חדשות    

תחזית מיטב דש: מדד המחירים לצרכן במרץ יעלה ב-0.3% בעקבות מחירי המזון

לידר תחזית מדד המחירים לצרכן יולי עד אוגוסט 2015

לפי הסקירה של מיטב דש, מדד המחירים לצרכן בחודש פברואר ירד ב-0.1% בהתאם לתחזית. מחירי המזון לא עלו בניגוד לתחזית, אך מחירי ההלבשה הוזלו פחות מההערכה של החברה. קצב האינפלציה ירד ל-0.1%, כאשר ללא הפירות והירקות, השפעות הממשלה והאנרגיה, המדד עלה ב-12 החודשים ב-0.2% .

עם זאת נמצאים כעת לקראת אי וודאות גדולה בסביבת האינפלציה. לפי מיטב דש:

  1. במחצית השנייה של חודש מרץ כ-20% מהסעיפים במדד המחירים כמעט לא יהיה ניתן למדוד – ארוחות מחוץ לבית, הלבשה והנעלה שברובה נמכרת בקניונים, סעיף החינוך, הצגות, קונצרטים ומשחקי ספורט, עריכת מסיבות ואירועים, הוצאות על נסיעות לחו"ל. אם המוצר או השירות לא ניתן למדידה, הלמ"ס אמורה לקחת את השינוי במחיר של מוצרים דומים ששייכים לאותו סעיף. אולם, במקרה זה יש סעיפים שלמים שלא ניתן למדוד בהם מחירים. במיטב הניחו שאין שינוי במחירים של סעיפים אלה.
  2. קצב הצמיחה במשק צפוי להאט עקב עלייה באבטלה ופגיעה בשכר של עובדים רבים.
  3. כנראה לא תהיה העלאת מע"מ ומסים אחרים גם אם תקום ממשלה במהירות.
  4. ירידה חדה במחירי הנפט תשפיע לא רק על מחיר הדלק בחודש אפריל (מניחים השפעה של 0.25% על מדד אפריל), אלא על מחירי מוצרים ושירותים רבים בהמשך.
  5. מנגד, השקל רשם פיחות חד יחסית גם מול הדולר והאירו וצפוי להשפיע על מחירי היבוא.
  6. מחירי המזון ומוצרים אחרים במרכולים צפויים לעלות בחדות בחודש מרץ ואולי גם באפריל (במיטב הניחו התייקרות מזון של 1% במרץ).
  7. צפוי מחסור במוצרים שונים, בעיקר המיובאים, שיגרמו לעליית מחירים של חלקם (מכוניות, מוצרי חשמל וכו').

מדד אפריל ללא שינוי

במיטב חוזים לאחר שקלול של כלל ההשפעות, אנו מעריכים שמדד חודש מרץ יעלה ב-0.3% בעיקר בהשפעת סעיף המזון, הפירות והירקות והדיור. מדד חודש אפריל צפוי להישאר ללא שינוי. הוא יושפע מהוזלת הדלק מחד ומהמשך עלייה במחירי המזון והפירות והירקות מאידך.

התחזית לאינפלציה ב-12 החודשים הבאים ירדה ל- 0.3%.

 מחירי הדירות עלו, מחירי המזון ירדו

מחירים שפויים בבתי חולים? משרד הכלכלה יוזם הפחתת מחירי המזון במקומות ציבוריים