פיקדונות    

לאומי בפיקדון דולרי לשנה; ריבית – עד 0.35%

הדולר מתנדנד בחודשים האחרונים, כאשר המגמה היא עלייה של כ-7% מתחילת השנה לשער של כ-4 שקלים לדולר. החזאים למיניהם מספקם תחזיות סותרות  יש כאלו שאומרים שזו רק תחילת המגמה, ומנגד – אחרים טוענים שאין סיבה ממשית להתחזקות. כך או אחרת, אם ברצונכם להצמיד את כספכם (חלק מכספכם) לשער הדולר אפשר לעשות זאת גם במסגרת פיקדונות צמודים לדולר.

הפיקדונות האלו מספקים הגנה עם הדולר עולה, ובנוסף תשואה/ ריבית יחסית נמוכה (הריבית בארה"ב נמוכה מאוד). אבל, צריך לזכור שאליה וקוץ בה – אם הדולר יורד, אתם מפסידים (בשקלים), ההשקעה שלכם כרוכה בסיכון/ חשיפה לשער הדולר גם כאשר הכיוון שלילי.

בבנק לאומי מציעים ללקוחות פיקדון דולר לשנה בריבית שתלויה בהיקף ההפקדה. למפקידים עד (לא כולל) 25 אלף שקל מציעים בבנק פיקדון דולרי עם ריבית של 0.05%. למפקידים עד 50 אלף שקל (לא כולל) מציעים בבנק ריבית של 0.1%; למפקידים עד 100,000 שקל (לא כולל) מציע הבנק ריבית דולרית של 0.15% ; למפקידים עד 250 אלף שקל (לא כולל) הבנק מציע ריבית דולרית של 0.2% ולמפקידים מעל 250 אלף שקל הריבית המוצעת היא 0.35%.

בנוסף לפיקדונות דולרים שמוצעים גם בבנקים נוספים וגם לתקופות שונות ומגוונות, המעוניינים להיחשף לדולר יכולים לעשות זאת דרך קרנות כספיות דולריות ותעודות פיקדון דולריות. הקרנות הכספיות הדולריות משקיעות בנכסים דולריים בטוחים ונזילים מאוד, ובגלל גודלם (היקפם הכספי) הן זוכות לקבל מהבנקים ריביות גבוהות, וכך המשקיע למשעה נהנה מהיתרון לגודל. עם זאת, הקרנות האלו גובות דמי ניהול (נמוכים יחסית). תעודות הפיקדון הדולריות (תעודות סל על פיקדונות דולריים), דומים במהות לקרנות כספיות דולריות. מדובר בתעודות בהיקף יחסית גדול שמפקידות את הכספים בפיקדונות דולרים ובזכות גודלן זוכות לתשואה/ ריבית גבוה יותר מהמשקיע הקטן. השקעה בהן מקרבת את המשקיע הקטן למשקיע הגדול (הוא מתקרב לריבית הגבוה שמקבל משקיע גדול), אך תעודות פיקדון, צריך לזכור הן מכשיר שנסחר באופן שוטף בבורסה כך שמחירו בבורסה לא תמיד תואם את מחירו הכלכלי, וזה יכול לגלם הפסד למשקיעים. מעבר לכך, יש עמלות בקנייה ובמכירה, ויש עמלות "חיכוך" בין מחיר הקנייה למחיר המכירה -הפרש נמוך, אך עדיין מבטא סוג של עמלה שוטפת שפוגעת בתשואה.  

אלו לא כל האפשרויות להיחשף לדולר, אפשר כמובן להשקיע בקרנות נאמנות אחרות שחשופות לדולר – שמחזיקות באג"ח דולריות, מניות דולריות ועוד, אלא שאז הבעיה היא שיש חשיפה מעבר לחשיפה לדולר עצמו, המשקיעים יכלים להפסיד בגלל ירידה באג"ח ובמניה כתוצאה מעלייה בסיכון הספציפי של האג"ח והחברה.

ניתן גם לרכוש ישירות דולרים, ואז לאבד בעצם את הריבית הנמוכה שמקבלים על הפיקדון. 

מדריכים וכלים פיננסים:
מדריך פיקדון כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
מק"מ (מלווה קצר מועד)כל מה שצריך לדעת והאם הוא מהווה אלטרנטיבה לפיקדוןנות שקליים?
פיקדונות הבנקיםעדכון של פיקדונות הבנקים
פיקדון מובנהמדוע זאת אפשרות מעניינת  להשקיע את הכסף
פיקדונות מובניםעדכון של פיקדונות מובנים
 מחשבון פיקדוןככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה