עושים סדר בקבוצות הרכישה – ככה הרוכשים לא ייפגעו
חדשות    

עושים סדר בקבוצות הרכישה – ככה הרוכשים לא ייפגעו

קבוצות הרכישה נועדו ליצור מסלול נוח וזול לרכישת דירה. מתחברים בקבוצה, רוכשים את הקרקע, נהנים מהטבות מס, בונים ביחד בלי רווח יזמי של היזם, וחוסכים 15% הנחה ואפילו יותר. זה עבד, עד שזה הפסיק לעבוד – הנפילה של מארגנת קבוצות הרכישה, ענבל אור, שהתברר שחייבת כספים רבים למשתתפים בקבוצות הרכישה, גרמה לתדמית שלילית במיוחד לקבוצות הרכישה.

זה עדיין עובד, אבל בהילוך נמוך לעומת מה שהיה בעבר.  עכשיו מנסים לעשות סדר בתחום. כן עכשיו אחרי שכבר כמה קבוצות רכישה נפלו, מתעוררים בממשלה. שרת המשפטים איילת שקד פירסמה  תזכיר הצעת חוק להגנה על רוכשים בקבוצות רכישה. החוק  יסדיר את תחום קבוצות הרכישה ויחייב את היזמים לשקיפות מלאה כלפי הרוכשים, מניעת ניגוד אינטרסים ונקודות יציאה לרוכשים בהעדר התקדמות.

החוק מבוסס על מסקנותיו של דו"ח מלפני שנתיים. אז צוות שבדק את הנושא בעקבות ריבוי המקרים שבהם ניזוקו חברי קבוצות רכישה, ש נפלו קורבן לניהול חובבני של מארגני הקבוצה, ולעתים אף למעשי נוכלות, קבע שורה של תיקונים בחוק ביחס לקבוצות הרכישה.

על פי התזכיר לחוק נקבעה חובת שקיפות מקסימלית של היזם כלפי הרוכשים, מניעת ניגוד אינטרסים של היזם ונקודות יציאה מהפרויקט של הרוכשים, ככל שפרויקט הבניה לא מתקדם. בין היתר, קובע תזכיר החוק חובת הצגת דוח שמאי מקרקעין (דו"ח אפס) על הקרקע המוצעת, במטרה למנוע רמיית הרוכשים. בנוסף, מדי חצי שנה היזם יחויב להנפיק לרוכשים דו"ח מפורט של התקדמות הבנייה. היזם ידגיש לרוכשים כי מחיר הדירה עליו סיכמו אין הוא מחיר סופי וייתכן שיעלה משמעותית בחלוף הזמן.

תזכיר החוק גם קובע כי דמי הניהול שייגבו על ידי היזם יהיו קבועים מראש עם ההצטרפות לקבוצה ולא על פי אחוז מסכום הדירה, וזאת כדי לסכל את האינטרס של היזם להעלאת מחיר הדירה על פני התקופה. כמו כן, יוגבלו דמי ההצטרפות לקבוצה בהתאם לתקנות שתפרסם שרת המשפטים לאחר אישור החוק.

עניין חשוב – כדי לבטח את כספי הרוכשים יהיה חשבון נאמנות נפרד לכל קבוצה. החשבון ינוהל על ידי נאמן שלא יהיה מקורב בכל צורה שהיא למארגן הקבוצה. צעד זה יבטיח בין היתר מהמארגן שבבעלותו מספר קבוצות רכישה, הפרדה בין החשבונות וימנע סיטואציות בעיתיות של ערבובי כספים בין הפרויקטים.

על פי התזכיר לחוק – היזם יחויב לרשום את זכויות הרוכשים, והרוכשים יהיו רשאים להחליפו ברוב של 70%. את הנאמן ניתן יהיה להחליף ברוב רגיל.

על פי החוק נקבעה נקודות יציאה לרוכשים: אם בתוך שלוש שנים לא נרכשה הקרקע או שלא ניתן היתר בנייה להקמת הדירות בתוך ארבע שנים.

מדובר בחדשות טובות לקבוצות הרכישה. שוק מסודר של קבוצות רכישה יכול למשוך קהל גדול – אחרי הכל, מדובר באמת בהנחה משמעותית. "נעשה סדר בבלאגן בתחום קבוצות הרכישה. הן מהוות פתרון טוב ליוקר הדיור, ולכן תזכיר החוק מאזן בין הצורך להגן על הרוכשים – הגנה שלא קיימת היום – לבין מניעת הכבדה מיותרת על היזמים", אמרה שקד, "מחובתנו לפעול למען הזוגות הצעירים שעומדים לא אחת חסרי אונים מול יזמים חזקים. אני מודה לארז קמיניץ ולמחלקתו על עבודתם הטובה בתחום חשוב זה".