חדשות    

"מיסוי שכר דירה מהשקל הראשון יפגע בזוגות הצעירים"

שרוליק חנוך, מנכ"ל משותף ב-SDB, ניהול השקעות ונכסים בבאר שבע ובאטלנטה אמר בעקבות דיווחים בתקשורת כי באגף התקציבים במשרד האוצר שוקלים להטיל מס על הכנסות משכירות בגובה של 25% החל מהשקל הראשון כי מדובר ביוזמה שתעורר זעזוע קשה בשוק השכירות

ההצעה של משרד האוצר להעלת מס על שכר דירה, לא בהכרח תועיל לשוק הדירות.  שרוליק חנוך, מנכ"ל משותף ב-SDB, ניהול השקעות ונכסים בבאר שבע ובאטלנטה אמר בעקבות דיווחים בתקשורת כי באגף התקציבים במשרד האוצר שוקלים להטיל מס על הכנסות משכירות בגובה של 25% החל מהשקל הראשון כי מדובר ביוזמה שתעורר זעזוע קשה בשוק השכירות.

"במשרד האוצר רואים את ההכנסה משכר הדירה כהכנסה מדיבידנד שהתקבל משוק ההון לכל דבר ועניין, ובכן – מדובר בטעות קשה. משכירי דירות רבים הם זוגות צעירים שמשכירים דירה ובמקביל שוכרים אחת אחרת ולכן יוזמה זו תפגע בהם קשות מאחר ומצד אחד אותם זוגות יראו את הכנסתם מהשכרת דירה מתכווצת בעקבות המיסוי, ואילו שכר הדירה שהם משלמים על הדירה שבבעלותם עלול לעלות", כותב חנוך.

"יותר מכל ייפגעו מהמהלך זוגות צעירים שלא הצליחו עד היום לרכוש דירה. מחד, היצע הדירות לא גדל ולא מביא לבלימת המחירים, ומאידך הם ייאלצו לשלם שכר דירה גבוה יותר מאחר ובעל הדירה שלהם ייאלץ לשלם מס על ההכנסות משכירות, היות וחלקה של המדינה בהכנסותיו גדל משמעותית", מציינים עוד ב-SDB.

"השלכה נוספת של המהלך עלולה לבוא לידי ביטוי גם בשוק המשכנתאות. שהרי, בטווח הקצר לא יצליחו כל בעלי הדירות להעלות את שכר הדירה בעקבות המיסוי, גם בשל חוזים חתומים מול השוכרים. אך במקביל, עליהם עדיין לשלם את החזרי המשכנתא לבנק. בעלי דירות רבים עלולים להתקשות בהחזרי המשכנתא, מאחר ותשלומי המשכנתא בסביבת ריבית אפסית נותרים בעינם, בשעה שמחירי ההכנסות משכר הדירה מתכווצות. אמנם, בנק ישראל לפי שעה לא נתן את דעתו בנושא, אך אין ספק שזהו נושא שהמפקח על הבנקים יצטרך לתת עליו את הדעת", הוסיף מנכ"ל SDB.

"בשורה התחתונה מדובר ביוזמה שתביא לעלייה חדה במחירי הדירות בישראל והכסף ממיסוי אותן דירות יזרום ישירות מהכיס של מעמד הביניים אל קופת האוצר. אכן, ישנם פטורים רבים ממיסוי בישראל שאינם מוצדקים כלל, אך כוונת המתכנן המרכזי במתן פטור מהכנסות משכר דירה עד לגובה של כ-5,000 שקל מגיעה בדיוק כדי לתת מענה למשפחות שמשכירות את דירתן ובמקביל שוכרות אחת אחרת", מוסיף חנוך.