חדשות    

התחלות הבנייה בירידה – קבלנים בונים פחות ומצמצמים את ההיצע; מה זה אומר על מחירי הדירות?

שוק הדירות למגורים הוא בראש וראשונה שוק. יש ביקוש ויש היצע וככה נקבע המחיר. כחלון, שר האוצר מצמם את הביקוישם – הוא מאיץ  את פרויקט תוכנית מחיר למשתכן כדי שתענה על הביקושים של הזכאים ואכן 123 אלף זכאים נרשמו לתוכנית, בינהם מעל 40 אלף זכאים זכו בפועל בדירה. מעבר לכך, המהלך הזה יוצר אצל רבים תחושה והערכה שהמחירים צפויים לרדת, ועל רקע זה, הביקוש לדירות יורד משמעותית בחודשים האחרונים.

אבל, האם חשבתם שהקבלנים יישבו בשקט? הקבלנים בונים פחות, וזה מקטין את היצע הדירות. כלומר, הביקושים לדירות אמנם ירדו, אבל גם היצע הדירות יורד, ובמצב כזה, לא ברור לאיזה כיוון יפנו המחירים, אם כי לפי הלמ"ס הן יורדות בשיעור נמוך בחודשים האחרונים.

על פי נתוני הלמ"ס לרבעון הראשון של השנה – חלה ירידה דרמטית בהתחלות בנייה. לעומת הרבעון הקודם מדובר על ירידה של 14.6% ולעומת רבעון מקביל – צניחה בשיעור כ-34%. הירידה הזו נמשכת כבר שנה.

 

הלמ"ס מפרסמים גם את נתוני גמר הבנייה (דירות שבנייתן הסתיימה). הנתונים האלו מראים כי יותר דירות הושלמו בראייה שנתית. כלומר, ההיצע אמנם יורד, אבל ההיצע של דירות גמורות עולה, כך שבשטח יכול להיות מצב שההיצע הגדול של דירות גמורות לצד הירידה בביקושים יביא לירידת מחירים, אבל בתחלות הבנייה שמעידות על גמר הבנייה בעוד כמה רבעונים, מסמנים, ירידה בהיצע הדירות בעתיד.

כך או אחרת, בנתון הרבעוני – נתוני גמר הבנייה ברבעון הראשון נרשמה ירידה. הירידה אגב, כנראה נובעת גם מהתמשכות תהליכי הבנייה וגם מהתמשכות תהליכי המכירה בפרויקטים.