חדשות    

הפיקוח על הבנקים: אין מתן אשראי למי שלא מסוגל להחזיר את החוב

הפיקוח על הבנקים: אין מתן אשראי למי שלא מסוגל להחזיר את החוב. למרות זאת מצא הפיקוח שורת ליקויים בשיווק ודורש מהבנקים פעולות לשיפור המצב

בשנה הקרובה מגבש הפיקוח על הבנקים נקיטת צעדים כדי למנוע את תופעת "דחיפת האשראי", שיווק ללקוחות שלא יכולים להחזיר את החוב. הצעדים של הפיקוח נועדו שאשראי יינתן רק לבעלי יכולת להחזיר את החוב.

לטענת החוקרים בבנק ישראל, אף שלא נמצאו הוכחות לדחיפת אשראי ללקוחות שלא יכולים להחזיר את החוב, כן נעשה שיווק יזום באמצעות פנייה בסניפים, באמצעים דיגיטליים ובטלפון ללקוחות שלא מעוניינים תוך לחץ ובלי יכולת לבדוק חלופות קיימות.

אף שהפיקוח על הבנקים לא מצא כאמור הוכחות לדחיפת אשראי ללקוחות לא מתאימים, כן מצא בעיות אחרות, למשל לחץ של עובדים בסניפים ובאמצעים אחרים לקחת אשראי. הפיקוח הנחה את הבנקים לבדוק שעובדיהם לא יעשו זאת.

עוד הנחה הפיקוח את הבנקים לתת הנחיות מדויקות לעובדים ולנהל מנגנון בקרה עליהם, כדי שיימנעו מצבים של הטרדות לקוחות שלא מעוניינים בשירות. על הבנקים ליידע את הלקוחות מה מצב החשבון ויכולת ההחזר שלהם.

כמו כן כבר בתחילת השיחה על הבנקאים מה שיעור הריבית המוצעת על ההלוואה.  מצב זה יכול להקל מאוד על לקוחות בעלי הלוואות קודמות המכסים את חובותיהם באמצעות הלוואות חוזרות בלי לדעת את שיעור הריבית המדויק.

על הבנקים תהיה חובה גם לדווח ללקוח מה ההטבות שמגיעות לו בריבית בגין השתייכות לארגון או למגזר מסוים או מכוח הסכמים מיוחדים.

עוד דורש הפיקוח כי ההלווואות באמצעים דיגיטליים או טלפוניים יהיו זהות לתנאי ההלוואות בסניפים.

על הבנקים לוודא ולמנוע תגמולים על בסיס שיווק אישי של אשראי, משום שזה יוצר שיווק אגרסיבי וסיכון גבוה ללקוח.