חדשות    

"מחירי הדירות ב-2016 יעלו לפחות כמו ב-2015"

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, ובעלים ומנכ"ל של חברת לי-רן אמר בראיון לביזפורטל כי מחירי הדירות יעלו ב-2016 לפחות כמו ב-2015 – "אין שום שיפור בהבאת עובדים לתחום הבנייה, אין שיפור בנושא האשראים לקבלנים, אין שיפור בהיצע הדירות, נהפוך הוא. בפועל , אנחנו לא רואים שום דבר שהממשלה עושה כדי לשפר את הבעיות של דוק הדירות. הממשלה הולכת לפתרון לחסרי דיור ומזניחה את שוק משפרי הדיור, וזה גורם לעלייה במחירי הדירות של משפרי הדיור. אין לי ספק שמחירי הדיור יעלו לפחות כמו שעלו בשנת 2015".

בקשר לתוכנית מחיר למשתכן, אמר בריק – "התוכנית לא תסייע להורדת מחירי הדירות. התוכנית איננה מושלמת ולאור הרבה סיבות התוכנית דווקא תעלה את מחירי הדירות. צריך היה לפתוח את התוכנית הזו גם למשפרי דירות ולא רק למחוסרי דירות. כך גם המפרט היה משתפר, אבל זה לא נעשה".

ובקשר לקבוצות רכישה, אמר בריק – "אנחנו מדברים על הנושא של קבוצת רכישה שנים. צריך שמי שמארגן קבוצות רכישה יחולו עליו ההחמרות כמו על מוכרי דירות – שתהיה לו חובה לערבויות ובטחונות, ועכשיו מתחילים לדבר על זה, רוכשי דירות צריכים להיזהר ולבדוק את כל הסיכונים שהיינו חשופים אליהם בחודשים האחרונים".

בריק כמובן מדבר מפוזיציה – מתאים לו מאוד לראות את קבוצות הרכישה הולכות ופוחתות (ואפילו נעלמות), אבל מה שבטוח שצריך לחייב את מארגני קבוצות הרכישה בערבויות וביטחונות מתאימים.

כך או אחרת, נראה שאכן אחת הבעיות הגדולות של השוק המקומי היא בעובדים – אין מספיק פועלי בניין, וזאת למרות השכר היחסית גבוה בתחום. זו הסיבה שלוקח בארץ לבנות דירה 27 חודשים, הרבה יותר מאשר במדינות העולם המערבי. אחת הסיבות לבנייה האיטית היא מחסור בפועלי בניין מיומנים. בארץ יש כ-8 אלף עובדים זרים בתחום הבנייה וצריך הרבה יותר מכך. כיום בענף הבנייה עובדים, על פי ההערכות כ-67 אלף עובדים (מעל 42 אלף פלסטינים, כ-17 אלף ישראליים ו-8 אלף זרים) ועל פי מחקרים של השני האחרונות צריך להגדיל את מספר העובדים בכ-17 אלף עובדים לפחות.

כמה מרוויח פועל בניין?