חדשות    

לאומי: "אנו מעריכים כי שיעור האבטלה במשק ירד השנה ל-5.6% לעומת 5.8% ב-2014"

כלכלני הבנק מפרסמים סקירת מאקרו: "הנתונים החיוביים משוק העבודה בשילוב עם ריביות נמוכות בראיה היסטורית והמשך המגמה של ירידת מחירים, צפויים להוסיף ולתמוך בצריכה הפרטית ולחזק את מעמדה כמנוע צמיחה יציב של המשק, בתקופה בה ישנה חולשה בסחר החוץ של ישראל"

שיעור האבטלה במשק ירד בחודש פברואר ל-5.3% לעומת 5.6% בחודש הקודם (נתון מנוכה עונתיות) – שיעור נמוך בראייה היסטורית. בגילאי העבודה "העיקריים" (גילאי 25-64), להם מיוחסת השפעה גדולה יותר על שוק העבודה ועקב כך גם על הביקושים המקומיים במשק (בעיקר מסיבות של גודל כוח העבודה ושכר גבוה יותר ביחס לגילאי עבודה צעירים יותר), עמד שיעור האבטלה על 4.8%, ללא שינוי מהחודש הקודם. כך כותבים כלכלני לאומי בסקירת מאקרו שמפרסם היום הבנק.

בלאומי מציינים כי למעשה, מאז חודש יולי 2013 ניתן להבחין ב"ירידת מדרגה" של ממש בשיעור האבטלה בקבוצת גילאים זו. שיעור האבטלה החודשי הממוצע עמד מאז ועד היום על 5.1%, נמוך משמעותית בהשוואה לממוצע של השנה וחצי שקדמו (5.8%), כפי שניתן לראות בתרשים. תמונה דומה מתקבלת גם מבחינה של שיעור האבטלה הכללי (לגילאי 15 ומעלה). מגמה זו מתחדדת על רקע העלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה שחלה באותה תקופה, אשר באה לידי ביטוי גם בעלייה מתמשכת במספר המועסקים. למרות ההאטה שחלה בקצב קליטת המועסקים בתחילת השנה, שיעור השינוי השנתי הממוצע בגילאי 25-64, עומד על 2.6% – גבוה יותר מקצב גידול האוכלוסייה. דהיינו, לאורך התקופה נרשמה כניסה של עובדים נוספים שלא היו חלק מכוח העבודה אל תוך מעגל העבודה, זאת מעבר לשיעור הגידול הטבעי של האוכלוסיה.

להערכת כלכלני לאומי, נתונים חיוביים אלו, המעידים על מגמה ולא על תופעה קצרת טווח, מצביעים על חוסנו של שוק העבודה ובולטים לאור החולשה היחסית בפעילות הכלכלית במשק באותה התקופה. מדובר בתופעה מתמשכת אשר, לכאורה, אינה עולה בקנה אחד עם התיאוריה הכלכלית. בהקשר זה, מציין בנק ישראל בדו"ח לסיכום שנת 2014 (פורסם ב-31.3.15) את הגורמים הבאים כהסברים אפשריים לתופעה: הגמישות בשוק העבודה, שבאה לידי ביטוי בירידה בשעות העבודה למועסק ובעלייה מתונה בלבד בשכר הריאלי, ממתנת את השפעתה של ההאטה בפעילות הכלכלית במשק על התעסוקה; התרחבות ההשכלה וצעדי מדיניות שננקטו בשנים האחרונות – מהווים גורמים ארוכי טווח המשפיעים לחיוב על היצע העבודה; שיפור בתהליך ההתאמה בין העובדים למעסיקים, מקצר את תהליך חיפוש העבודה ותורם לירידת האבטלה.

לסיכום, לאור התפתחויות אלו, בלאומי מעריכים כי שיעור האבטלה במשק ירד השנה ל-5.6% (בממוצע) לעומת 5.8% ב-2014. בנוסף, נדגיש כי הנתונים החיוביים משוק העבודה בשילוב עם ריביות נמוכות בראיה היסטורית והמשך המגמה של ירידת מחירים, צפויים להוסיף ולתמוך בצריכה הפרטית ולחזק את מעמדה כמנוע צמיחה יציב של המשק, בתקופה בה ישנה חולשה בסחר החוץ של ישראל.

לאומי מצייניים כי בחינת נתוני התעסוקה לפי היקפי עבודה בחודש פברואר 2015 (היקף עבודה בדרך כלל, נתונים מנוכי עונתיות) מעידה כי, בהשוואה לחודש הקודם, חלה עלייה של כעשרת אלפים מועסקים שעבדו במשרה מלאה לרמה של 2.8 מיליוני מועסקים – רמת שיא מאז תחילת סקר כוח האדם הנוכחי (ינואר 2012). לעומת זאת, באותה תקופה חלה עלייה של כשלושת אלפים מועסקים במשרה חלקית לרמה כוללת של כ-796 אלפי מועסקים. שיעור המועסקים במשרה מלאה נותר יציב בפברואר וממשיך לעמוד על 77.9%, בעוד שיעור המועסקים במשרה חלקית עומד על 22.1%.

בחינת נתוני המגמה מלמדת כי העלייה במשרות המלאות על חשבון המשרות החלקיות החלה בחודש אוקטובר אשתקד, כפי שניתן לראות בתרשים. מגמה זו מתיישבת ואף מחזקת את הנתונים החיוביים שפורסמו לאחרונה משוק העבודה. שכן לא זו בלבד שמספר המועסקים נמצא בעלייה מתמדת, אלא שמרביתם נקלטים בחודשים האחרונים כעובדים במשרה מלאה. דבר המעיד אף הוא על חוסנו של שוק העבודה.

על פי כלכלני לאומי, התפתחויות אלה, הכוללות מגמות של עלייה בהיקף המועסקים במשרה מלאה לצד ירידה בהיקף המועסקים במשרה חלקית, בשילוב עם יתר הנתונים החיוביים משוק העבודה, מצביעות על שיפור במצבם של משקי הבית ועל כן צפויות לתמוך בגידול בביקושים המקומיים וכפועל יוצא מכך גם בהתאוששות בפעילות הכלכלית במשק.

בנוסף מציינים כלכלני לאומי כי הרכישות בכרטיסי אשראי על ידי צרכנים פרטיים עלו בחודש פברואר 2015 בשיעור ריאלי של 1.1% לעומת החודש הקודם (נתונים מנוכי עונתיות). עלייה זו חלה לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידה. בחינת הנתונים לתקופות זמן ארוכות יותר, מעידה כי מגמת ההאטה בקצב הגידול ברכישות בכרטיסי אשראי שאפיינה את החודשים האחרונים, נבלמה לעת עתה. סך הרכישות בכרטיסי אשראי עלו בשיעור של 5.6% בחודש פברואר השנה בהשוואה לחודש פברואר אשתקד, לאחר עלייה מתונה יותר של 4.5% בחודש ינואר. נציין כי למרות ההתאוששות בקצב הגידול, מדובר עדיין בעלייה בשיעור נמוך מהממוצע הרב שנתי, כך שיש להמתין ולבחון האם אכן מדובר בשינוי מגמה.

עיקר העלייה בחודש פברואר נבעה מעלייה חדה ברכישות של שירותים ומוצרים אחרים בהובלת דלק, חשמל וגז; לצד עלייה ברכישות של מוצרי מזון ומשקאות; ועלייה מתונה ברכישות של שירותים (כולל שירותי ביטוח, טיסות, בילוי ושירותי עירייה וממשלה). מנגד, ירידה חלה ברכישות של מוצרי תעשייה (מוצרי חשמל, אלקטרוניקה והלבשה) על רקע ירידה חדה ברכישות מוצרי הלבשה והנעלה.

בלאומי מציינים כי הנתונים החיוביים משוק העבודה לצד סביבה של ריביות נמוכות ומחירים במגמת ירידה מתמשכת, בשילוב עם עלייה בציפיותיהם של משקי הבית לתקופה הקרובה, מעידים על שיפור במצבם הכלכלי. על כן, עשויים להשפיע באופן חיובי גם על הפעילות בכרטיסי האשראי בחודשים הבאים ולתמוך בהמשך מגמת ההתאוששות.