מדריכי צרכנות    

איים תיירותיים – כל מה שצריך לדעת

לאחר סאגה ארוכה שנמשכה כשבועיים, שבמהלכן ההצעה לאיים תיירותיים באילת ומלונות ים המלח עלתה וירדה ועלתה שוב, לבסוף אושרה ההצעה ע"י הכנסת. כעת נשאר רק להמתין להכרזה הרשמית של קבינט הקורונה ולאחר מכן איי התיירות יפתחו. בשיתוף עם משרד התיירות ריכזנו עבורכם את כל השאלות והתשובות שכל מי שמתכנן לנפוש באיים הירוקים צריך לדעת .

שאלה: מתי המלונות צפויים להיפתח לציבור?

תשובה: 24 שעות מרגע ההכרזה של קבינט הקורונה על אזור תיירות מיוחד. בינתיים לא ניתנה הכרזה כזו. אחד התנאים להכרזה הוא קיומו של מערך בדיקות, שכרגע טרם הוקם. פיקוד העורף אמון על הקמת המערך. היום מתקיימת פגישה בנושא במשרד הבריאות ויפורסם עדכון לאחריה.

יוקמו שני מערכים של בדיקות ופיקוח:

  1. לציבור הרחב – בכניסות לאזורי "האיים התיירותיים" יוצבו שוטרים ופקחים שיבדקו את תוצאות בדיקות הקורונה שיידרש הציבור להציג.
  2. תושבי האזורים, עובדי האזורים, מי שבדרכו לטיפול רפואי, הליך משפטי, הלוויה, טקסי חתונה של קרובי משפחה מקרבה ראשונה וכיו"ב – יהיו זכאים לבדיקה מהירה בחינם.

שאלה: איזו בדיקה נדרש אדם לבצע לפני ההגעה ומהו פרק הזמן המקסימלי הנדרש לבצעה לפני הצגתה?

תשובה: אורחי מלון ומי שאינם נמנים על החריגים (המצוינים בשאלה הראשונה ובחוק) – נדרשים לבצע בדיקת PCR (בדיקת קורונה רגילה שאינה מהירה) עד 72 שעות לפני ההגעה לאזורים. את הבדיקות מבצעות קופות החולים. יודגש, כי רק תושבים, עובדי האזורים ושאר החריגים הקבועים בחוק ואשר יפורטו בהכרזה, רשאים לבצע בכניסה לאזור בדיקת קורונה מהירה (בדיקת 'סופיה'), שאורכת כ-30-40 דקות.

שאלה: היכן ימוקמו עמדות הבדיקה המהירות?

תשובה: בים המלח (במועצה האזורית תמר) תוצב עמדת הבדיקה בכניסה לאזור המלונות. באזור אילת יוקמו שלוש עמדות: בצומת של מסעדת נאות סמדר, ביטבתה ובסמוך לשדה התעופה רמון.

שאלה: לכמה זמן תקפות תוצאות הבדיקות?

תשובה: לתושבי האזור ולעובדים באזור התוצאות תקפות למשך שבעה ימים. לאורחי המלונות תוצאות הבדיקה תקפות למשך 72 שעות מרגע ביצוען.

שאלה: מתי יתחילו לבצע את הבדיקות המהירות, היכן יבוצעו ומה תהיה עלותן?

תשובה: הבדיקות המהירות יבוצעו ללא עלות לנבדקים. יוזכר, כי רק תושבי האזורים והחריגים זכאים לבדיקות אלה.

שאלה: באילו עוד מקומות תהיה חובה להציג את תוצאת הבדיקה?

תשובה: בנוסף להצגת תוצאות הבדיקה בכניסה לכל אזור, אורחי המלונות יצטרכו להראות את תוצאות הבדיקה במהלך הרישום בקבלה למלון (צ'ק אין). נאסר על בתי המלון לקבל אורח ללא תוצאת שלילית של בדיקת קורונה.

שאלה: לאן פונים המעוניינים להתארח במלונות לביצוע הבדיקה הרגילה הנדרשת, עד 72 שעות לפני ההגעה למלון והאם יש התחייבות לספק את תוצאות הבדיקה בטווח זמן מסוים?

תשובה: יש לפנות לקופת החולים של הנבדק. אין התחייבות מצד הקופות למשך הזמן לקבלת התשובה.

שאלה: האם גם ילדים יחויבו בביצוע בדיקות כדי לקבל אישור כניסה לאזורי התיירות?

תשובה: גיל הפטור לילדי תושבי האזורים והחריגים יקבע בהכרזה. ילדים בכל גיל המגיעים להתארח באזורי התיירות המוכרזים, ואשר אינם נמנים על תושבי האזור והחריגים יהיו מחויבים בהצגת אישור בדיקה, כמו המבוגרים.

שאלה: האם מחלימים מקורונה יכולים להיכנס לאזורי "האיים התיירותיים" ללא בדיקה? איזה מסמך עליהם להציג, ובאיזה טווח זמן לאחר ההחלמה?

תשובה: כן. מי שבידו אישור החלמה יוכל להיכנס לאזורים לאחר הצגת האישור בעמדת הבדיקה ובבתי המלון. כרגע אין הגבלת זמן על תוקף האישור. עם זאת, משרד הבריאות רשאי בכל עת להגביל את תוקף אישור ההחלמה.

שאלה: אילו אטרקציות נוספות אם בכלל יהיו פתוחות בשלב הראשון?

תשובה: לפי שעה לא ידוע. על פי החוק, לצד ההכרזה, צריכה הממשלה לשקול הקלות נוספות במרחב הציבורי באזורים אלה, ובכלל זה עסקים תיירותיים. הממשלה צפויה להחליט בנידון.

שאלה: כמה מלונות ייפתחו לקבלת אורחים?

תשובה: על פי הערכות, בים המלח ייפתחו כ-70% מחדרי המלון (כ-2,800 חדרים). באילת מעריכים שעד סוף השבוע ייפתחו רוב המלונות ובשבוע הבא – כל היתר.

שאלה: האם ייפתחו גם אכסניות?

תשובה: אכסניות שיש בהן שירותים ומקלחות משותפים (המשמשים ליותר מחדר אחד) לא ייפתחו בשלב זה.

שאלה: האם ייפתחו חדרי האוכל והבריכות במלונות?

תשובה: מלונות יהיו רשאים לפתוח את חדרי האוכל, הבריכות ובתי התפילה שבתוך המלונות לשימוש אורחי המלונות בלבד, 24 שעות לאחר הכרזת הקבינט על אזור תיירות מיוחד.

 

הממשלה אישרה: אילת וים המלח "אי תיירותי ירוק"

הצעת החוק לאישור אי ירוק באילת וים המלח כלל לא תגיע להצבעה

סוף סוף יש הסכמה- חוק "איים תיירותיים" אושר סופית בכנסת