חדשות    

בנק ישראל לקראת התקציב: "יישום התכניות להפחתת מחירי הדיור – יסתכם בהוצאה ניכרת"

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל

בנק ישראל: "חשוב שתקציב הממשלה יציג בצורה מלאה ושקופה את הוצאותיה לטיפול בהרחבת היצע הדיור, ובכלל זה יטפל בפינוי הקרקעות במרכז הארץ בהתאם לכללי החשבונאות"

בנק ישראל מפרסם סקירת ההתפתחויות בחודשים האחרונים, המציגה את תמונת המצב לקראת הכנת תקציב המדינה לשנים 2015 ו-2016, והמגמות התקציביות הצפויות בהמשך העשור. בסקירתו מדגיש בנק ישראל כי "חשוב שתקציב הממשלה יציג בצורה מלאה ושקופה את הוצאותיה לטיפול בהרחבת היצע הדיור, ובכלל זה יטפל בפינוי הקרקעות במרכז הארץ בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים".

בסקירת בנק ישראל נכתב כי "יעד מרכזי שהממשלה החדשה הציבה לפעילותה הוא הפחתת מחירי הדירות והרחבת ההיצע, וכבר בראשית דרכה היא אימצה צעדים משמעותיים שנועדו לזרז את תהליכי התכנון ולמתן את המחירים. חלק מהסוגיות המעכבות את התקדמות התכנון והבנייה ניתן לפתור באמצעות הפניית מקורות תקציביים לבניית תשתיות תומכות, הקלת חסמים והעברת מתקנים ממשלתיים וציבוריים מאזורי הביקוש. הממשלה כבר אישרה כמה תכניות כאלה, ויישומן עשוי לדרוש תוספת הוצאה ניכרת".

"חשוב שהממשלה תיערך לכך בעת הכנת התקציב הקרוב ותפנים הוצאות אלה בתוואי הוצאותיה לשנים העוקבות, כדי למנוע עיכובים ביישום התכניות. חשוב גם שתקציב הממשלה יציג בצורה מלאה ושקופה את הוצאותיה לטיפול בהרחבת היצע הדיור, בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים. הרישום החשבונאי הנכון של פעולות הממשלה לקידום הבנייה אינו מחייב להימנע מפעולות אלה, והוא נועד לשמור על שקיפות העלויות של הפעילות הממשלתית. במידה שנדרשות הוצאות חד-פעמיות למטרה זאת, עדיף שיירשמו כתוספת חריגה להוצאה התקציבית ולגירעון בהתאם לכללי החשבונאות, ולא באמצעות סעיפים חוץ-תקציביים", נכתב בסקירה.

בנוסף מתייחסת מחלקת המחקר של בנק ישראל לנושא מדד המחירים לצרכן: "גודל תקציב המדינה מותאם מדי שנה לפערים בין האינפלציה בפועל לאינפלציה החזויה. בחלק מהשנים גודלה של ההתאמה משמעותי ומשפיע על הפעילות הריאלית בתקציב, שכן המחירים הרלוונטיים להוצאות הממשלה אינם משתנים בטווח הקצר בהתאם למדד המחירים לצרכן. כתוצאה מכך נגרמות התאמות חוזרות ונשנות בפעילות הממשלה, וכעבור זמן קצר נדרש לתקנן כאשר מתבצעת התאמה בכיוון ההפוך. מכיוון שב-15 השנים האחרונות קצב האינפלציה בישראל הוא כ-2 אחוזים – מרכז תחום היעד שקבעה הממשלה – רצוי לעבור לתקציב נומינלי שיתבסס מדי שנה על ההנחה שהאינפלציה עומדת על 2 אחוזים, ללא התאמות לסטיות מהתחזית, פרט לסטיות מתמשכות או קיצוניות".