חדשות    

תחזית מעודכנת מקרן המטבע העולמית: "שיעור ההתאוששות נשאר באי ודאות"

מעודכן ל-01/2020

על פי התחזיות החדשות, הצפי לצמיחה גלובאלית ב-2020 ירד מ-3.4% ל-3.3%; בעיקר בעקבות נתונים נמוכים מהודו; בקרן חוששים מהתחדשות המתחים בין ארצות הברית לאיחוד האירופי בנושא הסחר

קרן המטבע הבינלאומי מסרה תחזית מעודכנת לגבי הצמיחה הגלובאלית, לפיהן הצפי הוא התקדמות איטית ונמוכה, ללא סימנים לנקודת מפנה באופק.

בחודש אוקטובר חזה המכון, הממוקם בוושינגטון, נתוני צמיחה עולמית של 3% ל-2019 ושל 3.4% ל-2020. כעת, הנמיכה הקרן את נתוני התחזיות ל-2.9% ו-3.3% בהתאמה. העדכון כלפי מטה נובע בעיקר מצמיחה נמוכה בהודו. לשנת 2021 הקרן חוזה צמיחה של 3.4%.

גיתה גופינהט, כלכלנית ראשית בקרן, הסבירה כי "שיעור ההתאוששות הצפוי לצמיחה העולמית נשאר באי וודאות וממשיך להסתמך על התאוששות כלכלותיהם של שווקים מתפתחים, הנתונים בלחצים ומציגים תפקוד נמוך, בזמן שהצמיחה בכלכלות המתקדמות מתייצבת לרמות הנוכחיות".

מנגד, בקרן ציינו כי חלק מאי הוודאות של הכלכלות הגדולות, עליו דובר באוקטובר, תם. "כמה סיכונים התפוגגו באופן חלקי עם הכרזתן של ארצות הברית וסין על השלב הראשון בהסכם הסחר ועליית הסיכוי לביצוע מהיר של הברקזיט".

בנוסף, נמסר מהקרן כי בנקים מרכזיים צפויים להמשיך לתמוך בכלכלות שלהם. "עם התפתחויות אלה, יש כעת סימנים לא סופיים שהצמיחה הגלובלית תתייצב, אך במידה מוגבלת", אמרה גופינהט. עם זאת, הקרן מזהירה בנוגע למתיחויות עתידיות סביב סוגיות סחר. "מתחים חדשים הקשורים בסחר עלולים לצוץ בין ארצות הברית והאיחוד האירופי, ובין ארצות הברית וסין", טוענת גופינהט.

טראמפ דרדר את היחסים

מערכת יחסי המסחר בין האיחוד האירופי וארצות הברית הידרדרה לאחר שדונלד טראמפ נכנס לתפקידו ב-2016 וסיים את המשא ומתן בין הצדדים. טראמפ התבטא באופן שלילי נגד אירופה ואמר שהיא "כנראה גרועה כמו סין" בכל הקשור לסחר, וכן כינה אותה שותפת סחר "ברוטאלית".

טראמפ גם הטיל מכסים על אלומיניום ופלדה המיובאים מאירופה, מה שהביא את האיחוד להטיל מיסים של 25% על מוצרים אמריקאים ב-2.8 מיליון דולר ביוני 2018.

לדברי גופינהט, "מתח נוסף סביב סחר, במקביל לעלייתם של סיכונים גאופוליטיים וחוסר שקט חברתי הולך וגדל, יכולים להפוך תנאי מימון קלים, לחשוף פגיעויות כלכליות, ולהפריע לצמיחה באופן חריף".

את דבריה סיכמה גופינהט בקריאה לשיתוף פעולה ככל עולמי: "אין מקום לשאננות, והעולם צריך שיתוף פעולה רב-צדדי ומדיניות ברמה הלאומית, על מנת לתמוך בהחלמה ממושכת אשר כולם יוכלו להפיק ממנה תועלת", אמרה.

קרן המטבע מורידה את תחזית הצמיחה של ישראל

קרן המטבע: מלחמת הסחר תשמיד 455 מיליארד דולר