חדשות    

חוק התלת מימד יוגש לקריאה שניה ושלישית; יאפשר רישום בעלויות שונות על קרקע

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יואב קיש אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת "חוק התלת מימד". הצעת החוק נועדה להגביר את ניצול הקרקע באמצעות מתן האפשרות להפריד בעלות במקרקעין לחלקות תלת מימדיות, שיהוו חלק נפרד לעניין עסקאות. הכוונה היא לשכבות שונות של הקרקע – תת הקרקע (מתחת לאדמה) פני הקרקע ומרחב הרום (האוויר שמעל הקרקע.

את התיקון לחוק מקדמת מחלקת הייעוץ והחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים, יחד עם האגף לרישום והסדר מקרקעין, המרכז למיפוי ישראל ומינהל התכנון.

הצעת החוק נועדה לתת את האפשרות לפצל בעלות במקרקעין וליצור תלת מימדיות אשר תאפשר רישום של בעלויות בחלקים של שכבות קרקע שונות.

החוק נדרש לאחר שבמהלך השנים חלו התפתחויות בעולם התכנון. התיקון חיוני במיוחד במדינה צפופה כמו ישראל שבה השינוי יאפשר שימושים שונים והקמת תשתיות שונות ללא הפקעות מיותרות. כך למשל יאפשר החוק שימושים מעורבים ביחדת קרקע אחת כגון בניית מנהרות תת קרקעיות וגשרים עיליים לתחבורה או לתשתיות אחרות.

כוונת יוזמי החוק  היא להקל על מימוש פרויקטים רב-שכבתיים, המערבים שימושי קרקע שונים ומעורביםבאמצעות מענה בחוק המקרקעין לסוגיות אלו, ובכך לפשט את התהליכים המשפטיים המסורבלים הקיימים היום.

באופן מעשי יאפשר החוק החדש רישום נפרד של בעלים של חניון או מנהרה תת-קרקעית, מעליו רישום של בעלים אחר על הבנייה על הקרקע, ומעליו רישום של בעלים נוסף של גשר, והסדרת היחסים החוקיים בין כל הבעלים.