חדשות    

שימור דם טבורי, כמה עולה והאם כדאי

למה צריך לשמור דם טבורי, מה ההבדל בין בנק דם ציבורי לפרטי וכמה זה עולה

כשילד נולד, ניתנת  להורים  האפשרות לשמור דם טבורי. מה זה אומר ולמה צריך את זה? הדם הטבורי מלא בתאי גזע שעושים בהם שימוש רחב  בעולם הרפואה ובעיקר –ונעזרים בהם כדי להילחם במחלות ולסייע בהחלמה ממצבים קשים.

למה זה חשוב

כבר כיום הוכח  שהשימוש בדם הטבורי הוא היעיל ביותר מבין אפשרויות הטיפול במצבים אקוטיים ואפילו במחלות קשות שנחשבו עד כה כחשוכות מרפא. אחוזי ההצלחה בטיפולים המבוססים על תאי גזע שנאספו מהדם הטבורי נחשבים לגבוהים מאד וגבוהים הרבה יותר מאשר מכל סוג אחר של טיפול. אפילו במקרים שבהם הושתלו תאי גזע מהדם הטבורי במקום מח עצם.

כל שנה, אלפי אנשים מאובחנים במחלות דם ובמחלות מערכת החיסון (כגון מיאלומה, לוקמיה, לימפומה, גידול מיאלופרוליפרטיבי, תלסמיה, חסר אימונולוגי ועוד) הניתנות לטיפול באמצעות השתלה של תאי אב המטופויאטיים. תאי אב אלה מתקבלים לרוב מתרומה של מח עצם, ובמקרים אחרים בהם לא ניתן למצוא תורם מח עצם מתאים – מדם טבורי. התאים מושתלים בעירוי ונכנסים למח העצם, שם הם מתחלקים ומתמיינים לתאי דם בוגרים מתפקדים ובריאים. השתלת תאי אב הנמצאים בדם הטבורי הינה בשימוש מאז שנת 1988.

תאי הגזע שמופקים מחבל הטבור  חשובים גם לתינוק עצמו, כיוון שתאי הדם הטבורי מכילים את המטען הגנטי שמתאים לתינוק ב- 100% כך שהוא אישית יוכל להיעזר בהם בכל שלב בחיים שלו במקרה הצורך.  בני המשפחה מקרבה ראשונה שלו יוכלו להסתייע בתאי גזע אלה במידה רבה של התאמה, כך שבעצם  השימור למעשה מגן על כל בני המשפחה שלך וגם על האם, למשך עשרות שנים קדימה.

שימור דם טבורי – איך לעשות?

את ההחלטה על איסוף ושימור דם טבורי צריך לקבל לפני הלידה ולהודיע לצוות הרפואי.  הצוות בחדר הלידה אוסף את הדם הטבורי ומעביר לשימור על פי הבחירה של האם. שימור דם טבורי חייב להיות בתנאים מסוימים ומבוקרים וחייב להתבצע רישום מדויק ומסודר כדי שאם מתעורר הצורך – תהיה גישה מהירה לתאי הגזע ואפשר יהיה לעשות בהם שימוש. חשוב מאד לשים לב לאופן השימור שמוצע לך ולדעת למי לפנות לקבלת פרטים או  כל מידע נוסף

כיום יש כמה חברות שעוסקות בשימור הדם הטבורי. עוד לפני הלידה כדאי ליצור קשר עם חברה המציעה שירותי שימור של הדם הטבורי.  אז תסופק לאם ערכה שצריך לצרף לשאר הציוד והחפצים שלוקחת האם לחדר הלידה.

נציין כי יש אפשרות גם לשימור דם טבורי בבנק ציבורי. במקרה זה שימור הדם נעשה לטובת כלל הציבור ולא רק עבור האם, הילוד ובני המשפחה.

שימור דם טבורי עלויות

תרומה של דם טבורי לבנק דם טבורי ציבורי אינה כרוכה בתשלום, ואינה מזכה בתשלום או בהטבה אחרת.
חשוב להדגיש שבתרומה לבנק דם טבורי ציבורי מוותרים ההורים על כל זכות, קניינית או אחרת, לרבות הזכות לקבלת מידע אודות גורל המנה.
עלות השימור של דם טבורי בבנקי דם טבורי פרטיים עומדת על מספר אלפי שקלים, והיא משתנה בין הבנקים השונים. חלק מהבנקים מאפשרים לבחור בין תשלום תקופתי לתשלום מראש. חלק מקופות החולים מסבסדות את השירות באמצעות הביטוח המשלים (שב"ן). חלק מהבנקים מציעים תוספות שונות לעסקת השימור כגון ביטוח השתלות.  ההחזר של קופת חולים מגיע עד 5,000 שקל
אם ההורים החליטו שלא לשמור מנה שנמצאה לא מתאימה – הם זכאים לשלם רק עבור האיסוף והפעולות שבוצעו לבדיקתה. התשלום בעד מנה שלא נשמרה לא יעלה על 20% מכלל המחיר שנקבע מראש, או על כ-2,000 שקל (צמוד למדד משנת 2012), לפי הנמוך ביניהם ולפי סוג העסקה. אם שילמתם מראש תהיו זכאים להחזר חלקי.

בנקי דם טבורי

טבורית  79 שקל בחודש לכל תקופת השימור
תא לחיים  75 שקל לחודש לאורך כל התקופה
דם טבורי – 8,500-9,500 שקל לעשרים שנה
חברות נוספות הן ביוקרייד, קריוסייב שאינן מפרסמות את המחירים באתריהן ויש לבקש הצעת מחיר.
המחירים אינם כוללים ערכה ודמי רישום. אלו בין מחיר ללא עלות ל-500 שקל. התקופה יכולה להיות עשרים-ארבעים שנה