חדשות    

הציבור משלם 300 מיליון שקל על עמלות בקופות/ קרנות והאפיקים המנוהלים; האוצר פועל להפחית את הסכום!

אנליסט מניות גלובליות

שר האוצר, משה כחלון והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר מגבירים את התחרות בתחום עמלות המסחר בניירות ערך בגופים המוסדיים שמנהלים לנו את הכסף. מדי שנה משלמים הגופים המוסדיים כ­-300 מיליון שקל עמלות מסחר בניירות ערך לבנקים וולברוקרים הפרטיים. העמלות האלו הן חלק מהתפעול השוטף של  קופות הגמל, קרנות הנאמנות וכל המכשירים שבהם מנוהלים כספי המשקיעים/ עמיתים.

העמלות האלו באות כמובן לידי ביטוי בתשואה, הם מפחיתות את התשואה של המשקיעים. כחלון וסלינגר, מתכוונים להגביר את התחרות בתחום המסחר בניירות ערך, כדי לגרום להפחתת עלויות ולהגדלת התשואה למשקיעים/ חוסכים. השניים פרסמו היום תקנות שאמורות להביא לתוצאה המיוחלת. התקנות אוסרות באופן גורף ביצוע עסקות בניירות ערך ומטבע חוץ עם צד קשור ומתפעל. זו תקנה מבורכת, כי ברגע שהגוף המנהל הוא גם הגוף שמבצע את הפעולות, יש כאן ניגוד אינטרסים בין המנהל הרוצה להשיא תשואה ובין הברוקרג' שרוצה לעשות כמה שיותר פעולות, והמנהל יכול להתכופף לטובת הבית ולעשות פעולות רבות, משמע עלויות רבות. הניתוק הזה הוא הכרחי, בעיקר בין המנהל לבין המבצע אבל בכלל בין כל חלקי הבית (בית ההשקעות/ הגוף המוסדי) לבין הביצוע.

תקנה נוספת קשורה לתמחור של עמלות הביצוע (עמלות הקנייה ומכירה)  –  הגוף המנהל צריך לבצע הליך תחרותי לעניין רכישה, מכירה או החזקה של ניירות ערך. הגופים יצטרכו לקבל הצעות משמונה מציעים לפחות למעט הבנק המתפעל של גוף זה.. תקנה נוספת מתייחסת לעמלת אחזקה בניירות ערך. מדובר בעמלת שמירה, שנקראת היום דמי ניהול חשבון ובמקומות אחרים יש גם שמות אחרים. מה שחשוב להבין – אין באמת עמלה כזו, פעם זה היה, פעם המניות לא היו רשומות בשורה בחשבון הבנק, שורה בתיק ההשקעות, אלא היו נרשמות בניירות / מסמכים  מיוחדים שהופקדו ונשמרו בבנק. זה כבר מזמן לא כך, ובכל זאת העמלה עדיין חיה ובועטת. עכשיו יחויבו הגופים המוסדיים  להליך תחרותי/ מכרז בין גופים שונים כדי להוזיל עלויות.

תקנות אלו אמורות להגביר את התחרות ולהוזיל את אותם 300 מיליון שקלים שהמוסדיים משלמים לברוקרים ולבנקים. על רקע פרסום התקנות אמרה סלינגר – "התקנות החדשות יביאו להגברת התחרות במסחר בניירות ערך והן צפויות להפחית את העלויות עבור העמיתים באופן ניכר".