חדשות    

מדריך ליסינג – מהן האופציות וכיצד בוחרים?

קרדיט: shutterstock

רוצים רכב חדש אבל מתלבטים איך לממן אותו? שוקלים האם בכלל כדאי לקנות רכב כי מי צריך את כל המתח הכרוך בהעברת טסט, וכל הבלגן עם מוסכים, ביטוחים ובכלל? אולי בכלל כדאי ליסינג, ואז במצבים מסוימים כל הבלגן והתפעול וההתעסקות השוטפת עם הרכב נעשית בידי חברת הליסינג – ליסינג מציע עולם של פתרונות, אבל זה עולם מבלבל עם מספר אפשרויות. מה כדאי ולמי ומה נכלל בכל אחת מאפשרויות?

מחירי הרכב אמנם ירדו בשנים האחרונות אך עבור מרבית האוכלוסייה עדיין מדובר בסכומים לא פשוטים להשגה. אחד הפתרונות הנפוצים לבעיית המימון הוא ליסינג, אשר לו פנים רבות: ליסינג מימוני, פרטי, עסקי, תפעולי, יבש, פרטי-תפעולי, פרטי-מימוני ועוד. חברות קוראות בשמות שונים לסוגי עסקאות הללו כאשר לעיתים יש חפיפה חלקית בין המסלולים, אך יש גם לא מעט שוני בין סוגי העסקאות השונים. על מה כדאי להסתכל ובמה כדאי לבחור? כדי לענות על השאלה הזו, בואו נסתכל על הצרכים של הלקוח, והפתרונות השונים שמציעים מסלולים השונים.

ליסינג עסקי תפעולי

מיועד בעיקר לחברות בינוניות וגדולות המחזיקות ציי רכב. כדי להחזיק ולתחזק מלאי מכוניות בסדר גודל משמעותי דרוש כוח אדם מיומן במיוחד והעלויות עבור החברה הן בהתאם. מלבד עלויות תפעול גבוהות, הוצאות הרכב אינן קבועות – ישנם חודשים בהם מתבצעת כמות חריגה של רכישות, או חלילה תאונות, התוצאה תהיה עלות חודשית גבוהה באופן חריג. חוסר היציבות הזה מכניס לאי-וודאות כלכלית שמרבית העסקים מנסים להימנע ממנה.

הפתרון שמציע הליסינג העסקי תפעולי

ליסינג עסקי תפעולי הוא למעשה מיקור חוץ של כל נושא צי הרכב. כלומר במקום שהרכבים ותפעולם יהיו ברשות החברה, התחום עובר לאאוטסורסינג בחברת ליסינג. חברת הליסינג מחזיקה כוח אדם מקצועי, שהתמחותו העיקרית היא תפעול ציי רכב בנוסף למתן שירות, דבר המאפשר מתן מגוון גדול של שירותים נלווים ותמיכה בהם.

בעסקה מתבצע תשלום חודשי קבוע לחברת הליסינג, ללא תשלום מקדמה, תמורת השירותים שחברת הליסינג מספקת: מספר הרכבים וסוגם, תשלומי ביטוח, העברת טיפולי רכב שוטפים, טסט, שירותי דרך וכדומה. ישנן חברות שיספקו שירותים נוספים דוגמת שטיפת הרכב ואפילו תשלום עבור הדלק (עד לגבול מסוים).

הרכבים אינם עוברים לבעלות החברה או עובדיה – עובד חברה המקבל רכב ליסינג לשימושו יצטרך לשלם מס כשווי ההטבה. הוצאות הליסינג מוכרות לצורך מס עבור המעסיק והוצאות הרכב ידועות וקבועות מראש. למעמד החתימה מוטב להגיע עם מספר שאלות מראש – האם ישנן הגבלות שונות כמו קילומטרז' או נהגים צעירים, מהם סוגי השירותים הניתנים, סוגי רכבים המוצעים וכמובן גובה התשלום החודשי.

ליסינג פרטי מימוני

מיועד בעיקר לאנשים פרטיים, עצמאיים או בעלי עסקים קטנים המעוניינים לרכוש רכב חדש, אבל אין ברשותם סכום מספיק לרכישה. לצורך הרכישה יהיה צורך בהלוואה ארוכה, בתנאי החזר נוחים. הלוואה בתנאים טובים ניתן אמנם לקבל מהבנק, אולם אז ההלוואה יכולה לפגוע באשראי הפנוי.

הפתרון שמציע ליסינג פרטי מימוני

בעסקה כזו הרוכש משלם מקדמה לחברת הליסינג ומקבל את הרכב אותו הוא מתכוון לרכוש לשימושו. יתרת התשלום מתבצעת בהחזר חודשי למשך תקופה שנקבעה בהסכם הליסינג (יכולה לנוע בין  18-60 חודשים). בסיום התקופה שנקבעה, בעל הרכב יכול לשלם את יתרת הסכום שנותר ולקבל את הרכב לבעלותו המלאה. אפשרות נוספת היא לסיים את העסקה (ואז הרכב נשאר בבעלות חברת הליסינג) או להמשיך לעסקת ליסינג נוספת בה הרכב יוחלף לרכב חדש והיתרה המשולמת תכסה חלק מהמקדמה עבור רכישת הרכב החדש.

העלות והאחריות בהחזקת הרכב בעסקה מסוג זה היא על רוכש הרכב.

בעסקאות ליסינג פרטי מימוני יש לבחון את תנאי המימון – גובה המקדמה, משך ההחזר החודשי וגובהו והיתרה לתשלום בסיום התקופה. כל אלה יסייעו לרוכש לבחור בתמהיל המתאים בדיוק עבורו.

שמות נוספים לליסינג מסוג כזה הם ליסינג יבש, ליסינג מימוני, ליסינג מיד ראשונה וכ'ו.

ליסינג פרטי תפעולי

מיועד בעיקר לעצמאים או בעלי עסקים קטנים או אנשים פרטיים שאינם מעוניינים להתעסק בכל הכרוך באחזקה שוטפת של הרכב. מלבד הצורך בתנאי מימון נוחים, השבתת הרכב לצורך טיפולים, טסט, מכירת הרכב וכדומה גוזלים זמן ומפריעים לעבודה השוטפת והרווחית.

הפתרון

ליסינג פרטי תפעולי הוא למעשה ליסינג מימוני, המציע בנוסף שירותי תפעול. השירותים המוצעים מגוונים – החל מתשלום דמי הביטוח וכלה באחריות על הכנסת הרכב לטיפולים שוטפים.

התשלום מורכב ממקדמה ותשלומים חודשיים, המכסים מלבד ערך הרכב גם את ערכם של השירותים הנוספים הניתנים, ויתרה – אותה ניתן לשלם כדי לרכוש את הרכב, להפסיק את העסקה או להמיר לעסקת ליסינג חדשה עם רכב חדש. עבור עצמאיים ובעלי עסקים קטנים, עסקה מסוג זה חוסכת זמן ומייצבת הוצאות חודשיות. בנוסף, ניתן לקבל הטבות מס עבור ההוצאות הללו. עבור אנשים פרטיים, עסקה מסוג זה חוסכת התעסקות עם כל מה שכרוך בתחזוקה שוטפת של הרכב.

ככל שזה נוגע לשירותים הניתנים, קיימת אפשרות "לתפור" תפעול ותנאי תשלום המתאימים בדיוק לצרכי הלקוחות: למשל ללא תשלום מקדמה, משך הלוואה שונה, רק תשלום ביטוח וכדומה.

 

ליסינג פרטי – רכישה או שימוש?

רכישת רכב היא אמנם הוצאה גדולה אבל אין לה ערך כהשקעה.  ליסינג מאפשר להתייחס לרכישת רכב כאל עסקת שימוש: התשלום הוא עבור השימוש ברכב, לאו דווקא הבעלות עליו.

 

חלק ניכר מהרכבים על הכביש הם רכבי ליסינג מסוגים שונים – ליסינג תפעולי, ליסינג מימוני, ליסינג לעסקים או פרטי. עסקאות הליסינג מאפשרות תנאי תשלום נוחים עבור שירות רכב פרטי צמוד, ומתן מענה לטיפול בתחזוקה השוטפת של הרכב. במקום תשלום גדול אחד והרבה כאב ראש אחר כך, התשלום מחולק בנוחיות לאורך זמן רב, וכאב הראש עובר לחברת הליסינג.