חדשות    

"משקל המשקיעים בסך עסקאות הנדל"ן ירד בחדות בפברואר"

אגף הכלכלן הראשי באוצר מפרסם סקירה כלכלית, בה נכתב כי נתונים ראשוניים לחודש מרץ מצביעים על גידול משמעותי במספר עסקאות הנדל"ן

בחודש פברואר נרשמה ירידה חדה במשקל המשקיעים בסך עסקאות הנדל"ן החודשי, לאחר הרמה החריגה שנרשמה בינואר. כך מדווח היום אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר בסקירה כלכלית שבועית. על פי הסקירה, רמת שיא אשר נרשמה בסך עסקאות הנדל"ן באזור הדרום מיתנה את הירידה בסך העסקאות שנרשמה ברמה הארצית.

אגף הכלכלן הראשי באוצר מדווח בנוסף כי על פי פילוח הנתונים, בחודש פברואר נרכשו כ-10.5 אלפי דירות, ירידה מתונה של 3 אחוזים, בהמשך לירידה בשיעור דומה שנרשמה בחודש ינואר. זאת, לאחר גידול חד במספר העסקאות שנרשם בחודשיים האחרונים של 2014, עם תום ההמתנה של הרוכשים לתוכנית מע"מ אפס.

האוצר: "נתוני הנדל"ן לינואר מציגים ירידה מתונה במספר העסקאות, לאחר חודשיים של עליות"

באוצר מציינים כי המשקיעים, אשר רשמו גידול חד של 35 אחוזים בחודש ינואר, היו מי שהובילו את הירידה במספר העסקאות בחודש פברואר, עם ירידה בשיעור של 16 אחוזים. בכך מדווח האוצר כי ירד משמעותית משקל המשקיעים בסך עסקאות הנדל"ן לשיעור של 26 אחוזים, ירידה של ארבע נקודות אחוז בהשוואה לרמה החריגה שנרשמה בינואר בפרמטר זה.

על פי נתוני אגף הכלכלן הראשי באוצר, אזורי נתניה וירושלים, אשר הובילו את הגידול במשקל המשקיעים בינואר, חזרו בפברואר לרמתם הממוצעת בשנת 2014 (עם ירידה חדה של 10 נקודות אחוז בהשוואה לחודש ינואר). אזור ת"א ואזור באר-שבע הינם האזורים היחידים בהם עדיין נשמר שיעור גבוה של משקיעים בחודש פברואר.

בסקירה מציין הכלכלן הראשי באוצר כי הנתונים שפורסמו במהלך חודש מרץ מצביעים על האטה מסוימת בפעילות הכלכלית. היקף הרכישות בכרטיסי אשראי רשם גידול בחודש פברואר לאחר שלושה חודשים בהם נרשמו ירידות של המדד. נתוני שוק העבודה מצביעים על התייצבות של שיעור התעסוקה ברמה גבוהה בקנה מידה היסטורי.

אגף הכלכלן הראשי באוצר מציין בנוסף כי בנק ישראל עדכן את הטווח הרצוי של יתרות המט"ח לכדי 70-110 מיליארדי דולרים,  בהשוואה לרמה של כ-85 מיליארד דולר כיום. בחודשים האחרונים ביצעו בנקים מרכזיים, בישראל וברחבי העולם, צעדי מדיניות מוניטארית מרחיבה, כולל הורדות ריבית. עם זאת, רמות הריבית הנמוכות בעולם אינן נובעות רק מהצעדים שנקטו הבנקים המרכזיים.