חדשות    

משרד השיכון – עלייה במחירי הדירות; סיכון גדול יותר ללוקחי המשכנתאות

משרד השיכון והבינוי מעדכן כי המחיר החציוני לדירה חדשה הגיע ל-1.38 מיליון ש"ח ברבעון הראשון של שנת 2013, גבוה ב-7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ובמונחים ריאליים גבוה ב-5.5%. המחיר הממוצע של דירה חדשה גבוה בכ-9% מהחציון, ועמד על 1.5 מיליון ש"ח. כמו כן, מפרסם המשרד כי המחיר החציוני לדירת יד שנייה הגיע למיליון ש"ח ברבעון הראשון של שנת 2013, גבוה ב-11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, במונחים ריאליים מדובר בעלייה של 9.6%. המחיר הממוצע של דירת יד שנייה גבוה בכ-13% מהחציון, ועמד על כ-1.13 ש"ח (עיבוד המשרד לנתוני רשות המסים).
במשרד השיכון מעדכנים כי הממשלה פועלת ומקדמת מספר החלטות במטרה להתמודד עם עליית מחירי הדירות. ההחלטות כוללות מגוון צעדים להגדלת היצע הדיור לרבות שיפור תיאום ותכנון בין הגורמים הממשלתיים, הגדלת המלאי התכנוני, הסרת חסמים וכדו'.
היקף התחלות הבנייה במשק יוכל להמשיך ולגדול לכ-45-50 אלף דירות מגורים בשנה במידה ותיושם החלטת הממשלה הקובעת הגדלת יעד אישור עסקות על ידי רשות מקרקעי ישראל לרמה של 25 אלף יחידות דיור בשנה לפחות (לעומת 18 אלף בממוצע לשנה ב-7 השנים האחרונות). יתרת התחלות הבנייה הן על קרקע פרטית.
במשרד השיכון מתריעים כי עלייה בחוב של משקי הבית ביחס לשכר היא מסוכנת. בחינת היקף ההלוואות לדיור בהשוואה לשכר מלמדת על עליית החוב הריאלי של משקי בית לדיור מאז 2005 בשיעור של 35% לעומת יציבות בשכר. אמנם בנק ישראל קבע מספר הגבלות, בשנתיים האחרונות, למניעת משבר בשוק הדיור אולם, הסיכון של נוטלי הלוואות גדל ושינוי בתנאי המקרו במשק בהם עלייה באינפלציה או בריבית המשתנה עשויים לגרום לקשיים ניכרים בקרב נוטלי הלוואות לדיור, עקב אי עלייה מתאימה בשכר ביחס לשינוי בהחזר ההלוואה. הפגיעה צפויה בעיקר בקרב רוכשי דירה יחידה שבניגוד למשקיעים אינם מקבלים תשלום שכר דירה כגיבוי לתשלומי המשכנתא.

בעניין מס רכישה על משפרי דיור, מצפים במשרד כי אם המס יתקבל בממשלה, ייקטנו עסקאות לרכישה ולמכירה של דירות למגורים. האם זה מה שרצו במשרד האוצר? לא בטוח.
במשרד השיכון מדגישים כי החלטה המרכזית הנבחנת כיום היא הטלת מס רכישה על משפרי דיור. החלטה זו, מהותית לפעילות הענף, צפויה לייקר משמעותית את מחירי הדירות לקבוצה זו בכ-50 אלף ש"ח בממוצע לדירה (לפי 3.5% לדירה של משפר דיור במחיר ממוצע של 1.35 מיליון ש"ח).
משמעות יישום ההחלטה, הקטנת הביקוש בקרב משפרי דיור שמשקלם כ-36% מסך העסקות במשק (וכ-43% בעסקות בדירות חדשות), עידוד רכישת דירה ראשונה גדולה ויקרה תוך הגדלת מינוף במטרה לצמצם מעבר דירה עתידי, פגיעה במעבר לנכס חלופי בגין עבודה חדשה או שינוי בהרכב משק הבית והגדלת הביקוש לחלופות בשכירות. אפשר גם שתהיה הקדמת עסקות של רוכשים מקבוצה זו במטרה להימנע מתשלום המס במידה ויחול.
כמו כן, מעדכנים במשרד השיכון כי מימוש הלוואות מדינה על ידי זכאים עלה משמעותית בשנת 2012 לכ-5,700, גבוה בכ-160% מהשפל בשנת 2011. הגידול במימוש נבע ישירות מהורדת הריבית בהלוואות מדינה לזכאים לשיעור של 3% (במקום 4% ו-4.5%) בשנים 2012 ו-2013. עם זאת, ברבעון הראשון של 2013 מימשו כ-1,110 זכאים הלוואות מדינה, מדובר בקצב שנתי של כ-4,440 מממשים נמוך בכ-22% מההיקף בשנת 2012. הירידה במימוש, ברבעון הראשון של 2013, הושפעה מהפחתה מתמשכת בריבית על ההלוואות במשק והקטנת היתרון היחסי בהלוואות המדינה בהן הריבית קבועה. הפחתה כפולה בריבית בנק ישראל במהלך חודש מאי 2013, בשיעור מצטבר של מחצית האחוז, מקטינה אף יותר את כדאיות המימוש של הלוואות המדינה. לפיכך, יש לפעול להפחתה נוספת בריבית על ההלוואות לזכאים כדי לשמור על היתרון בהן לעומת הלוואות בנק חלופיות.
במשרד מביעים חשש מירידה בהתחלות הבניה. "בחינת התחלות הבנייה מצביעה על גידול מתמשך במשקל הבניינים בהם שלוש דירות ויותר ל- 65% מסה"כ התחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2013 לעומת 51% בלבד בשנת 2007. ברבעון הראשון בולט גידול במשקל התחלות הבנייה במחוזות צפון וירושלים ל-20% ו-13%, בהתאמה (לעומת 16% ו-7% בשנת 2011). במחוז המרכז ירד משקל התחלות הבנייה ל-28% מסה"כ לעומת 36% ב-2011. חלקו היחסי של מחוז ירושלים באוכלוסייה עומד על 12.4% בלבד. רק ברבעון הראשון של 2013 התחלות הבנייה במחוז זה תואמות למשקל אוכלוסיית המחוז.
"מחוז ירושלים בנתוני הלמ"ס כולל מלבד העיר ירושלים ישובים נוספים כמו בית שמש, קרית גת, קרית מלאכי ועוד. ברבעון הראשון של השנה לא שווקו קרקעות למגורים בעיר ירושלים.