חדשות    

הכנסת אישרה: תקציב המדינה הבא יהיה דו-שנתי לשנים 2015-2016

מליאת הכנסת אישרה במהלך הלילה בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק יסוד: תקציב המדינה הקובע כי תקציב המדינה הבא יהיה דו-שנתי לשנים 2015 – 2016

בתום דיון לילי – מליאת הכנסת אישרה במהלך הלילה את התיקון לחוק יסוד: תקציב המדינה. על פי ההחלטה שנתקבלה, תקציב המדינה הבא יהיה דו-שנתי לשנים 2015 – 2016, ועל הממשלה להניח את הצעת התקציב על שולחן הכנסת עד ל- 31.8.15 ואילו על הכנסת יהיה לאשר אותו בקריאה שנייה ושלישית עד ל- 19.11.15.

בנוסף על פי הצעת החוק, חודש לאחר תחילת שנת הכספים 2016, יידרש שר האוצר להגיע לוועדת הכספים על-מנת לדווח לחבריה, האם המנגנון של תקציב דו-שנתי יימשך כדרך קבע או שחוזרים למסלול תקציב חד-שנתי.

להצעה הוגשו הסתייגויות רבות, ולדיון נרשמו 45 דוברים מכל סיעות האופוזיציה כאשר לחלקם הוקצו 10 דקות לרשות הדיבור ולחלקם 15. בסופו של דבר החוק עבר בתמיכת 56 ח"כים מול 54 שהצביעו נגד.

ח"כ זהבה גלאון אמרה: "המטרה של ההארכה הזו היא הישרדות פוליטית. מי שמתחיל את הקריירה הפוליטית שלו כשר אוצר, שהוא לא סופר את הכנסת זה לא מעיד על משהו טוב. זה זלזול באזרחי המדינה, בתפקידה של הכנסת ובדמותה הדמוקרטית של המדינה. ממשלה שצריכה להשחית חוקי יסוד לטובת הישארות בשלטון צריכה ללכת הביתה".

ח"כ אראל מרגלית: "תקציב המדינה ל2015 יאושר כשנותר חודש אחד בלבד לממש את המדיניות שאותה אתם רוצים לקבוע. כשמתנהלים על תקציב של אחד חלקי 12, רק אותם ארגונים שמופיעים בתקציב הקודם מקבלים את הכסף. הרבה מאוד ארגונים שצריכים לקבל אישור כל פעם מחדש לא מקבלים כלום. וככה המשק כולו נמצא בטייס אוטומטי".

ח"כ מנואל טרכטנברג: "ראש הממשלה בימים האחרונים מרבה לדבר על יוון ולטעון כמה שאנחנו לא חשופים לסכנות של יוון. מה שקורה עם חוסר התקציב במדינת ישראל זה יוון, מכיוון שכאשר מדינה מפרה ברגל גסה את החוקים שלה עצמה, ובמיוחד חוקי ייסוד, חלילה הגורל שלנו עלול להיות כמו של יוון. כל יום שלא עובר תקציב מאושר זה נזק לתפקוד של המדינה. טוען שר האוצר שהוא צריך את הזמן כדי להעביר רפורמות אבל מה זה קשור לתקציב 2015 שאותו אפשר היה להעביר ב45 יום".

ח"כ ג'מאל זחאלקה: "תקציב דו שנתי הוא צעד אנטי דמוקרטי בעליל אם לוקחים בחשבון את הנטייה הרווחת בשנים האחרונות של הממשלה להעשיר את העשירים ולפגוע בעניים. תקציב דו שנתי מאפשר לממשלה לדפוק את האזרחים. מה שקל לממשלה הוא מאוד קשה לאזרחים ובמיוחד לאזרחים קשיי היום שאינם מיוחסים. החטא הרבה יותר גדול זה לאפשר לכנסת זמן ארוך יותר לדיון וזו דמגוגיה למתחילים. הזמן הזה של דיון ארוך יותר, בעצם נותן לממשלה לעשות מה שהיא רוצה בזמן הזה".

ח"כ אחמד טיבי: "כל שנה הריטואל הזה חוזר על עצמו של תקציב שמוצג בקלסר גדול שאני לא יודע כמה חברי כנסת קוראים כל אות ופיסקה, ולמרות זו ההצבעה היא פבלובית, גוש אחד בעד וגוש אחד נגד. פעם אחר פעם חוזרים לאותו ריטואל שבו מפעילים באמצעות התקציב סנקציות על מגזרים בחברה הישראלית כשמי שנפגע הכי קשה זה הציבור הערבי".