חדשות    

רפורמות המיסוי לא עזרו למחירי הדירות לרדת; האם תוכנית מע"מ אפס, תעזור? לא בטוח!

הרפורמה במיסוי מקרקעין שנכנסה לתוקף בתחילת השנה היתה אמורה לגרום לירידה במחירי הדירות – זה לא קרה, מחירי הדירות עלו ביחס לשנה שעברה במעל 6%, כמות העסקאות ירדה בתקופה זו במעל 20%. איפה הדיבורים על ירידה במחירים, איפה כל התחזיות כי מס שבח יגרום למכירה משמעותית של דירות? בפועל, המגמה של עליות המחירים נמשכה.

מס שבח אמנם צודק מהמצב הקודם (פטור ממס שבח תחת תנאים מסוימים על דירה שנייה), אבל מתברר שאנשים לא ממהרים למכור (למרות שמס שבח ליניארי ואמור לעלות על פני זמן) . השוק פשוט הפנים שיש מס על רווחי ההשבחה (רווח ההון) ממכירת דירות, בדומה לרווחים בנכסים אחרים, ומכיוון שהנכס הזה – דירה, עדיין מספק תשואה טובה יותר מהאפיקים האחרים (לצד סיכוי לרווח במימוש), לא ממהרים לממשו. בפועל, המשקיעים עדיין רוכשים דירות ומשכירים אותם, והמגמה הזו גדלה בחודשים האחרונים.

אז נכון, לא עברה אפילו שנה, מדובר בטווח מאוד קצר, ובכל זאת, בינתיים המטרה לא הושגה – מחירי הדירות לא ירדו בגלל הרפורמה במיסוי – מס שבח   לא תרם להיצע הדירות, מס רכישה לא פגע בביקוש לדירות, עלייה במס רכישה על דירות יוקרה למשל היתה אמורה לעצור את הביקושים לשוק זה, זה לא קרה בעוצמות שציפו.

גם תוכנית מע"מ אפס, עוצרת את השוק, והמטרה הצפויה – ירידה במחירי הדירות כתוצאה מיישום התוכנית הזו, ממש לא ברורה. ראשית, לא ברור שהתוכנית תיושם, שנית – גם אם תיושם היא נוגעת רק בחלק מהשוק – דירות יד ראשונה מקבלנים ורק לזוגות צעירים ורק עד סכום מסויים. למעשה, נראה שהתרחיש ההפוך, צפוי יותר – עליית מחירים. השוק קפוא בגלל שהתוכנית תקועה; הרבה יושבים על הגדר ומחכים, וברגע שהם יחזרו לשוק יתעוררו הביקושים מחדש והמחירים יכולים לעלות למעלה.   

ובעיית הבעיות, אם כל הבעיות של שוק הנדל"ן זו הריבית – הריבית האפסית מחממת ומתדלקת את השוק – בריבית כזו רוכשים פוטנציאלים מתלהבים ושמחים לקחת משכנתא, בריבית כזו, המשקיעים רוצים לקנות דירות ולהשכיר בתשואה טובה יותר מהריבית שאותה הם מקבלים על הכסף בבנק.