חדשות    

מה יהיה מדד המחירים בחודש אוקטובר? הכלכלנים סבורים – 0.2%

למדד המחירים המעודכן 

למחשבון הצמדה למדד 


לאורך תקופה ארוכה אנו עדים לסדרת מדדים נמוכים וניתן לראות כי מבחינת ההשפעה על האינפלציה, המדיניות המוניטארית המרחיבה אותה מבצע בנק ישראל הולכת ונחלשת, ואף מאבדת אפקטיביות. פיחות השקל מול הדולר יכול לתרום לאינפלציה, אך התמורה מזערית מכיוון שגורם התמסורת של הדולר מול המדד הולך ונחלש לאורך השנים האחרונות, מסביר עוזי לוי, אנליסט בכיר, ממחלקת המחקר של אינפיניטי, כששאלנו לגבי מדד המחירים לצרכן הצפוי בחודש אוקטובר.

אם ניקח לדוגמא את מרכיב הדיור במדד המהווה כ- 25% מהמדד הכולל, רובו נובע מסעיף השכירות שבו לאורך השנים החוזים נחתמו בשקל ולא בדולר. כמו כן, מחירי האנרגיה והסחורות בעולם כגון נפט ומזון נלחצים כלפי מטה, כלומר, המשק מייבא דיפלציה. בנוסף, המחירים שבשליטת הממשלה כגון מים וחשמל במגמת ירידה, ואם נוסיף לכך את הלך הרוח הצרכני והמחאה ההולכת ומתחדשת, ללא ספק אנו בתקופה שבה כלל המחירים נלחצים כלפי מטה. המודלים לתחזית האינפלציה מראים על סדרת מדדים נמוכה יחסית בשלושת החודשים הבאים וברמה של כ – 0.1% בממוצע. על פי הערכותינו ולנוכח ההתפתחויות המאקרו כלכליות והלך הרוח הצרכני, אנו סבורים כי בהחלט תיתכן הפתעה כלפי מטה. להערכותינו הפתרון מצוי בצד הפיסקאלי של המשוואה והוא – הקלה בנטל המיסים והגדלת ההכנסה הפנויה של הצרכנים, גם במחיר של גידול זמני ברמת הגירעון התקציבי. מהלך זה עשוי לעורר מחדש את רמת הביקושים הפנימיים במשק, ובהתאם לייצר אינפלציה.

IBI – מדד אוקטובר יעלה עד 0.2%

לדברי רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, מעבר לגורמים העונתיים המדדים הקרובים צפוים להיות מושפעים מהירידה במחירי הסחורות בעולם, בהיחלשות השקל ומסביבת האינפציה הבסיסית הנמוכה המשקפת את הביקושים למותגים במשק.בסקירה שפרסם הוא כותב כי הצפי הוא לאינפלציה מצטברת אפסית ב-3 המדדים הקרובים: מדד אוקטובר צפוי לעלות ב-0.2%-0.1% מדד נובמבר צפוי לרדת בשיעור של 0.4%-0.3% ומדד דצמבר צפוי לעלות בשיעור של 0.1%.

פועלים – מדד שלילי ב-2014!

כלכלני בנק הפועלים סבורים כי מדד המחירים בחודש אוקטובר יעלה ב-0.2%,  אך בנובמבר להערכתם המדד יירד ב-0.3%. ובכלל בפועלים סבורים שהמדד ב-12 החודשים הבאים יהיה 0.6% והמדד בשנת 2014 יהיה שלילי – מינוס 0.2%.

גם בקבוצת הראל סבורים שמדד המחירים לצרכן יעלה באוקטובר ב-0.2%, אך בנובמבר הוא יירד ב-0.3% (בדומה להערכת כלכלני בנק הפועלים)