חדשות    

שוק כרטיסי האשראי נפתח לתחרות; הממונה מציב יעד לכניסת מתחרות – אוקטובר 2015

וואוו! זאת יכולה להיות רעידת אדמה בשוק כרטיסי האשראי, השוק הנשלט כיום על ידי קומץ של חברות שלוקחות לנו עמלות יחסית גבוהות ומספקות לנו אשראי בריבית רצחנית. הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, נתן הוראות שמטרתן לפתוח את ענף כרטיסי האשראי לתחרות. המהלך מכוון להכשיר את הקרקע לכניסת סולקים ומנפיקים חדשים לתחום כרטיסי האשראי תוך כשנתיים מהיום, באוקטובר 2015.

לאחר בחינה מעמיקה של תחום כרטיסי האשראי, הממונה הורה היום לחברת שב"א (שרותי בנק אוטומטיים), שבבעלות ארבעת הבנקים הגדולים, לנקוט בצעדים שיפתחו את האפשרות לתחרות בענף כרטיסי האשראי. אחד הסימנים לקיומה של תחרות מוגבלת בתחום היא שעל אף הירידה בעמלה הצולבת בשנים האחרונות, לא נצפתה ירידה בשיעור מקביל בעמלה שגובים הסולקים מבתי העסק והנתח שהסולק מותיר בידיו מתוך עמלת בית העסק גדל בצורה משמעותית.

נכון להיום, ישנן שלוש חברות כרטיסי אשראי בלבד שמחוברות לשב"א וכולן בבעלות הבנקים שהם גם הבעלים של חברת שב"א: ישראכרט (בבעלות מלאה של בנק הפועלים), לאומי קארד (בשליטת בנק לאומי) וכאל (בבעלות בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי). על פי החלטת הממונה, עד ה-1 באוקטובר 2015 אמורה שב"א לעבור שינוי מהותי מקצה לקצה בפעילותה, באופן שיאפשר התחברות מהירה וזולה של שחקנים חדשים המעוניינים להתחרות בחברות כרטיסי האשראי בתחום הסליקה וההנפקה. במהלך התקופה עד התאריך הנ"ל קיימות נקודות ציון שלפיהן תיבחן ההתקדמות של הפיתוח הטכנולוגי הדרוש לעמידה ביעדים אלה.

רשות ההגבלים העסקיים בוחנת מזה מספר חודשים בחינת עומק את תחום כרטיסי האשראי.  אחד הממצאים העיקריים שעלו מהבדיקה: מערכת שב"א במתכונתה הנוכחית חוסמת כניסה לתחרות בתחום הסליקה וההנפקה של כרטיסי אשראי, הבדיקה העלתה כי אחד החסמים העיקריים לכניסה של שחקנים חדשים לענף הוא הקושי להתחבר למערכות שב"א. תחום זה מאופיין במידה מוגבלת מאד של תחרות, ומספר ניסיונות כניסה בעבר של שחקנים בתחום הסליקה וההנפקה עלו בתוהו.

הרשות להגבלים עסקיים קבעה את עקרונות היסוד הבאים –

1.מתן אפשרות להתחברות מהירה וזולה: שב"א תהיה מחויבת לחבר כל גורם מורשה תוך שלושה חודשים (קיצור של מעל לשנה ביחס לזמן החיבור הנדרש כיום) בעלות חיבור של 250-400 אלף שקל (אחוזים בודדים ממה שהיה נהוג עד היום).

2.שב"א תהיה מחויבת לשקיפות, להוגנות ולשוויוניות בין חברות כרטיסי האשראי הותיקות לבין סולקים ומנפיקים שייכנסו בעתיד, ולתעריפי התחברות מבוססי עלויות.

3.שב"א תהיה מחויבת לאמץ ולתמוך בסטנדרטים טכנולוגיים בינלאומיים מתקדמים כמו: כרטיסים חכמים (EMV), המאפשרים רמת אבטחה גבוהה, וטכנולוגית NFC המאפשרת ביצוע עסקאות באמצעות צ'יפ המותקן בטלפונים ניידים מתקדמים. סטנדרטים אילו יקלו על כניסת שחקנים חדשים ויאפשרו פיתוח מוצרים חדשניים.

 ברשות הגדירו לחו זמנים, כאשר 4 חודשים מהיום יסתיים אפיון המערכת והכנת המפרטים הטכנולוגיים, פירוט כללי ותהליכי ההתחברות למערכות שב"א בעבור כל שחקן בענף כרטיסי האשראי ורשימת השירותים שמהווים חבילה בסיסית, שהחיבור אליה יהיה מהיר וזול במיוחד. חבילה בסיסית תכלול כל שירות הניתן לשני גורמים או יותר.

9 חודשים מהיום יסתיים שלב הכנת מסמך כללי התחברות לכל מי שמבקש לקבל שירותים מעבר לחבילה הבסיסית.

שנה ו-4 חודשים מהיום יסתיים שלב הפיתוח הטכנולוגי של מערכות שב"א.

המטרה – אוקטובר 2015 יסתיים שלב הבדיקות הטכנולוגיות למערכת והיא תופעל על פי המתווה שבתנאי הממונה.

הכוונה של הממונה על ההגבלים העסקיים להגביר את התחרות בשוק כרטיסי האשראי, מגיעה על רקע הרווחים והגידול בעסקים במחצית הראשונה של 2013.  חברות כרטיסי האשראי הגדולות – ישראכרט, כאל ולאומי קארד, הרוויחו כ-340 מיליון שקל במחצית הראשונה, קרוב לרווח בתקופה המקבילה אשתקד,  כאשר היקף השימוש בכרטיסי האשראי גדל ב-7% למעל 110 מיליארד שקל. כמות הכרטיסים של החברות האלו – 6.5 מיליון כרטיסים.

בראש חברות כרטיסי האשראי נמצאת ישראכרט עם נתח שוק של מעל 47%, אחרי לאומי קארד עם נתח שוק של מעל 27% ושלישית כאל.