חדשות    

בלאומי צופים – אינפלציה נמוכה ב-2019; מחירי הדירות יחזרו לעלות בעוד שנתיים-שלוש

בסקירת המאקרו השבועית של לאומי צופים כלכלני הבנק כי האינפלציה צפויה להישאר בחודשים הקרובים בקרבת הגבול התחתון של יעד יציבות המחירים, דהיינו סביב 1%. במהלך 2019, צופים בלאומי, ישנם גורמים אשר תומכים בירידת האינפלציה אל מתחת לגבול התחתון של היעד, ובהם: יציבות ואף התחזקותו של שער החליפין של השקל מול סל המטבעות; התמתנות קצב הגידול השנתי של סעיף הדיור במדד; העדר תכנית להעלאה נוספת של שכר המינימום בעתיד הנראה לעין; ועוד.

בהתייחסם לשוק הדיור כותבים כלכלני לאומי כי בחודש אוגוסט עלה סעיף הדיור על רקע עלייה של 0.4% בתת-הסעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם (המשקף את מחירי שכר הדירה בחוזים מתחדשים וחדשים). נתון זה, משקף שיעור עלייה נמוך יחסית לעונתיות האופיינית לחודש זה לאורך השנים זאת בהמשך לחודש יולי, כששיעור העלייה בחודשים אלה השנה היה הנמוך ביותר מאז 2004. על רקע זה, קצב העלייה השנתי של מחירי חוזי השכירות המתחדשים המשיך להתמתן, כשהסתכם בכ-1.9% לעומת 3.3% בחודש יוני. המשך מגמה זו, גם אם בעוצמה מתונה יותר, צפוי להוות גורם ממתן לאינפלציה בחודשים הקרובים ובמהלך 2019, זאת לאור המשקל הגבוה יחסית של תת-סעיף זה במדד (כ-19%). מנגד, שיעור השינוי השנתי של מחירי הדירות (עפ"י סקר הדירות החודשי של הלמ"ס שאינו נכלל במדד המחירים לצרכן) עומד על מינוס 0.5%, והוא מצוי סביב ה-0% זה מספר חודשים. התפתחות זו, משקפת את חוסר הוודאות הרב השורר בשוק הדיור בעת הנוכחית אשר צפוי להישמר גם בחודשים הקרובים.

בחודש יולי 2018 נמכרו 1,819 דירות חדשות (נתונים מנוכי עונתיות), כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו לאחרונה. יש לציין שהיקף מכירת הדירות החדשות ביולי היה גבוה בכ-7.9% בהשוואה לחודש הקודם וגבוה בכ-6.2% בהשוואה לממוצע החודשי מתחילת השנה. ממצא זה מלמד כי מגמת הירידה בהיקף המכירות של דירות חדשות נבלמה לעת עתה, ומתחילת 2018 ישנה אף עלייה מתונה.

עם זאת, טוענים בלאומי, בחינה של הנתונים בהשוואה לשנים קודמות מלמדת כי היקף המכירות התבסס בעת הנוכחית ברמה נמוכה בהשוואה לעבר. היקף המכירות בשבעת החודשים הראשונים של השנה (כ-12 אלף דירות, נתונים מנוכי עונתיות) היה נמוך בכ-15% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017 (כ-14.6 אלף דירות) ונמוך ביותר מ-30% בהשוואה לתקופות המקבילות בשנים 2015-2016 (כ-18-19 אלף דירות). דהיינו, הירידה בביקוש לדירות, בהשפעת היציאה המתמשכת של משקיעים משוק הדיור לצד הממתינים למכרזי התכנית "מחיר למשתכן", נבלמה אמנם בחודשים האחרונים, אולם הרמה עדיין נמוכה משמעותית בהשוואה לשנים 2015-2017.

בלאומי מציינים כי האזורים שהובילו את הירידה בהיקף המכירות של דירות חדשות מתחילת השנה הם: הדרום, הצפון וחיפה, בהם ניכרת מתחילת השנה יציאה חזקה במיוחד של משקיעים (על-פי סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר). מנגד, באזורי הביקוש המובילים: תל אביב, המרכז וירושלים, ישנה יציבות ואף עלייה קלה.  בלאומי סוברים כי הסיבה לכך היא שאזורי הביקוש המובילים נתפסים בעיני ציבור הרוכשים כפחות מסוכנים בעת הנוכחית, בה שוק הדיור מתאפיין במידה רבה של חוסר וודאות. זו משתקפת בקצב עלייה שנתי אפסי של מחירי הדירות ואף פחות מכך, ירידה ממושכת במספר העסקאות (יד שנייה + דירות חדשות) ובפרט דירות הנמכרות בשוק החופשי, מגמת ירידה בהשקעות בבנייה למגורים ברביעים האחרונים, היקף נמוך יחסית של התחלות בנייה ועוד.

כלכלני לאומי מעריכים שקצב העלייה השנתי של מחירי הדיור צפוי להמשיך ולשקף קיפאון במחירים או אף ירידה מתונה גם בחודשים הקרובים, אך לא לאורך זמן. לאחר מכן, ככל הנראה בטווח של שנתיים-שלוש קדימה, ייתכן שינוי מגמה לכיוון של האצת קצב עליית המחירים, בין היתר, על רקע התחלות וגמר בנייה ברמה נמוכה מהמינימום הנדרש לפי צרכי המשק (סביב 50,000 יחידות) לצד הערכות להמשך התארכות משך הבנייה, זאת בשילוב עם התייצבות היקף המכירות של דירות חדשות.