חדשות    

דורית סלינגר, תודה!

דורית סלינגר - אבירת הון

דורית סלינגר, תודה! משהו טוב קורה באגף  הפיקוח על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, מאז שסלינגר קיבלה את ההובלה –  מאגף מנומנם ופסיבי שמדי פעם נובח אבל נותן לשיירה לעבור, הפך האגף לדוברמן של ממש – השיירה כבר לא עוברת בקלות; סלינגר הופכת כל אבן ומוצאת הרבה עיוותים מבניים בשוק ההון והיא מתקנת אותם. זה לא יקרה מחר בבוקר, יש הרבה עבודה, אבל הכיוון הוא ברור – די בפגיעה בלקוחות, מספיק לטרטר את המשקיעים בגופים המוסדיים, ומספיק לשאוב מהם בכל מיני דרכים כספים.      

השבוע מקבלת סלינגר אצלנו את אות אבירת ההון – מגיע לה.

מה קרה השבוע בזירה של סלינגר –  ובכן סלינגר, המפקחת על  הובילה שינוי משמעותי מאוד בנוגע לצירוף עמיתים לקרנות הפנסיה וקופות הגמל. סלינגר מנסה לחסל את תופעת הכספים המוקפאים בחשבונות הגמל והפנסיה, דרך הטלת האחריות על הגופים המוסדיים. כן, יש לכם, לאבא שלכם, לסבא שלכם חשבון גמל קפוא (ללא פעילות), ניתן לאחד בין הקופות וכך בעצם להפוך את הקופה לפעילה. זאת ועוד – סלינגר דורשת מהגופים המוסדיים לאתר את בעלי החשבונות הרדומים. זו לא רק אחריות של העמיתים , אלא גם של הגופים המנהלים את הכסף.

על פי ההנחיות שפרסם האוצר, השינוי בקשר לחשבונות הקפואים (איחוד חשבונות) ייכנס לתוקף באפריל 2015. מדובר בהנחיות חדשות מאוד משמעותיות לעמיתים, המהלך הזה עשוי להקטין את היקף הכספים המוקפאים – "תהליך הצטרפות עמית לקרן פנסיה או לקופת גמל מהווה בסיס לזכויות העמית", מסבירים באגף שוק ההון באוצר, "נוכח מורכבותו של המוצר הפנסיוני ובמטרה לתת לעמיתים  את היכולת להכיר בזכויותיהם, קובע החוזר הוראות לעניין המידע שעל חברה מנהלת למסור לעמית המצטרף. בנוסף, מסדיר החוזר אפשרות להעביר כספים אגב הצטרפותו של עמית, מקרן פנסיה בה העמית במעמד לא פעיל לקרן הפנסיה אליה העמית מצטרף. מטרת הסדרת התהליך היא להבטיח את שמירת רציפות זכויות הביטוח של העמית במעבר בין מקומות עבודה וריכוז חסכונותיו בקרן פנסיה אחת".

ולמה זה כל כך חשוב? בעיקר מכיוון שמדובר בכסף גדול, גדול מאוד ששוכב (קפוא) ועליו משלמים דמי ניהול מקסימליים! ( לרוב).

וזה לא כל מה שגב' סלינגר עשתה השבוע. היה לה שבוע פורה במיוחד. ועדת הכספים אישרה השבוע  לקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק המעניקה למפקחת על הביטוח באגף הביטוח ושוק ההון באוצר, את הסמכות לשנות ואפילו לבטל פוליסות ביטוח שיש בהן פגיעה  במבוטחים. הצעת החוק החדשה מחייבת חברות ביטוח להודיע למפקח על הביטוח על כל שינוי שבכוונתן לבצע בפוליסות קיימות וכן על תכניות חדשות לפחות 30 יום בטרם המועד המבוקש להחלת התכניות החדשות או השינויים.

המפקחת רשאית לבטל ביטוחים באופן מיידי, ומדובר כמעט על כל סוגי הפוליסות: ביטוחי חיים, ביטוחי מהלים, למעט קופות גמל, ביטוחי רכב מקיף וחובה ועל הרחבות ביטוחיות, ביטוחי דירה ורכוש. המפקחת סלינגר, אמרה בהקשר לכך –  "הצעת החוק הזו מטרתה  לעשות סדר ולאפשר פיקוח יעיל יותר שלנו על השוק. זאת באמצעים שונים ובין השאר מסמך דינמי איך לכתוב פוליסת ביטוח ומה לא לכתוב. ביטוחי חיים, פנסיה, רכב חובה ומקיף, רכוש, דירה וכד'. בתחומים אלה נדרש אישור פוזיטיבי של המפקח. אישור תכניות ופוליסות ביטוח דורש פרוצדורות והמטרה לייעל את המערכת, על מנת להקל מהנטל הרגולטורי.

"אנחנו ממשיכים לסקור את הפוליסות עצמן אך מתוך מבט רוחב. זה עולה בקנה אחד עם הפיקוח המקובל בעולם. אין כאן התנערות מאחריות. המערכת הממוחשבת שלנו נבנתה לקליטת הבקשות. גם היום האחריות היא על מי שכותב את הפוליסה. המהלך עומד בתנאי השוק ועם כוונת הממשלה להקל בנטל הרגולטורי. החוק המתוקן ייצור שוק יעיל יותר וגם החברות מודות בכך וכאמור, זה עומד בכללים הבינלאומיים של הורדת נטל רגולטורי".

ועוד בזירה של סלינגר השבוע –  המפקחת מנסה להפריד בין חיסכון ובין ביטוח, כל כך ברור, כל כך מתבקש, אבל עדיין עד היום היו מצבים של מכירה ביחד, ולא רק זה אלא שהביטוח הותנה בחיסכון.

השבוע פרסם אגף הפיקוח על  שוק ההון והביטוח חוזר האוסר על גופים מוסדיים להתנות הצטרפות עובדים באמצעות המעסיק לביטוח ריסק מוות או אובדן כושר עבודה, בניהול כספי החיסכון הפנסיוני באותו הגוף המוסדי. בנוסף, ההוראה אוסרת על גוף מוסדי להתנות מתן הנחה בדמי ניהול או בעלות כיסוי ביטוחי, ברכישת מוצר ביטוחי אחר באותו גוף מוסדי.

הסכמים קיבוציים או הסכמי העסקה אישיים מחייבים מעסיקים רבים לממן עבור עובדיהם כיסוי ביטוחי מפני אבדן כושר עבודה או מפני מוות. במקרים מסוימים, גוף מוסדי מתקשר עם מעסיק, לצורך רכישת כיסוי ביטוחי לעובדיו, לצורך ניהול כספי החיסכון הפנסיוני שלו. במקרה זה קיים חשש כי בחירת הגוף המוסדי על ידי המעסיק תעשה משיקולים שאינם מתחשבים בטובת העובד.

במטרה להגביר את השקיפות ולתת כלים לחוסך לקבלת החלטה מושכלת בנוגע למוצר החיסכון הפנסיוני שלו, קובע החוזר כי מתן הנחה בדמי ניהול לחוסך במוצר פנסיוני או בעלות כיסוי ביטוחי לא תותנה ברכישת כיסוי ביטוחי נוסף.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, סלינגר, אמרה בהקשר למהלך –  "ההוראה נועדה לוודא שצירוף מבוטחים לחיסכון פנסיוני ייעשה משיקולים של טובת העובד בלבד. הוראה זו היא פועל יוצא של פעילות אגף שוק הון לחיזוק מעמדו של החוסך ויכולת הבחירה שלו בעת רכישת מוצר פנסיוני".

 וזה עוד לא הכל – על המודל הצ'יליאני שמעתם. המודל הצ'יליאני מתייחס לכך שבחיסכון לטווח ארוך צריך להיות קשר בין גיל החוסך לבין הסיכון – ככל שהחוסך מבוגר יותר כך ההשקעות צריכות/ אמורות להיות סולידיות יותר – כיום, אין קשר בין הגיל של החוסך לפנסיה לבין רמת הסיכון, אבל זה חייב להיות – הגופים המוסדיים צריכים ליישם את המודל הזה, ומי שמניע אותם לכך זה אגף שוק ההון (הפיקוח על שוק ההון). סלינגר מנסה להאיץ את זה, זה עוד צעד בכיוון הנכון.