של 13.9% משוק תעודות הסל."

מהן תעודות סל? יתרונות וחסרונות

תעודות סל (Exchange Traded Notes- ETN  ) הן מכשיר פיננסי מתקדם העוקב אחרי  מדד מסוים או נכס בסיס מסוים כמו מט"ח וסחורות ; המכשירים האלו  נולדו כתוצאה ממחקרים שתמכו בהשקעות במדדים על פני השקעות מנוהלות. למעשה, תעודות סל מאפשרות  למשקיע בהן, להחזיק בעקיפין בכל המניות במדד על פי משקלן המדויק. ניתן להמיר את התעודה למניות הפיזיות או לחילופין לקבל את שוויין הכספי.  במקום שהמשקיע ירכוש ישירות את סל ניירות הערך, מנהל התעודה עושה זאת עבורו.

תעודות הסל הן ניירות ערך הנסחרים בבורסה בדיוק כמו כל נייר ערך אחר (להבדיל מקרנות הנאמנות שאין בהן מסחר רציף).

תעודות סל  הן תעודות המונפקות על ידי חברות שכל פעילותן מתמקדת בהנפקה, בניהול של המכשירים האלו לרבות עשיית שוק בתעודות (יצירת ביקושים והיצעים).

היתרונות העיקריים בתעודות הסל הן: נזילות  (ניתן לממש את תעודת הסל במשך כל רגע בזמן המסחר); סחירות (המנפיק שהוא גם עושה השוק של התעודה מחויב לספק תמיד ביקושים והיצעים כך שניתן למכור כל כמות וניתן לקנות כל כמות); פיזור ( מעצם המעקב אחרי אינדקס מסוים מדובר בפיזור של מניות או אגרות חוב). כמו כן, דמי הניהול בתעודות סל נמוכים באופן יחסי.

החיסרון הבולט של תעודות הסל: סיכון המנפיק; תעודת סל היא כמו הנפקת אג"ח: התחייבות של מנפיק הקרן חלקי בעלי היחידות ולכן  קיים סיכון להשקעה כתוצאה מתרחיש תיאורטי שהמנפיק של התעודה לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו. בקרנות נאמנות אין סיכון כזה (סיכון המנפיק); לא מדובר בהתחייבות של מנהל קרנות הנאמנות כלפי בעלי היחידות, אלא מדובר באחזקה בנאמנות, וגם אם מצבו הפיננסי של מנהל הקרן בעייתי, אין בכך להשפיע על ערך ושווי הנכסים.