מדריכי צרכנות    

שנה מעושרת: איך לשפר את המצב הכלכלי?

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-09/2021

משבר הקורונה הותיר רבים ממשקי הבית עם חור בכיס – אבל החדשות הטובות הן שיש מה לעשות! ריכזנו עבורכם אוסף של טיפים שיעזרו לכם לשפר את התנהלות הכלכלית, להגדיל הכנסות ולעלות מחדש על דרך המלך

שנת תשפ"ב שהסתיימה השבוע הייתה כולה בסימן משבר הקורונה, ומשקי בית רבים חוו במהלכה פגיעה כלכלית, בעקבות גלי ההגבלות, הסגרים והבידודים שאפיינו אותה. אבל במקביל החלו טרנדים שיכולים לשפר את המצב הפיננסי, כגון עבודה מרחוק, חיסכון בקניות ובעלויות המגורים – שיצרו הזדמנויות להגדיל את ההכנסות ולצמצם את ההוצאות.

חסכו ליום סגריר

אחת התובנות שנרכשות בעקבות פגיעה כלכלית היא שגם אם נדמה לכם שמצבכם טוב, תמיד יכול לקרות משהו שיהפוך את הקערה על פיה. לכן בעקבות משבר אנשים מבינים שבתקופות של יציבות ופריחה כלכלית צריך לחסוך לעתיד, או כמו שאומרים, "לשים בצד ליום שחור" – כי לעולם אין לדעת מתי תגיע תקופה קשה וכמה זמן היא תימשך.

בשנה שחלפה התובנה הזו נצרבה היטב, במיוחד בקרב מי שנפגעו ישירות מהמשבר, וככל הנראה היא צפויה להשפיע על ההתנהלות הכלכלית של הציבור לעוד שנים ארוכות.

עשו סדר בארנק

למרות שרק סיימנו לחגוג את ראש השנה ופסח עוד רחוק באופק – תחילתה של שנה חדשה הוא זמן מצוין לסדר כלכלי. אם עד עכשיו מה שהעסיק אתכם הוא רק השורה התחתונה של חשבון הבנק – ואם היא מצוינת בפלוס או במינוס, הגיע הזמן להרחיב את ההסתכלות.

תחילה ערכו מיפוי הוצאות והכנסות מפורט, של כל הכספים שנכנסים לחשבון ויוצאים ממנו. לאחר מכן נסו לחשוב איפה יהיה הכי קל להתחיל. על מנת לבדוק את המצב הכלכלי צריך לבחון את כלל ההתחייבויות של המשפחה, הנכסים אם יש לה, ההכנסות וההוצאות. כל דבר כזה כמובן אפשר לפרק לגורמים, למשל: לעבור על תיק הביטוח ולהבין ממה הוא מורכב, לעבור על כלל ההלוואות – כולל התחייבויות או תשלומים צפויים בכרטיסי אשראי וכן הלאה.

שקלו אפשרות של עבודה מהבית

האופציה של עבודה מהבית הייתה קיימת הרבה לפני הקורונה, אבל בעקבות המשבר היא הורחבה משמעותית – וכבונוס נוסף, יש לה גם יתרונות ברורים מבחינת חיי המשפחה. בצד הכלכלי, אם יש לכם אפשרות לעבוד מהבית – ולו באופן חלקי, תוכלו לחסוך בדרך זו כמה מאות שקלים בחודש בהוצאות התחבורה (דלק או תחבורה ציבורית) ובהוצאה על אוכל ושתייה מחוץ לבית. אם שני ההורים יכולים לחלק את שבוע העבודה כך שכל אחד מהם יעבוד מהבית בימים אחרים, ניתן לעתים לוותר על צהרון לילדים ולחסוך משמעותית בסעיף החינוך – מעבר ליתרונות הברורים של שהות עם הילדים.

אבל מעבר לחיסכון כספי – עבודה מהבית גם חוסכת כמה שעות בשבוע של נסיעה בדרכים. המשוואה היא פשוטה – זמן שווה כסף, עבודה מהבית חוסכת זמן – ומכאן שיתכן שהיא יכולה לחסוך לכם גם כסף. את הזמן שמתפנה תוכלו גם לנצל ללימודים שיעשירו וירחיבו את היכולות המקצועיות שלכם, בתחום שבו אתם כבר עוסקים או בתחום חדש. כך תרוויחו כלים מקצועיים נוספים שיהפכו אתכם לעובדים טובים יותר ויאפשרו לכם להגדיל את ההכנסה בהמשך. ואגב – גם בשביל זה לא בהכרח צריך לצאת מהבית: ביום יש אפשרות ללימודים מרחוק, אפילו באוניברסיטה. בכלל, הזמן של כולנו הפך ליקר יותר – אנחנו קובעים תור מראש במקום להגיע ספונטנית, חוסכים זמן המתנה יקר ונהנים מתשומת הלב הבלעדית של נותן השירות –בין אם זה בבנק, במספרה או אצל הפדיקוריסטית.

הפכו ליזמים

השנה האחרונה, שסגרה רבים בבתים למשך חודשים ארוכים – לעיתים ללא עבודה – הובילה רבים לעסוק בתחומי עניין אישיים ולפתח תחביבים כמו אפייה ובישול, צילום, בניית רהיטים, עיסוק באומנות שימושית וכדומה – כל אחד לפי כישוריו ונטיותיו. חלק מהעיסוקים האלה התפתחו למכירות, לעתים בהיקף קטן אבל כזה שיכול להוות הכנסה נוספת מהצד, במקביל לעבודה הקבועה, ולעתים בהיקף משמעותי. יחד עם ההתפתחות העצומה בתרבות המשלוחים, המכירה מרחוק והזמן שנחסך בעקבות העבודה מהבית – נוצר כאן אפיק הכנסה נוסף למשקי הבית ששווה לנצל, כל אחד לפי יכולותיו.

התחברו לזום  

כללי הריחוק החברתי שנגזרו עלינו בשנה וחצי האחרונות הובילו נותני שירותים רבים להציע את שירותיהם מרחוק באמצעות תוכנות תקשורת כמו זום, סקייפ וטכנולוגיות דומות – משיעורים פרטיים, דרך שיעורי כושר, יוגה, טיפולים פסיכולוגיים ואפילו שירותי רפואה פרטית. הסידור הזה התברר כבעל יתרונות כלכליים לשני הצדדים וצפוי להישאר כאן גם בעתיד. שירותים בזום עשויים להיות זולים יותר, שכן הם חוסכים בהוצאות גם לנותן השירות (למשל, מורה ליוגה יכול ללמד מהבית במקום מהסטודיו ובכך לחסוך בדמי שכירות, נסיעות ועוד).

מעבר לכך, ההגבלות הגאוגרפיות מתבטלות וכך אפשר לבחור בנותן שירות מכל הארץ ואפילו מחו"ל, מה שמגדיל את התחרות ומאפשר לחסוך בתשלום – אולי נגלה בנהריה מורה מצוינת למתמטיקה, שגובה פחות מאשר זו שליד הבית בתל אביב.

קחו סיכונים מחושבים

מחקרים מראים כי אנשים בעלי הכנסה גבוהה הם אנשים שנוטים יותר לקחת סיכון מסוים כדי לשפר את מצבם הכלכלי, בהשוואה לאנשים בעלי הכנסה נמוכה. אמנם ייתכן כי לאותם אנשים אמידים יש פחות מה להפסיד מאותו הסיכון, אולם רובם מעידים כי לפחות פעם אחת בחייהם הם הסתכנו באופן שהוביל להפסד כלכלי גדול ומשמעותי, אך לאחר מכן הם המשיכו הלאה בדרכם, במקום להישאב לרגשות שליליים ממושכים בנוגע להשקעה הלא נכונה. אם לקחתם סיכון מחושב שלא צלח, התייחסו אליו כאל שיעור ועלו בחזרה על הסוס.

עברו לקניות אונליין

הישראלים אהבו לקנות באינטרנט הרבה לפני הקורונה, אבל בשנה האחרונה המגמה התרחבה לעוד ועוד קהלים, וגם מגוון העסקים שמוכרים ברשת גדל מאוד וכולל היום גם אלפי עסקים זעירים שלפני שנה לא היו נוכחים ברשת.

הקנייה ברשת אמנם לא תוכל לספק לכם את אותה חוויה שתקבלו בחנות פיזית, אבל יש לה יתרונות אחרים: ניתן להשוות מחירים בנוחות, היא מתוכננת יותר ואימפולסיבית פחות וגם חוסכת הוצאות דלק, חנייה, סידור לילדים ואפשר לבצע את הרכישה בנוחות, אפילו מהמיטה בבית עם התינוק על הכתף.

שקלו מגורים בפריפריה

כיום, כשהעבודה מרחוק פותחת פתח לגמישות רבה יותר, לא חייבים לגור ב"צנטרום של הצנטרום", היכן שמחירי הדיור בשמים. אפשר בהחלט לגור בסביבה שבה מחירי הדירות/שכר הדירה זולים יותר, ובכך להוזיל משמעותית את העלויות השוטפות ולהותיר כסף פנוי לחיסכון.