מיסים    

שילמתם בעבר מס רכישה או מס שבח? ככה תבדקו אם שילמתם יותר מדי

מעודכן ל-08/2018
כמעט כל רוכש דירה משלם מס רכישה (תלוי בסכום הרכישה – הנה מחשבון מס רכישה), וגם מס שבח הופך, על רקע השינויים שחלו בו בשנים האחרונות להיות יותר נפוץ.
מסתבר שבמקרים רבים אתם משלמים יותר מדי – בגלל טעויות של רשויות המס, בגלל טעויות של עורכי הדין, בגלל אי הבנה של סטטוס המס שלכם, וניצול הזכויות שלכם לקבל הנחות. במדריכים – מס רכישה, ומס שבח, תוכלו להבין כמה באמת אתם הייתם צרייכם לשלם, ויש אפשרות גם לדרוש ולקבל בחזרה את מה שמגיע לכם.
אבל, יש גם מצבים שמסתבר שהם לא נדירים שבהם פשוט היתה לכם שומה ושילמתם לפיה, רק שבינתיים השומה עודכנה, השומה ירדה; או ששילמתם לפי מדד הצמדה גבוה, והמדד בפועל היה נמוך, כך ששילמתם יותר מדי – אולי לא בסכום גבוה מדי, אבל יש לכם יתרה במס הכנסה.
במצבים כאלו יש פתרון מהיר  – רשות המיסים השיקה יישום ( https://taxes.gov.il/Services/pages/MM-bakashaLhechzer.aspx), המאפשר למי שביצעו בעבר עסקת נדל"ן, לבדוק האם קיימת יתרת זכות לטובתם, בגין תשלום עודף של מס שבח או מס רכישה, ששילמו.
הדרך לקבלת ההחזר היא פשוטה: מקלידים את מס' תעודת הזהות של מבצע העסקה ואם קיימת יתרת זכות, מתקבלת הודעה ויש לפעול על פיה:
• אם יתרת הזכות היא בין שקל אחד ועד 500 שקל, יש להקליד את פרטי חשבון הבנק של מבצע העסקה. לאחר קליטת פרטי חשבון הבנק, מבוצע הליך מחשובי, ובחלוף ימים ספורים, יתרת הזכות תופקד לחשבון הבנק.
• אם יתרת הזכות גבוהה מ- 500 שקל, יש להדפיס את הטופס למילוי, למלא אותו ידנית ולהגיש אותו לבנק בו מתנהל החשבון. הבנק יעביר את הטופס לרשות המסים ובחלוף ימים ספורים, יתרת הזכות תופקד לחשבון הבנק
רק שימו לב – מדובר ביתרות זכות שלא נובעות מטעויות בשומה, בחישוב של עורך הדין וכו'. יש מצבים שאתם יכןים לחסוך הרבה מאוד כסף באם תבדקו מול מומחה מס אם אפשר היה לחסוטך בשומה שלכם. מסתבר שבמקרים לא מעטים הבדיקה הזו משתלמת.