חדשות    

תחזית מדד תשומות הבנייה למגורים – אוקטובר עד דצמבר – עלייה של 0.3%

בחודש ספטמבר עלה מדד תשומות הבנייה ב-0.3%, וב-1.3% מתחילת השנה. בחודשים הקרובים , מעריכים בקבוצת הפיננסיים הראל, ימשיך מדד תשומות הבנייה לעלות. בהתאם לתחזית האנליסטים, בחודשים אוקטובר עד דצמבר יעלה מדד תשומות הבנייה למגורים ב-0.3%. על פי ההערכות של הראל, מדד המחירים לצרכן בתקופה הזו אמור להישאר דווקא ללא שינוי. הם חוזים שהעלייה הגדולה ביותר תהיה במדד מחירי הדירות בבעלות הדיירים, עלייה משוערת של 0.6%.

מדוע מדד תשומות הבנייה למגורים כל כך חשוב עבורנו?

למדד תשומות הבנייה למגורים השפעה על מחירי הדיור. המדד הזה הוא בסיס ההצמדה של הכספים עבור הקבלן, כך שעלייה במדד מביאה להתייקרות במחירי הדירות, לצד גורמים אחרים שמשפיעים על מחירי הדירות (על העלויות הנוספות של מחיר הדירה תוכלו לקרוא במדריך שלנו בנושא).

בשנים האחרונות, אנחנו עדים למגמה בה עולה מדד תשומות הבנייה בצורה משמעותית יותר מאשר מדד המחירים לצרכן, כפי שאפשר לראות בתחזית של קבוצת הפיננסיים הראל לחודשים הקרובים. בתנאים האלה, הרצון של רבים הוא לגדר את המדד, להתבסס עליו כמה שפחות או להעדיף שלא להיצמד למדד במחיר הדירה – ניתן, בחלק מהמקרים, לעשות זאת. אפשרות שעומדת עבור רוכשי הדירות במהלך המשא ומתן שלהם מול הקבלן המוכר היא לבקש הצמדה של העסקה למדד המחירים לצרכן, ולא למדד תשומות הבנייה. עם זאת אתם צריכים לזכור שיש כאן סוג של הימור, כאשר זה לא מובן מאליו שהמגמות שתוארו כאן יהיו גורפות גם בשנים האחרונות. למרות שזו לא התמונה בשנים האחרונות, כן ייתכן מצב בו העלייה של מדד המחירים לצרכן תהיה גבוהה יותר ממדד תשומות הבנייה.

 

מועד התשלום לקבלן

שאלה מרכזית אחרת בהקשר הזה היא מתי מומלץ לשלם לקבלן: האם להמתין עם זה כמה שניתן, או שמא לבצע את התשלום בהקדם האפשרי? לכל בחירה כאן יש יתרונות וחסרונות משלה. אם אתם בוחרים בתשלום מהיר, תימנעו מההצמדה של העסקה למדד תשומות הבנייה. מן העבר השני של המשוואה, תשלום מהיר משמעו בדרך כלל לקיחת סכום גבוה יותר של משכנתא, ועליית הסכום שתשלמו עליה בעקבות הריבית. צריך לשאול מה יותר גבוה, מדד תשומות הבנייה או הריבית על המשכנתא? הבעיה היא שמדובר בתקופה ארוכה, בה דברים יכולים להשתנות לכאן או לכאן, מה גם שאנחנו צריכים להתחשב בהערכות שאינן מדע מדויק. באתר שלנו יש מספר כלים שיסייעו לכם לקבל את ההחלטה: ריבית המשכנתא המעודכנת, לצד מדד תשומות הבנייה ותחזיות לגבי מדד זה.

מחשבון מדד תשומות הבנייה

כאן, תוכלו לחשב את השינויים במדד המחירים לצרכן

כאן את השינויים במדד שכר הדירה

כאן את השינויים במדד מחירי הדירות

 

מדריכים נוספים

רכישת דירה מקבלן – כל מה שצריך לדעת

ההבדל בין מדד מחירי הדירות לבין מדד הדיור

המחיר האמיתי של דירות