חדשות    

בג"ץ ביטל את הפחתת העמלות המשולמות לזכייני הטוטו

ההפחתה הייתה אמורה להיות מ-7% ל-5%, בג"ץ אומר שזו לא כוונת המחוקק

בג"ץ ביטל את החלטת המועצה להסדר הימורים בספורט להפחית את העמלה המשולמת לזכיינים מ-7% ל-5% מהמחזור השנתי.

עמותת הזכיינים שפועלת למען זכייני הפיס והלוטו עתרה לבג"ץ נגד ההחלטה של המועצה להסדר הימורים בספורט וטענה כי זו החלטה בלתי מידתית שתפגע בכ-1,000 זכיינים. הזכיינים עתרו נגד הרפורמה במפעל הפיס שהוכנסה כתיקון לחוק להסדר הימורים בספורט שפוצל מחוק ההסדרים בשנת 2016 והתקבל בכנסת בשנת 2017.

 ב-2015 בחנה ועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר את שוק ההימורים החוקיים בישראל. הוועדה המליצה על עריכת רפורמה בשוק ההימורים החוקיים. מטרת הוועדה היתה להביא לידי צמצום היקף ההימורים החוקיים ועצירת הגידול בשוק זה, וזאת מהטעם שגם להימורים חוקיים יש השפעות שליליות של התמכרות להימורים ופגיעה בשכבות מוחלשות בעיקר.

בנובמבר 2017 שלחה המועצה הודעה לזכיינים, לפיה החל מינואר 2018  תשלם המועצה לזכיינים עמלות בגובה %5 ו-%5.5 בעבור מכירת משחקי "הסינגל" וה"דאבל" ללא קשר למחזור המכירות של הזכיינים.

הוועדה המליצה להפחית את עמלות המכירה שמשלמת המועצה לזכיינים בתמורה למכירת משחקי ההימורים ולאמץ מודל דיפרנציאלי שלפיו, עם הגידול במחזור המכירות של הזכיין יקטן שיעור העמלה המשולם לו על ידי המועצה.

הזכיינים כתבו בעתירה: "את המטרה של צמצום שוק ההימורים ואת המטרה המשנית של קידום ההתייעלות בענף ניתן היה להשיג דרך צעדים שאינם פוגעים בזכיינים בצורה כה קשה. ניתן היה לדרוש ממפעל הפיס להתייעל באמצעות קיצוץ בהוצאות על משווקים איזוריים, מבנה ארגוני, שכר או פירסום. מכיוון שמפעל הפיס לא נדרש להפחית עלויות כלשהו – לא ניתן להצדיק את הקיצוץ בעמלות".

עוד נכתב בעתירה: "החלטת שר האוצר בנוגע להפחתת העמלות היא בלתי מידתית באופן קיצוני ועומדת בסתירה לחוק ההגבלים העיסקיים הקובע איסור על מונופול לנצל את מעמדו לרעה, ובכלל זה לקבוע רמת מחירי קנייה ומכירה בלתי הוגנת. סך הקיצוץ בעמלות הזכיינים תוביל לחיסכון של 26 מיליון שקלים למפעל הפיס, שאותו ניתן היה להשיג בדרכים אחרות כמו למשל צמצום בהיקף הפרסים לציבור בחצי אחוז".

החלטת בג"ץ שהתקבלה פה אחד הייתה כאמור לבטל את החלטת המועצה להסדר ההימורים בספורט, שהפחיתה מאוד את עמלות המכירה של זכייני המועצה המשווקים את משחקי ה"סינגל" ו"דאבל". לאחר שכבר בוצעה הפחתה של עמלות הזכיינים במסגרת החוק להסדר ההימורים בספורט.

בהוראת בג"ץ נכתב: "ברור כי כוונת המחוקק הייתה גם למתן את הפגיעה הכלכלית בזכיינים… בהינתן האמור, החלטת המועצה – הקובעת כי תשולם לזכיינים עמלה אחידה עבור מכירת מוצרי הסינגל והדאבל מ'השקל הראשון' – אינה עולה בקנה אחד עם סעיף 8א(ג) לחוק. שיעורי העמלה שנקבעו בה לגבי משחקי הסינגל והדאבל – 5% ו- 5.5% בהתאמה – אמנם אינם חורגים משיעורי העמלה המרביים שנקבעו בחוק, אך פרט לכך אין בהחלטה ביטוי לחובת המועצה לקבוע הסדר דיפרנציאלי המבחין בין שיעורי העמלה המשתלמים, בשים לב להיקפי המחזור השונים".

והוסיף "החלטת המועצה לא נותנת ביטוי להבחנה שביקש החוק ליצור בין שיעור העמלה שישולם בצד המדרגה העליונה בשנת 2018 לבין זה שישולם משנת 2019 ואילך, כמו גם לצורך בתקופת מעבר שתאפשר לזכיינים להיערך לשינויים בהכנסותיהם."

מעמותת הזכיינים נמסר: "פגעו בנו פגיעה אנושה כשהחילו את הרפורמה של הפחתת העמלות. באה המועצה ופגעה בנו פגיעה קשה נוספת. לצערנו, חלק מהזכיינים היו צריכים לסגור את עסקיהם, כי לא יכלו לעמוד עוד בקיצוץ המשמעותי. חלק מהעובדים הלכו הביתה. היום, גם אם באופן חלקי, הצדק נעשה.

מס על זכיות בפיס לוטו וטוטו – 35%