חדשות    

תגובות הכלכלנים על העלייה בשיעור האבטלה: המספרים חמורים פחות מבעולם וישראל תצא מכך

הבוקר דווח כי אחוז האבטלה זינק פי 4 ל-16.5%, בעקבות יציאת עובדים רבים במשק לחל"ת וכן פיטורים. כמה מהכלכלנים המובילים בשוק מגיבים לכך:

לדברי אבי סלמה, מנכ"ל בנק ההשקעות השוויצרי היפוסוויס, ישראל: "המספרים מדאיגים, אך היו צפויים ופחות חמורים מאשר במדינות רבות. התפשטות נגיף הקורונה מציבה אתגר חברתי יוצא דופן כאשר לצד המאמץ הלאומי הממשלתי יש צורך בשיתוף פעולה ציבורי ואחריות אישית של כל פרט בחברה הישראלית. המחזור הכלכלי הארוך שהתחיל בסוף שנת 2008 הגיע לסיומו עם ברבור שחור בדמות וירוס שהפך למגפה עולמית. בעוד שמשבר הסאב-פריים בשנת 2008 התמקד בדיור ובבנקאות הפעם אנחנו עומדים בפני משהו רחב הרבה יותר שמקיף כמעט את כל הענפים במשק ולכן הפגיעה כל כך חריפה ונוגעת כמעט בכולם. אנו למדים מההיסטוריה שלאבטלה רחבה יש השלכות חברתיות פוליטיות ואחרות, הרבה מעבר לכלכלה ולכן עלינו כחברה לעשות כל מאמץ גדול לסייע למי שנקלע למשבר זמני זה כדי שנוכל לצאת מהמשבר מחוזקים. בסופו של דבר במאמץ מאוחד נצלח את המשבר"

רו"ח שוקי כהן שרת, שותף מייסד בפלטפורמת ההשקעות טוגדר, מוסיף: (Together)  "רק לפני כמה חודשים קראנו ששיעור האבטלה במהלך הרבעון האחרון של 2019 הציג שפל היסטורי הנמוך מ 3.5%, שפל חיובי היסטורי באבטלה שלא היה כמותו עשרות שנים, המשמעות כמעט אפס אחוזי אבטלה במשק. ולצערנו הרב כולנו קוראים בימים האחרונים את הכותרות הקשות על כך ששיעור האבטלה הנוכחי כבר מתקרב ל 17% עם מאות אלפי מובטלים ומגמה זו צפויה להמשיך ולעלות ככל שאי הוודאות ומשבר הקורונה יימשכו.

"אז איך שורדים את רכבת ההרים הזאת? חשוב כמובן לעשות הבחנה ברורה בין המצב המאקרו הכלכלי של המשק לבין האזרח הקטן שלצערו יושב עכשיו בבית ודואג. מחד, קשה מאוד לנחם או לעודד את אותו עובד או עובדת שקיבלו מכתב פיטורין או הודעה על חל"ת בניתוחים כלכליים כאלה ואחרים. מאידך, מבחינה כלכלית חשוב מאוד להתייחס למגמות מתמשכות ולא לפיקים, משמע עליות חדות מאוד או ירידות תלולות, במסילות הרכבת ההרים הכלכלית. כשמנתחים את מגמת שיעור האבטלה בשנים האחרונות בישראל ואת שיעורי הצמיחה שישראל הציגה בעשור האחרון אנחנו מגלים שמצבה של ישראל מצוין, כולל בהשוואה למדינות ה – OECD. מגמה המעידה על משק כלכלי בריא אשר ממשיך לצמוח  לאורך השנים. אף אחד כמובן לא יכול לנבא כמה זמן יימשך המשבר הנוכחי וכמה תיהיה עוצמתו, אבל סביר להניח שההיסטוריה הכלכלית המתמשכת לאורך שנים תגבר על ההיסטריה הזמנית ובסופו של דבר כלכלת מדינת ישראל תצא מכך מחוזקת ותחזור לרמות אבטלה סבירות למדינת מערבית מתקדמת".

ישראל אומן – זוכה פרס נובל שלימד את הכלכלנים את תורת המשחקים

כלכלני בנק לאומי: הריבית לא תשתנה

הכלכלן דיוויד קוהל "רמות הריבית בארצות הברית לא ישתנו"