"ישנם שלושה סוגי שקרים – שקרים, שקרים ארורים וסטטיסטיקה" (בנימין ד'איזראלי 21 בדצמבר 1804 – 19 באפריל 1881).

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר את סקירת ענף הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2018. במשרד האוצר, מנסים להוכיח כי המדיניות אותה נוקט המשרד נושאת פרי ומציגים תמונה לפיה שוק הדיור מתקרר ונרשמת ירידה בביקושים.

על פי מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורם באוגוסט, בחודשים מאי-יוני השנה חלה עלייה של 0.9% במדד מחירי הדיור, המורכב ממחירי דירות חדשות ודירות מיד שנייה, לעומת החודשיים שקדמו להם (אפריל-מאי 2018). מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי  במחוז תל אביב עלה המדד ב-2.2%.

  מנפלאות הלמ"ס: מחירי הדירות בת"א ירדו, אבל המחיר הממוצע עלה

אל תתנו ללמ"ס לעבוד עליכם – מחירי הדירות לא ירדו

אז מה אומרים באוצר?

הנתונים שפרסם משרד האוצר מצביע על ירידה של 3.4% במספר העסקאות באיזור תל אביב לעומת הרבעון שקדם לו וירידה של כ-15.1% לעומת הרבעון המקביל ב-2017.

עוד עולה מנתוני הדו"ח של משרד האוצר עולה כי ברבעון השני של 2018 נרכשו 23.2 אלף דירות, כולל רכישות במסגרת "מחיר למשתכן", הרמה הנמוכה ביותר של עסקאות מאז הרבעון השני של 2014 אשר עמד בצל ההמתנה לתכנית מע"מ אפס. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד זוהי ירידה של4% וירידה חדה יותר, של 12% בהשוואה לרבעון הקודם. בניכוי מכירות במסגרת "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה" הסתכמו העסקאות ברבעון השני השנה ב-21.5 אלף דירות בלבד, הרמה הנמוכה ביותר של עסקאות "במחירי שוק" מאז הרבעון האחרון של 2011 אשר עמד בצל המחאה החברתית.

משרד האוצר "נכנס" בלמ"ס

מי שיקרא בעיון את הדו"ח יגלה בין שורותיו ביקורת על שיטת המדידה שלל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אשר ממדדי מחירי הדירות שהיא מפרסמת ניתן להסיק כי ירידות המחירים בשוק הדיור למגורים נבלמות בחודשים האחרונים.

באגף הכלכלן הראשי מסבירים כי העובדה לפיה דווקא אזור ת"א, האזור היחידי בו עד לאחרונה לא התקיימו מכרזים במסגרת "מחיר למשתכן", הוא זה שמוביל את הירידה במספר העסקאות מעמידה בספק ההסברים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפיהן הקיפאון בשוק מוסבר ב"ביקושים כבושים" על רקע ההמתנה של הזוגות הצעירים לתכנית "מחיר למשתכן". כמו-כן מטילים באוצר ספק ביחס לעליה החדה שנרשמה במחירי הדירות באזור ת"א ברבעון השני, כפי שעולה מנתוני הלמ"ס. באוצר טוענים כי ההסבר לירידה החדה במספר העסקאות בתל אביב הביאה לשינוי בתמהיל הדירות הנמכרות, ובעיקר בשיעור הדירות שעברו השבחה, באופן שאינו בא לידי ביטוי מלא בבסיס הנתונים המשמש לחישוב המדד ההדוני של הלמ"ס. בהתבסס על מדד קייס-שילר, טוענים במשרד האוצר, החל מהרבעון הראשון של 2017 נרשמת ירידת מחירים באזור צפון-מרכז תל אביב זאת לאחר שמאז תחילת העשור הקודם ועד הרבעון השלישי של 2016 עלו מחירי הדירות באזור זה פי 3.4 נומינאלית.

או במילים אחרות, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא מבינים בסטטיסטיקה…

מדד קייס שולר לפיו הגיעו באגף הכלכלן הראשי למסקנות שלהם הוא מדד שפותח בארה"ב והוא מתבסס על דגימת עסקאות חוזרות, בניגוד לשיטה שבה משתמשים בלמ"ס, השיטה ההדונית, המתבססת על נתוני איכות הדירות.

הסקת מסקנות אפשרית בשוק האמריקאי מאחר והיא דורשת מספר רב של דגימות. בישראל, הקטנה יחסית, כמות העסקאות לא מאפשרת להתבסס על השיטה הזאת. באגף הכלכלן הראשי יישמו את השיטה על איזור מרכז תל אביב בו יש מספר רב יחסית של עסקאות.

מדד הדוני, בו משתמשת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתבסס על נתוני "איכות" הדירה, כפי שמדווחים ע"י מוכרי הדירות לרשות המסים. בעת חישוב המדד מתבצע "ניכוי איכות" לדירות הנמכרות באופן שאמור לשקף את השינוי הנקי במחירי הדירות (כלומר, שינוי מחיר שאינו נובע מפערים באיכות הדירות הנמכרות בין חודש לחודש).

אז למי מאמינים?

שאלה קשה. סביר להניח שמשרד האוצר מעוניין להוביל אג'נדה מסויימת ולהכיח את צידקת דרכו. הלמ"ס מהצד השני אמור להיות גוף אובייקטיבי ומקצועי שאינו מוטה משיקולים פוליטיים. מצד שני, אנחנו יודעים שבישראל (וכנראה שלא רק בישראל) "הכל פוליטיקה" ולכן ייתכן שגם מאחורי פרסומי הלמ"ס ושיטות המדידה שלה עומדת אג'נדה כלשהי.

ומהצד השלישי, אפשר לנסות להרכיב תמונה מהנתונים שמספקים שני הצדדים ולנסות להבין לאן הולך השוק באמת…

מחירי הדירות – לאן?

האם במלאות עשור למשבר הפיננסי הגדול יעשו הסטראקצ'רים קאמבק לבורסה בתל אביב?

ענת גואטה, יו"ר רשות לניירות ערך, פועלת להחזיר את הסטרקצ'רים לבמה. נמסר כי גואטה פועלת לשינוי התקנות כך שיהפכו את הסטרקצ'רים לכלי בטוח יותר.

הסטרקצ'ר או בעברית "פקדון מובנה" הוא מכשיר השקעה מורכב ויעילל במיוחד בסביבת ריבית אפסית. מצד אחד, לסטרקצ'ר יש תכונות של פקדון ומצד שני, במקרים מסויימים, הם יכולים להניב למשקיע תשואה נאה.

הסטרקצ'רים הם מכשירים פיננסיים העוקבים אחרי נכסים או מדדים, והתשואה שלהם נגזרת מתשואת נכס הבסיס. את הפקדונות המובנים מנהלים בתי השקעות ובעקבות הלקח ההיסטורי, מתכוונת הרשות לני"ע להורות על הפקדת כספי הפקדונות המובנים בבנקים ולא בחשבונות בבתי ההשקעות. ההתחייבויות הנוספות יובטחו במועד ההנפקה בנכסים מגבים למנפיק התעודה לא יתאפשר שיקול דעת בניהול הכספים לאחר ביצוע ההשקעה (הרחבה – פיקדון מובנה/ סטרקצ'ר – כל מה שצריך לדעת)

בכוונת הראשות לאפשר בתחילה הנפקה של סטרקצ'רים בעלי סיכון נמוך למשקיעים וכן מוצע על ידי הרשות כי התעודות יהיו פשוטות יחסית מה שיאפשר תימחור שוטף של ההתחייבות.  

בכוונת הרשות לאפשר תעודות התחייבות הצמודות למדדים כמו למשל מדד מחירי הדיור שכיום לא ניתן להתגונן מפני תנודות בו.

בכוונת הרשות להגביל את משך הפקדונות המובנים לשל שנים על מנת להבדיל אותם ממכשירי השקעה אחרים כמו תעודות סל וקרנות נאמנות עוקבות.

כוונת יו"ר רשות לני"ע ערך היא להפוך את הסטרקצ'רים למוצרים שהסיכון היחיד בו הוא אובדן רווחים אלטרנטיביים שהיו מתקבלים לו היה הלקוח מפקיד את כספו במכשיר אחר, שכן בסופו של דבר הוא יכול שלא לקבל תשואה כלל על כספי ההשקעה, גם לא הצמדה למדד.

בסביבת ריבית אפסית כמו היום, הפקדונות יאפשרו גם לחוסכים שונאי סיכון, להשיא תשואות נאות.

ב-14 לספטמבר 2008, לפני עשר שנים בדיוק, הודיע בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס, על פשיטת רגל. מתאריך זה החל אחד המשברים הגדולים ביותר בכלכלה העולמית, שאותותיו ניכרים עד היום. בימי המשבר חזו המשקיעים בעולם איך קורסות מניות הבנקים הגדולים בעולם ויחד איתם שוק האשראי העולמי. על מנת לפתור את המשבר הזרימו הממשלות בעולם, ובראשן ארצות הברית ובריטניה, טריליוני דולרים. AIG, חברת הביטוח הגדולה בעולם קיבלה מהממשל האמריקני הלוואה בהיקף של 85 מיליארד דולרוהולאמה למעשה.. בנק ההשקעות מריל לינץ' נרכש על ידי בנק אוף אמריקה.

השנים שקדמו למשבר היו שנים של פריחה כלכלית, או כך לפחות היה נראה על פני השטח. הצמיחה המהירה התאפשרה הודות למדיניות מוניטארית מרחיבה בארה"ב שהביאה לעלייה בצריכה הפרטית ועלייה תלולה במחירי הדירות. עלייה חדה במספר הלווים שלא יכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא הביאה לגל של פשיטות רגל בקרב הגופים המלווים ולגל שני של ירידות חדות באגרות החוב המגובות במשכנתאות ובאוקטובר 2007 גם לירידות בשוק המניות שהגיעו לשיא באוקטובר 2008 אז הגיע מדד הדאו ג'ונס לשפל של 7,800 נקודות.

גם בבורסה בישראל נרשמו 2008 ירידות חדות שהחלו באוגוסט 2007. את שנת 2008 סיים מדד תל אביב 100 בירידה של כ-50 אחוז. מדד מניות הנדל"ן סיים את 2008 בירידה של כ-80 אחוזים.

בזמן האחרון קוראים הקולות המתריעים כי אנחנו בפתחו של משבר חדש. מהם הגורמים שעלולים לגרור את הכלכלה העולמית למשבר נוסף?

הבנקים המרכזיים בעולם צברו בשנים האחרונות נכנסים פיננסים עצומים והנהיגו מדיניות מוניטארית מרחיבהבסביבת אינפלציה נמוכה. הבעיה היא שאם הכלכלה העולמית תיכנס למיתון נוסף , אין בידי הבנקים המרכזיים היום תחמושת. לאן כבר אפשר להוריד את הריבית?

מצד שני, התפרצות אינפלציונית חריגה עלולה לגרום לזעזוע בשווקים בגלל החשש מפני העלאה חדה בשיעור הריבית.

האם משבר כזה יכול לחזור?

כמו ב-2008 גם השנה נמצא שוא המניות האמריקאי בשיא. מנבאי המשבר הקרוב מצביעים על כך שארה"ב לא פתרה באמת את המשבר ב-2008 אלא הרגיעה אותו בעזרת הזרמת טריליוני דולרים לשוק. הפסימיים טוענים כי גובה החוב של ארה"ב הוא עדיים בלתי אפשרי, כ-40 טרליון דולר (חוב ממשלתי ופרטי), והוא גדול מהחוב שלה ב-2008.

לאחרונה הזהיר ארגון ה-OECD כי העלאות הריבית הצפויות להתחדש בקרוב בארה"ב עשויות  לסכן את היציבות הפיננסית העולמית בעקבות רמות החוב הגבוהות אשר צמחו במהלך העשור מאז המשבר, כתוצאה מסביבת הריבית הנמוכה. בדו"ח שפורסם מזהירים כלכלני ה-OECD כי הסיכון גדול במיוחד שכן שוקי הנגזרים מתקרבים להיקף בו היו ב-2007. כותבי הדו"ח מציינים כי שוויו של שוק הנגזרים העולמי עומד כיום על כ- כיום 530 טריליון דול,  לעומת כ-590 טריליון דולר ערב המשבר הגדול לפני עשור.

כלכלני ה-OECD התייחסו בדו"ח גם לסיכון הפיננסי הנובע מהתרחבות שוק ההון הסיני בשנים שמאז המשבר. הצמיחה של השוק הסיני מומנה בעיקר מהלוואות שנטלו החברות הסיניות הפרטיות. הכלכלנים מציינים שבעוד שהשוק הסיני ענק, המידע עליו מצומצם יחסית בשל שהממשל הסיני אינו מפרסם מידע אמין על המגזר הפיננסי והמסחרי בסין. ב-OECD מזהירים כי משבר פיננסי  של חברות סיניות עלול ללגרום למשבר גם בכלכלה המערבית.

אאורה מתחילה בשיווק בשיווק פרויקט "אאורה סיטי" בחדרה אשר יכלול כ- 430 יח"ד. הפרוייקט  ממוקם  בקרקע בה שכן בעבר מגרש הכדורגל המיתולוגי של מכבי חדרה.

מאאורה נמסר כי מדובר בפרויקט משנה פני עיר במרכז חדרה, הכולל 4 מגדלים בני 22-26 קומות לצד שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-5,000 מ"ר.

שלב א' של הפרויקט יכלול גם כ-100 דירות בנות 3 חדרים שיועמדו לשיווק מיידי לתושבי חדרה בלבד במחיר מיוחד של החל מ- 990,000 ש"ח בלבד במסגרת הגרלה.

מאאורה נמסר כחי הפרוייקט שיוקם על גבי קרקע בשטח כולל של כ- 9.5 דונם במרכז חדרה שנרכשה ברובה במסגרת מכרז של אגודת מייסדי חדרה לפני כשלוש שנים בתמורה ל-80 מיליון שקל. אאורה התקשרה עם בעלי הזכויות במגרש הצמוד, עליו בנויות כיום 22 דירות ו- 8 חנויות בעסקת "פינוי בינוי", במסגרתה תהרוס את המבנים הקיימים ותקים מגדל נוסף שיהווה חלק מהפרויקט.

שטחה הכולל של חטיבת הקרקע להקמת הפרויקט עומד על כ- 12 דונם והיא ממוקמת במרכז העיר חדרה, בין הרחובות הרברט סמואל, ששת הימים ואחד העם. הקרקע צמודה למכללת אפיק, להיכל הספורט העירוני, לעירייה, לבית משפט השלום, למוסד לביטוח לאומי ולמוסדות נוספים. מדובר במרכז הממשי של העיר בו נמצאים מרבית השירותים המשמעותיים עבור התושבים. באזור צפויה לקום בעתיד קריית הממשלה אשר תכלול מספר סניפים ושירותים של משרדי ממשלה וכן חיבור של צירי התחבורה המרכזיים באמצעות מספר גשרים לכבישים הראשיים, קרי כביש החוף, כביש 4 וכביש 6.

הפרויקט מהווה חלק מתכנית מאושרת כללית לאזור, אשר צפויה לשנות את פני מרכז העיר חדרה. תכנית הפרויקט כוללת מתחם מגורים ומסחר המשלב מגדלים ובנייה מרקמית מודרנית וייחודית אשר הותאמה לסביבה הקיימת כך שתיצור סביבת מגורים איכותית. כך, חלקו של המתחם הפונה לרחוב יכלול קומת קרקע מסחרית גבוהה ומעליה קומת תעסוקה, מעליהם יוקמו 4 מגדלי יוקרה בני 20-24 קומות ושתי קומות של חניון תת-קרקעי. בסה"כ יכלול המתחם כ- 5,000 מ"ר שטחי מסחר. עוד צפוי הפרויקט לכלול פארק פנימי רחב ידיים, חדרי כושר ושטחי ציבור נרחבים לשימושם של דיירי המתחם. את הפרויקט מלווה בנק דיסקונט.

מאאורה נמסר עוד, כי הפרויקט מציעדירות בגודל החל מ- 3 חדרים ועד 6 חדרים וכן דירות מיוחדות, כגון מיני-פנטהאוזים ופנטהאוזים. בתוך כך, נודע כי לאור שיתוף פעולה בין החברה לחברה הכלכלית של חדרה, כ-100 דירות 3 חדרים איכותיות הכוללות מרפסת וחנייה פרטית תת קרקעית יוצעו למכירה לתושבי העיר חדרה בלבד. הדירות יימכרו לתושבים בהנחה של 10% ממחיר השוק, ומחירן יעמוד על החל מ –  990,000 ₪.

על מנת לממש את הזכאות לרכישת דירת 3 חדרים, יוזמנו תושבי העיר, המתגוררים בה בשנתיים האחרונות לפחות, להירשם כמועמדים להגרלה באמצעות טפסים שיתפרסמו באתר החברה. את המועמדות ניתן יהיה להגיש עד ליום 11 באוקטובר 2018 בשעה 14:00 בצהריים. במסגרת הגרלה שתיערך יום לאחר מכן בשעה 9:00 בבוקר בין הזכאים שנרשמו, בנוכחותם של כלל הנרשמים, יועץ משפטי ורואה חשבון, יועלו בגורל הזוכים ובהתאם לסדר הזכייה יבחרו הזוכים את הדירה המתאימה להם מתוך מגוון הדירות המוצעות.

יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל אאורה ישראל, אמר היום, "מדובר בפרויקט משמעותי אשר צפוי לשנות את פני מרכז העיר חדרה. במסגרת הפרויקט נקים מתחם מגורים איכותי באזור בו קיימת נגישות מצוינת לצירי תחבורה מרכזיים, אשר יהווה אבן שואבת לזוגות צעירים, משפחות, זוגות מבוגרים ואחרים, מתוך העיר ומחוצה לה. זאת, כחלק ממגמה בולטת בשנים האחרונים אשר הביאה לכך שערי מישור החוף הפכו למבוקשות ביותר, בעיקר הודות לקרבה המשמעותית לצירי תחבורה מרכזיים. אאורה גאה להמשיך ולהוביל פרויקטים משמעותיים המביא לשינוי אמיתי במרכזי הערים".

מג'יק תספק את פתרון פלטפורמת האינטגרציה Magic xpi שיעמוד בבסיס מערכת התשלום של West Coast Reduction Ltd, ספקית עצמאית של שירותי מחזור מהגדולות בקנדה.

פתרון האינטגרציה Magic xpi מאפשר ל-WCRL העברת נתונים באיכות גבוהה ללא שגיאות בשיעור הצלחה של 99%, ובנוסף מייעל את תהליך התשלום והעמידה בתקני מועצת אבטחת המידע של תעשיית כרטיסי האשראי (PCI) בדבר קבלת ושמירת פרטי תשלום.

ממג'יק נמסר כי פתרון האינטגרציה Magic xpi נבחר על ידי WCRL הן בזכות המתאם המורשה הכלול בו עבור Oracle JD Edwards EnterpriseOne, והן בזכות יכולות הניטור והבקרה, המספק עדכונים לגבי סטטוס פרויקט, שימוש ברישיון, בקשות, לוגים ועוד. סביבת הפיתוח הנגישה ונטולת הקוד של מג'יק מאפשרת ל-WCRL לעבוד באופן עצמאי תוך קבלת תמיכה מהצוות המקצועי של מג'יק.

מייקל פומינוף, מנהל האפליקציות העסקיות ב-WCRL התייחס: "פתרון Magic xpi הינו חיוני בתהליך ההתייעלות שלנו. אנחנו שמחים מאוד על השימוש בפתרון אשר מעניק לנו בטחון כי העסקאות שלנו מבוצעות בסביבה יציבה ונטולת שגיאות. אנו שמחים להמשיך ולהטמיע את פתרון מג'יק בכל ארכיטקטורת האינטגרציה שלנו."

אודי ארטל, נשיא מג'יק הוסיף כי: "אנו גאים בתרומתנו להצלחתה של חברה המקדמת קיימות על ידי מיחזור של מיליארד טונות של חומר גולמי בכל שנה. שיתוף הפעולה עם מג'יק מאפשר ל-WCRL ליהנות מפלטפורמת אינטגרציה גמישה התורמת להתייעלות התהליכים בחברה ומאפשרת רמה גבוהה של שירות לקוחות, אשר כה חשובים לחברה חדשנית מסוגה."

 

ביום שלישי אחרי סגרית המסחר בוול-סטריט הודיעה פואמיקס   (NASDAQ: FOMX),על הצלחה בניסוי שלב 3 של מוצר לטיפול באקנה בדרגה בינונית עד חמורה.  הניסוי כלל מעל 1,500 מטופלים והנהלת פואמיקס מסרה כי הניסוי עמד בשני היעדים העיקריים שלו: שינוי מוחלט במספר הנגעים הדלקתיים בשבוע ה-12 והצלחה טיפולית במדד ה-IGA ("הצלחה" מוגדרת כציון של "נקי" או "כמעט נקי" לעור הפנים ושיפור של לפחות שתי דרגות חומרה כעבור תקופה של 12 שבועות מתחילת הניסוי).

חדשות טובות לחברת הביוטק. לכאורה החדשות האלו אמורות להתבטא במחיר המניה. הצלחה בניסוי שלב 3 זה החלום הרטוב של כל משקיע ביוטק וזה אומר הצלחה גדולה, תלוי כמובן בגודל השוק, ובמקרה הזה יש שוק.  ואכן, בשלב שלאחר סגירת המסחר בניו  נסקה מנית החברה ב-57% וזאת לאחר שסיימה את יום המסחר הרגיל בשער של 5.92 דולר, המבטא שווי של 240 מיליון דולר.  השווי לאחר המסחר זינק לכיוון ה-400 מיליון דולר. גם לפני פתיחת המסחר אתמול, המחיר זינק (מעל 60%), אבל בפתיחה המחיר נרגע, ומעלייה של מעל 10%, המחיר בסוף היום נסגר בעלייה של 3.2% – שער של 6.11 דולר למניה. בשלב המסחר המאוחר, לאחר הנעילה, המשיך שער המניה לרדת ונסחר ב-5.91 דולר למניה, נמוך אף יותר משער הסגירה של יום שלישי.

אז מה קרה? חדשות גדולות והמניה יורדת?!

מסתבר שהנהלת החברה לא חיכתה הרבה וניצלה את ההצלחה בניסוי והודיעה על כוונתה לבצע גיוס הון משמעותי מאד בהיקף שך 70 מיליון דולר. החברה הודיע שהגיוס מותנה בתנאי השוק ושהיא איננה יכולה להבטילח מתי הוא יתבצע, אם בכלל ומתי יושלם.

פאומיקס נסחרת לפי שווי שוק באזור ה-250 מיליון דולר. זה הרבה כסף במונחים של בורסה מקומית,  אבל מעט יחסית לשוק האמריקאי. הנפקה של 70 מיליון דולר, יותר מרבע משווי החברה לפני הכסף, הוא לא דבר של מה בכך. הוא ידלל מאוד את בעלי המניות הקייימים, והוא עלול להכביד על מחיר המניה. ובכלל – הנפקה כזו, בטח לא תוכננה ביום אחד או כשליפה מהמותן. אולי (אפילו סביר) שהוא תוכנן תחת תנאי – אם הניסוי יצליח נגייס, אבל המשקיעים צריכים לדעת זאת. מה יגיד אותו משקיע שקנה בעלייה של 50%, וההנפקה גרמה לו להפסד ענק?  וגם המשקיעים הקיימים כאמור סובלים (לא אלו שקנו דווקא בעליות). אחרי הכל, גיוס כזה מדלל את בעלי המניות הנוכחיים, אלו שהאמינו בחברה ולקחו את הסיכון כשעדיין ההצלחה לא הייתה ודאית.

אז אולי צריך להפנים – הצלחות של החברה, עדיין לא מבטיחות הצלחה במניה – יש פרמטרים רבים שמשפיעים על מחיר המניה, וחדשות טובות יכולות להיות מנוצלות ל"חדשות רעות" – כמו גיוס גדול, ואז, ממש לא בטוח שתגובת השוק תהיה חיובית.

 

פרוטוקול דיוני הריבית מציג כי מתוך 6 חברי וועדה 2 כבר סבורים שהיה מקום להעלות את הריבית. בפעם הקודמת, רק אחד סבר שיש להעלות ריבית. מעבר לכך, נראה שקיימת תמימות דעים, כי התבססות האינפלציה, שמתרחשת בחודשים האחרונים, באזור הנוכחי, היא תנאי להעלאת ריבית, והמשך אינפלציה בשיעור מדוד, יביא לעלייה בריבית.

מתוך דיון הוועדה המוניטרית – " חמישה חברי ועדה סברו כי יש להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית. מבין החמישה, ארבעה חברי וועדה טענו כי למרות שמסתמנת התחלה של התבססות סביבת האינפלציה בתחום היעד, ושיש מקום להתחיל להכין את השווקים לאפשרות של העלאה מדודה של הריבית, הרי שכדי לתמוך בהתבססות יש להותיר בעת הנוכחית את הריבית ברמתה.

"הם הביעו דעות שונות לגבי הפרמטרים השונים של האינפלציה והציפיות לאינפלציה לטווחים השונים שיידרשו כדי שניתן יהיה לשנות את המדיניות, והדגישו את אי הוודאות לגבי ההתפתחויות באינפלציה בחודשים הקרובים. הם הסכימו כי אם הריבית תתחיל לעלות לפני שהאינפלציה תתבסס בתחום היעד, הדבר עלול לעכב את התבססות סביבת האינפלציה ובסופו של דבר להאט את תוואי עליית הריבית. חבר נוסף טען, שהריבית הנוכחית אינה תואמת את מצב המשק וכי נכון היה להעלות את הריבית לרמה של 0.25%, אולם לאור העובדה שהאפשרות לצעד כזה טרם הופנמה בשווקים הפיננסים, הוא תומך בהותרת הריבית ללא שינוי בהחלטה הנוכחית. חבר נוסף סבר כי יש להעלות את הריבית ל-0.25%. הוא הדגיש שהאינפלציה נמצאת מזה זמן במגמת עלייה, ושרמתה הנמוכה אינה מעידה על חולשה בביקוש. משכך, רמתה הנמוכה של הריבית אינה מתאימה לפרמטרים של המשק".

 

ספר הבז' הוא נתוני מקרו חודשיים של הבנק המרכזי בארה"ב. על פי הנתונים עולה כי בשלושה מתוך 12 מחוזות של הבנק הפדרלי היתה צמיחה חלשה לעומת חודש אוגוסט. מדובר באזורים – סנט לואיס, פילדפיה וקנזס סיטי.

כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב מתון ביחס לחודשים קודמים, אבל היא צמחה. החששות מפני מלחמת הסחר ומחסור בעובדים היו הגורמים המכבידים על הצמיחה, כאשר יש גם סימני חולשה מסוימים במחירי המוצרים והשירותים.

ספר הבז', הסוקר את מצב הכלכלה האמריקנית באיזורים השונים ומתבסס על מידע שנאסף מ-12 בנקים מרכזיים אזוריים, מצביע על מחסור בעובדים. אך המחסור הזה לא משפיע על השכר. העלייה בשכר מתונה.

על פי הספר – החששות מפני מלחמת הסחר גורמים לעסקים  לקצץ או לדחות השקעות הון.

בשורה התחתונה, על פי הספר – הכלכלה האמריקאית אינה נמצאת בסחרור, אינה בסכנה ואינה מתחממת יתר על המידה. נגידי הבנק ,ובראשם נגיד הבנק הפדרלי ג'רום פאואל, מחוייבים להעלות את הריבית שוב בפגישה הבאה ב-25-26 בספטמבר. ובכלל – השנה הקרובה תהיה בסימן עליית הריבית –  שיעור האבטלה הנמוך והאינפלציה שמתקרבת  ליעד של 2%, מדרבנים את עליית הריבית. הערכות כעת שהבנק הפדרלי יעלה את הריבית בהדרגה עד אמצע 2019. מה שיכול להפריע לעלייה היא האטה בצמיחה, כי אז העלייה בריבית תחזק את ההאטה וזה כמובן בניגוד למוטו של הבנק המרכזי.

עליית ריבית בארה"ב משמעה – עליית ריבית גם במקומות נוספים בעולם, לרבות בארץ.

 

אפל הציגה בספטמבר 2018 את האייפונים החדשים.

מדובר בשלושה דגמים חדשים: אייפון Xs Max בגודל 6.5 אינץ', שיהיה גם היקר אי פעם – 1,100 דולר; אייפון Xs, יורש לדגם ה-X שיעלה 1,000 דולר; והדגם המוזל Xr, שמחירו יהיה 750 דולר.

אפל ערכה את  אירוע השקה של האייפונים בתיאטרון על שם סטיב ג'ובס שבקופרטינו, כשלצד  דגמי האייפון החדשים, חשפה מוצרים נוספים   השעון החכם אפל ווטש דור רביעי ומכשירים לבישים נוספים.

באירוע הוצגו כאמור שלושה דגמי מכשירים חדשים: אייפון Xs, Xs Max ו- Xr.  שלושת מכשירי האייפון יתבססו על העיצוב של אייפון X, עם תצוגת קצה לקצה וללא כפתור הבית. הם מצוידים במעבד חדש חזק ומהיר יותר (A12). כמו כן, מצלמת הטלפון כוללת שימוש בבינה מלאכותית להבנת הסצינה המצולמת והתאמת וטיוב הצילום בהתאם. חיי הסוללה שופרו – זאת היתה בעיה לא פשוטה בדגמים הקודמים.

האייפון Xs ו-Xs Max יגיעו עם תצוגת OLED, מערכת FaceID ושתי מצלמות אחוריות. גודלו של ה-Xs הוא 5.8 אינץ' ואילו ה-Xs Max בגודל 6.5 אינץ' – האייפון הגדול ביותר אי פעם. האייפון Xr לעומת זאת מגיע עם תצוגת LCD וגודלו יהיה 6.1 אינץ'. האייפונים יצויידו ב-SIM כפול שיאפשר שני מספרי טלפון באותו מכשיר, וישתמשו בטכנולוגיית eSIM.

האפל ווטש החדש, מסדרה 4, צמצם את גודל השוליים כדי לנצל טוב יותר את שטח המכשיר ולהציג תצוגה גדולה יותר ב-30%. הוא מצויד במעבד חדש עם ליבה כפולה, יכול לאתר נפילות של המשתמשים ולהזעיק את שירותי החירום, ומציג שלושה פיצ'רים חדשים הנוגעים ללב – התראה במקרה של קצב לב נמוך מדי, קצב לא רגיל, ופיצ'ר שמאפשר מדידת אק"ג. באירוע לא הושקו מכשירים נוספים, בניגוד לציפייה שיושקו בו אביזרים כמו אוזניות איירפודס חדשות.

האייפון Xr יעלה החל מ-750 דולר, ויהיה זמין מ-26 באוקטובר. אייפון Xs יעלה החל מאלף דולר, ואייפון Xs מקס החל מ-1,100 דולר, ושניהם יהיו זמינים מ-21 בספטמבר. מחירו הבסיסי של אפל ווטש 4 יהיה 400 דולר, או 500 דולר לדגם עם קישוריות סלולרית, והוא יהיה זמין החל מ-21 בספטמבר. כל המכשירים יהיו זמינים בישראל ככל הנראה כשבועיים-שלושה לאחר שיגיעו לשוק בארה"ב.

אייפון – למה זה יקר? ואיפה כדאי לקנות?

 

מהדיווח החצי שנתי אודות מחירי השירותים הבנקאיים הנפוצים למשקי הבית, שהגישה המפקחת על הבנקים בבנק ישראל,ד"ר חדוה בר, לוועדת הכלכלה של הכנסת עולה כי העלות החודשית הממוצעת של ניהול עו"ש ואחזקת כרטיס אשראי לחשבון לקוח יחיד, בשנת 2017, הסתכמה בכ-24.6 שקל, ירידה קלה של כ-1% מ-24.8 שקל בשנת 2016.

המפקחת על הבנקים מציינת בדו"ח כי הבנק הזול ביותר ביותר בגין עמלות עבור סך הפעולות הכלולות במסלול  הבסיסי ובמסלול המורחב הוא בנק ירושלים. מנגד בנק מרכנתיל הוא היקר ביותר. בין חמשת הבנקים הגדולים: בבנק דיסקונט ההוצאה היא הנמוכה ביותר, בעוד שבבנק מזרחי היא הגבוהה ביותר.

המפקחת על הבנקים מוסרת בדו"ח כי ישנם עדיין כ-2.1 מיליון לקוחות שיכלו לחסוך כסף אילו עברו למסלולי עמלות עו"ש אשר הבנקים מחוייבים להציע להם.

מנתוני בנק ישראל עולה כי עד לסוף 2017 הצטרפו כ-585 אלף חשבונות למסלולים, ואלו מהווים רק 8% מהחשבונות בבנקים. ב-63% מהחשבונות שהם כ-4.64 מיליון חשבונות, משלם הלקוח סכום הנמוך מ-10 שקל עבור פעולות העו"ש.

עוד עולה מהדו"ח כי במהלך שבע השנים האחרונות (2011–2017) חלה ירידה של כ-16% בסך העלות החודשית הממוצעת לחשבון משק בית ובנקאות פרטית. עלות זו מורכבת מעלות פעילות העו"ש אשר ירדה בכ-35%, ומעלות כרטיסי אשראי אשר עלתה בכ-27%, עלייה שבעיקרה נובעת ממגמת גידול בכמות הכרטיסים שמחזיקים לקוחות בחשבון בודד.

בשנת 2017 נכנסו לתוקפן מספר הנחיות שמשמעותן הפחתה נוספת בעמלות בגין השירות הבנקאי. החל מ-1 בנובמבר 2017, עמלות כל השירותים הניתנים באמצעים הישירים הופחתו לעומת העמלות אשר נגבות כשמבוצעות באמצעות פקיד. מטרת הפיקוח על הבנקים בדרישה זו היא להבטיח שחיסכון התאגידים הבנקאים מההתייעלות אכן "מגולגל" לצרכנים ולעודד את הציבור לעבור לשימוש בכלים בדיגיטליים המתקדמים.

עלות ביצוע פעולה בנקאית בערוץ ישיר, נמוכה בממוצע בכ-75% מעלות ביצוע פעולה באמצעות פקיד. לקוחות שמעוניינים להוזיל את העמלות שהם משלמים יכולים לעבור לאמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שמציעה הבנקאות הישירה הזמינה 24 שעות ביממה.

עלות החזקת כרטיס אשראי ושימוש בכרטיסי אשראי הסתכמה בכ-11.4 שקל בממוצע לחודש. בשבע השנים האחרונות חלה עלייה בעלות החזקת כרטיסי אשראי בשיעור מצטבר של כ27%. הפיקוח על הבנקים מסביר כי העלייה בעלות החזקת כרטיס אשראי בחשבון נובעת ממגמת גידול בכמות הכרטיסים שמחזיקים לקוחות בחשבון בודד, ומעלייה קלה בדמי הכרטיס. עלות זו כוללת בעיקרה את: דמי הכרטיס בסכום של כ-9 שקל , וכן עלויות נוספות בגין עסקאות באינטרנט ובחו"ל משיכות מט"ח בחו"ל וכו'.

משקיעים בניירות ערך? הנה העמלות בבנקים ובברוקרים הפרטיים

 

רשות החשמל פתחה לרישום מכסה של 300 מגהוואט למימוש באמצעות גגות. המכסה שנפתחה לרישום היא חלק משמעותי מתוכנית העמידה ביעדי 2020 של רשות החשמל, לפיהם 10% מהאנרגיה המיוצרת תופק ממקורות מתחדשים ונקיים. בכדי לעמוד ביעד זה אישר בנובמבר האחרון שר האנרגיה מכסה נוספת של 1,600 מגהוואט למתקנים סולארים ברשת החלוקה.

ההסדרות יתאפשרו בארבעה מסלולים עיקריים בהתאם לאופי הצרכן ומאפשרות מגוון אפשרויות בידי החברות המתכננות והמתקינים בענף:

  1. אסדרה תעריפית למתקנים קטנים עד 15 קילוואט בתעריף של 48 אג' לקוט"ש.
  2. אסדרה תעריפית למתקנים בינוניים של 15 עד 100 קילוואט בתעריף של 45 אג' לקוט"ש.
  3. עדכון אסדרת "מונה נטו" והגדלתה בהיקף של 100 מגהוואט.
  4. אסדרה לצריכה עצמית של החשמל המיוצר על הגג.

בנוסף לכך מאפשרת רשות החשמל במסגרת ההסדרות פטור מהצורך בהתקנת מונה ייצור עבור מתקנים אשר גודלם עד 15 קילוואט, כל עוד המתקן עומדים בקריטריונים שנקבעו במסגרת אמות המידה.

ברשות החשמל הבינו כי קיים פוטנציאל שטח משמעותי של גגות החשופים לשמש לאורך מרבית ימות השנה וכי השגת היעד במועד שנקבע לא יתאפשר בלעדיהם.

נכון להיום עומד ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות על כ-3% מכלל ייצור החשמל, ובסה"כ כאחד עשר אלף גגות סולאריים.ברשות החשמל מצפים שבעקבות האסדרה החדשה יוקמו עוד עשרות אלפי גגות סולאריים חדשים.

על מנת להקל על אלו הרוצים להתקין מערכות לייצור חשמל מאנרגיית השמש, מאפשרת רשות החשמל פטור מהצורך בהתקנת מונה ייצור עבור מתקנים אשר גודלם עד 15 קילוואט, כל עוד המתקן עומדים בקריטריונים שנקבעו במסגרת אמות המידה. מדובר על עשרות אלפי משקי בית בישראל שיכולים מעכשיו לייצר את החשמל שלהם בעצמם.

צעדים אלו מתווספים להקלות שניתנו ב-2016. עד 2016, מי שרצה לייצר חשמל בעצמו על גג ביתו הפרטי, נדרש לשלם מס הכנסה, ארונה, היטל השבחה ולהפוך לעוסק מורשה. ב2016 ניתן פטור מכל הסעיפים האלה עד להכנסה של 24 אלף שקל מייצור חשמל עצמי.

מי יכול להתקין? ההשקעה משתלמת?

הקמת מתקן להפקת חשמל מאנרגיה סולארית מתאימה למי שבבעלותו גג שגודלו החל מ-60 מ"ר. מערכת סולארית ממוצעת בהספק של 10 קילווואט על שטח של כ-100 מטר היא בסביבות ה-80 אלף שקל. מערכת כזאת יכולה להביא לחיסכון של כ-10 אלף שקל בשנה. בשוק ההתקנות הסולאריות מעריכים כי על כל 10 מ"ר של גג ניתן להתקים מערכת סולארית בהספק של 1 קוט"ש מהם אשר ייצרו חשמל בשווי של כ-900 שקל. למערכת אמנם יש בלאי אבל הוא לא גבוה שכן אין מדובר במערכת מיכנית הדורשת תחזוקה שוטפת רבה.

המשמעות היא שההחזר על ההשקעה בהתקנת מערכת כזו הוא כ-10 שנים, השקעה לא רעה ביחס לאלטרנטיבות ההשקעה האחרות בשוק.

מעודכן ל-10/2018

במחצית 2018 אושר בכנסת תיקון 126 לחוק התכנון והבניה. התיקון הוא בעצם מיזוג של שתי הצעות חוק העוסקות במועד חיוב היטל השבחה באישור תכנית כוללנית ובבקשה לעריכת שומת השבחה מהועדה המקומית.

החרגת תוכניות כוללניות

השינוי העיקרי בתיקון הוא החרגתן של תוכניות בניה "כוללניות" מתוך ההגדרה של תכנית המחייבת תשלום היטל השבחה מצד בעל הנכס. התיקון קובע כי ניתן לקבוע את גובה היטל ההשבחה רק לאחר אישורה של תוכנית מפורטת וכי תשלום היטל ההשבחה יחול על רוכש הנכס, גם במקרה שרכש את הנכס לאחר שכבר אושרה תוכנית כוללנית.

על פי התיקון, תיווסף לשומת ההשבחה גם ההשבחה בשל התכנית הכוללנית, לאחר אישור תכנית מתאר מקומית או מפורטת.

התיקון מכיל גם הוראות מעבר לפיהן יחול התיקון המחריג את התוכניות הכוללניות אם לא נמכרו הזכויות במקרקעין עד ליום 18.7.18.  במקרה בו נמכרו הזכויות במקרקעין עד ליום 18.7.18, לא יחול התיקון, אך במקרה כזה יוכל בעל הנכס לבקש, כי השומה בגין התכנית הכוללנית תיערך רק לאחר אישורה של תכנית מפורטת או תכנית מתאר מקומית אם בעל המקרקעין טרם שילם היטל ההשבחה לפי שומה סופית.

הוועדה המקומית חייבת לערוך שומה

החוק אומר כי בעלי נכס צריכים לשלם היטל השבחה על עליית השווי של הנכס עקב תכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג, בשיעור של מחצית ההשבחה. לפני התיקון לחוק, היה אפשר לערוך שומה מיד לאחר אישור התכנית או לדחות את תשלום היטל ההשבחה לאחר מימוש הזכויות זאת אומרת – לאחר קבלת היתר בנייה מהוועדה המקומית או מכירתו ( הרחבה – היטל השבחה – כל מה שצריך לדעת). לאחר תיקון החוק יוכל בעל נכס לבקש מהוועדה המקומית שתיערך שומת השבחה עבורו לאחר אישור התוכנית המשביחה, גם אם הועדה המקומית החליטה לדחות את מועד התשלום למועד מימוש הזכויות וזו. על פי התיקון על הוועדה לבצע הערכת שמאי עד 90 יום מהגשת הבקשה על ידי בעל המקרקעין. על פי התיקון, עריכת השומה איננה מחייבת את בעל הנכס לשלם את היטל ההשבחה עד לאחר מימוש הזכויות בנכס.

המטרה של תיקון 126 היא לאפשר לבעלי הזכויות בנכס וודאות לגבי צעדים אשר הם מתכננים בנכס ולדעת איזה היטל צפוי להם. על פי התיקון הוועדה המקומית תוכל לגבות אגרה בעד עריכת השומה וזאת על פי עלות השכר של שמאי הוועדה. סכום האגרה ינוכה בעת תשלום היטל ההשבחה לאחר שיתווספו לו הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית.

מי משלם ברכוש משותף

התיקון לחוק קובע גם כי כשמדובר ברכוש משותף, חובת תשלום היטל ההשבחה חלה על מי שיהנה מההשבחה. זאת אומרת שאם יש השבחה על חלק משותף שניתן להצמידו לאחת הדירות בבניין, כמו למשל גג משותף, ישלם את ההיטל בעל הדירה ולא כלל הדיירים.

 

מדריכים קשורים:

היטל השבחה – כמה זה? ומתי זה חל?

היטל השבחה – רק מעל 140 מ"ר

היטל השבחה בתמא 38


 

קרקע חקלאית – לרוב זה נגמר בבכי

רוכשים קרקע חקלאית? המוכרים חייבים לספק לכם הערכת שמאי