חדשות    

פסגות: "חוק השכירות עלול להביא לקפיצה חדה במחירי השכירות"

אורי גרינפלד סבור כי: "הורדת תחזית הדרוג של ישראל מהווה כרגע רק תמרור אזהרה" הבנק מפרסם הבוקר סקירת אג"ח שבועית, בה נכתב כי הורדת הריבית עלולה להשפיע בעיקר על כוחות הפועלים להיחלשות השקל אורי גרינפלד: "מדובר בחוק שעשוי להצליח מבחינת יציבות הדיירים כי הוא מקטין את התמריץ להחליף דיירים ולהעלות שכ"ד בכל שנה אך לא על חוק שמבטיח יציבות במחירים"

פסגות מפרסמים הבוקר סקירת מאקרו, ובה מתייחסים לחוק השכירות. בפסגות כותבים כי כי בשבוע שעבר הגיעה לכותרות העיתונים הידיעה על הצעת החוק להסדרת שוק השכירות בישראל. חשוב כמובן לציין כי מדובר בינתיים רק על תזכיר להצעת חוק וכי עד אישור החוק, אם בכלל, הוא יעבור כנראה עוד שינויים רבים אבל למען הסדר הטוב נבחן את ההשפעות האפשריות על סביבת האינפלציה בישראל (במדד המכירים לצרכן סעיף הדיור נמדד בעזרת חוזי שכירות בלבד).

בנוסח הנוכחי, כפי שהופיע בתקשורת ובאתר האוצר, עלול החוק אם יעבור לגרום לקפיצה חדה במחירי השכירות במהלך השנה הבאה. בעלי הדירות ירצו לפצות עצמם על המגבלה להעלאת שכ"ד ב-2% בלבד בשנים שלאחר מכן והשוכרים עצמם יהיו מוכנים כנראה להתגמש לעלייה ממוצעת שנראית להם סבירה. לאחר מכן, סעיף הדיור ירשום עלייה של קצת יותר מ-2% בשנה, קצב דומה לזה שנרשם בו בשנה האחרונה. מדוע יותר מ-2% אם החוק מתיר העלאה של 2% בלבד? ראשית בגלל שיש חוזים קיימים לתקופה של יותר משנה שייפתחו רק ב-2016 או מאוחר יותר. שנית, החוק יצטרך לתת מענה לשינוי איכות הדירה. במילים אחרות, אם בעל הדירה החליף את הרצפה לפרקט הוא יוכל כנראה לדרוש העלאה מסוימת בשכ"ד מכיוון שמדובר בדירה איכותית יותר. בשורה תחתונה, ע"פ פסגות, מדובר בחוק שעשוי להצליח מבחינת יציבות הדיירים כי הוא מקטין את התמריץ להחליף דיירים ולהעלות שכ"ד בכל שנה אך לא על חוק שמבטיח יציבות במחירים.

בנוסף מתייחסים בפסגות להורדת הדירוג של פיץ' למדינת ישראל. ע"פ אורי גרינגפלד מפסגות, בניגוד לטון האלים שעולה מהכותרות בעיתונים, סך הכל הודעת פיץ' היתה סבירה בהינתן מצבה הפיננסי של ממשלת ישראל והגירעון המבני בתקציב. בפיץ' מצביעים אמנם על המגבלות התקציביות כתוצאה מ"צוק איתן", על בעייתיות המצב הגיאו-פוליטי של ישראל ועל התקציב הבעייתי שצפוי ב-2016 אבל גם מציינים מצד שני את הגמישות הפיננסית הגבוהה במשק, את העודפים במטבע חוץ ואת הגז שיתמוך בעודף בח-ן השוטף. בנוסף בפיץ' מציינים כי ישראל היא כלכלה מגוונת ומתקדמת עם הון אנושי איכותי שתומך בהיותה אומה חדשנית ומחמיאים לישראל על העלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה של נשים חרדיות וגברים ערבים ועל פעולות הממשלה להגברת התחרותיות במשק הישראלי.

גרינפלד כותב כי "משמעות ההודעה: לא צפויה העלאת דירוג בשנתיים הקרובות. משמעות המשפט האחרון מבחינת השווקים: שום דבר שיחזיק מים. גם כי אין פה כמעט זרים וגם כי מבחינה תשקיפית מספיקים שני דירוגים של A+ (וזה הדירוג של ישראל ע"פ מודי'ס ו-S&P)".