מדריכי צרכנות    

ביצה מבולבלת: האם הביצים היקרות יותר גם בריאות יותר?

מעודכן ל-07/2019

במקררים בסופר תוכלו למצוא היום ביצים במגוון סוגים ומחירים – "רגילות", אורגניות, מועשרות ואפילו ביצי חופש – אבל מה בעצם ההבדל ביניהן, חוץ מהמחיר? הנה כמה נקודות למחשבה בחיפוש אחר ביצת הזהב

אם גם אתם הולכים לאיבוד לנוכח המבחר הגדול של סוגי הביצים שמוצעות לכם במרכולים, הכתבה הזאת היא בשבילכם. רבים מאמינים שביצים אורגניות או ביצי חופש בריאות יותר מביצים רגילות, אך האם יש לאמונה הזו בסיס?

ראשית, נבחן מה אומרים שמות הקוד השונים והאם באמת יש הבדל משמעותי בין סוגי הביצים השונים? ההגדרות הבאות יעשו לכם קצת סדר במדפים:

ביצים "רגילות" (ביצים טריות)

ביצים שמטילות תרנגולות הגדלות בלולי סוללה. הן מגיעות מהמשקים תחת פיקוח מועצת הלול ואמורות להגיע אל החנות עד כשבוע מההטלה. תאריך אחרון לשיווק הוא 16 ימים מהמיון.

ביצים אורגניות

"ביצים אורגניות" הן ביצים העומדות בתקן של הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל. התקן קובע תנאים מינימליים הנוגעים הן לבריאות הצרכנים (כגון הימנעות משימוש באנטיביוטיקה) והן לרווחת התרנגולות. ההוראות העיקריות בתקן האורגני הן מתן גישה לתרנגולות לחצר פתוחה והאכלת התרנגולות במזון אורגני.

ביצי חופש

התווית "ביצי חופש" ניתנת תחת פיקוח של עמותת חי-משק (העמותה למען חיות המשק) לביצים שמקורן במשקים העומדים בדרישות רווחה מסוימות לתרנגולות, הכוללות איסור על כלובים ומתן אפשרות יציאה לחצר. על "ביצי חופש" לא חלות חובות ייחודיות הקשורות לבריאות הצרכנים, ולכן הן זולות מן הביצים האורגניות.

ביצים מועשרות

מדובר בביצים שמטילות תרנגולות הגדלות בכלובי סוללה, שמזונן מועשר בחומצות שומן אומגה 3 כגון זרעי פשתן.

בדיקות מעבדה שנערכו לביצים ממגוון סוגים, מהיקרות ביותר ועד הזולות, מוכיחות באופן חד משמעי שאין הבדל תזונתי או בריאותי בין ביצים מסוגים שונים.

הבדיקות עסקו במגוון חומרים: חומרים שאסורים לשימוש לפי התקן האירופי, שרידי תרופות, מזהמים סביבתיים, חומרי הדברה ומתכות. תוצאות הבדיקה גילו שבהיבט הבריאותי אין הבדל. בביצים האורגניות לא זוהו שום חומרים, ובביצים שאינן אורגניות נמצאו אמנם שני חומרים, אך שניהם ברמה יותר נמוכה מהרמה המסוכנת. תוצאותיהן של הבדיקות סוכמו באמירה שלפיה אין הבדל של ממש מבחינה בריאותית – בכל הקשור לאנטיביוטיקה, כימיקלים, חומרי הדברה ומתכות מסוכנות.

ובכל זאת, אנשים מוכנים לשלם גם פי שניים עבור ביצים המוגדרות כאורגניות. על פי מומחים מתחום השיווק, הסיבה לכך היא שרוב הציבור מאמין כי איכות החיים של התרנגולת אחראית לכך שהביצה יותר בריאה – אף על פי שאין ממש באמונה זו. יש לסייג כי קביעה זו נוגעת כמובן להיבט הבריאותי בלבד, שכן בכל הקשור לרווחתן של המטילות, יש יתרון ללולים האורגניים וללולי החופש.

כמו כן, במשרד החקלאות מדגישים כי הם מבצעים בדיקות חוזרות ונשנות במהלך השנה על כל סוגי הביצים, כדי למצוא את הסכנות הפוטנציאליות הטמונות בהן – מסרטן ועד אלרגיות.

הפערים במחיר: כמה עולות ביצים?

אריזה של 12 ביצים "רגילות" מידה L – 11.30 שקל

אריזה של 12 ביצים מועשרות באומגה 3 מידה L – 21.90-20.5 שקל

אריזה של 12 "ביצי חופש" מידה L – 24.90-18.30 שקל

אריזה של 12 "ביצים אורגניות מידה L – 29.50-22.90 שקל

 

עשרהה דברים מעניינים שכדאי שתדעו על ביצים

  1. הן מאכל מזין בריא ומזין

חלבון ביצה הוא אחד החלבונים הנוחים ביותר לעיכול, והוא גם מזין מאוד – מכיל את כל חומצות האמינו (אבני הבניין של החלבון) החיוניות לנו. בשתי מילים: חלבון איכותי.

  1. אם צריך לבחור – החלמון מנצח

החלבון, או בשמו העממי "הלבן של הביצה", קיבל את שמו לא במקרה: הוא מכיל אך ורק חלבוני ביצה. תכולת השומן, הוויטמינים והמינרלים בו היא אפסית. לעומתו, החלמון מכיל חלבונים – וגם שומנים, כולסטרול, ויטמינים כמו B12, A, D  ועוד. אז אל תוותרו על החלמון, הוא הרבה יותר מזין.

  1. כמה קלוריות הן "עולות" לנו?

לא הרבה: 90 קלוריות בביצה בינונית (60 גרם).

  1. האם אכילת ביצה מעלה את רמות הכולסטרול בגוף?

רק אם היא מטוגנת. את רמות הכולסטרול מקפיצים מאכלים מטוגנים, עשירים בשומן רווי ובמלח, ודלים בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון. בביצה יש אומנם לא מעט שומן, אבל חצי ממנו הוא שומן בלתי רווי (השומן "הטוב", שדווקא מקטין את הסיכון למחלות לב וכלי דם).

  1. אז כמה ביצים מומלץ לאכול בשבוע?

אם אתם בריאים – ביצה אחת ביום. אם יש לכם סוכרת, מחלה של הלב ושל כלי הדם או עודף כולסטרול – אל תאכלו יותר מ־4 ביצים בשבוע (ועליכם להביא בחשבון גם את תכולת הביצים בעוגות, במאפים ובמאכלים אחרים שאתם אוכלים).

שימו לב, אם אתם אוכלים מעט מאוד פחמימות (עד 130 גרם ביום) – אתם יכולים לאכול גם 2 ביצים ביום ולהישאר בריאים. תזונה כזאת אפקטיבית מאוד בירידה במשקל ובהפחתת הסיכון למחלות לב.

  1. מתי הביצה מסוכנת לבריאות?

בכל מקרה שבו הקליפה אינה שלמה או שאינה נקייה. אם גיליתם ביצה שקליפתה סדוקה, זרקו אותה מיד לפח, ואם תוכן הביצה נגע בשכנותיה לתבנית, כדאי לזרוק גם אותן: יש סיכוי גדול שהחיידקים שבה יזהמו את שאר הביצים.

אם הבחנתם בביצה שקליפתה מלוכלכת, אל תקנו – והכי חשוב: אל תרחצו קליפה מלוכלכת. זה רק מחדיר את החיידקים לתוך הביצה. בכל אופן, חשוב תמיד לרחוץ היטב ידיים אחרי שנגעתם בביצים. גם אם הקליפה נראית לכם נקייה, רוב הסיכויים שיש עליה חיידקים שאתם פשוט לא רואים.

  1. מהן הסכנות הטמונות בביצים?

חיידקים, בכמות אסטרונומית – החל בסלמונלה הידוע לשמצה, שאחד הזנים האלימים שלו זוהה בשנים האחרונות במספר מדאיג של משקי הטלה בישראל, ועד קמפילובקטר, חיידק אלים שנפוץ בארץ ונחשב לגורם מוביל בהרעלות מזון בעולם ובמקרים חריפים עלול לגרום לשיתוק. כמו כן, ישנם מזהמים נוספים שמגיעים לביצים דרך המזון והמים שאוכלות התרנגולות.

אז איך נזהרים?

  1. ביצה טובה למאכל רק אחרי בישול

בישול יסודי, אבל יסודי ממש, הוא הדרך היעילה ביותר להפחית את כמות החיידקים הפעילים בביצה. משמעות הדבר היא שעליכם לוותר על ביצים עלומות או רכות: גם אם זה טעים לכם, זה לא שווה את כמויות החיידקים.

מי נמצא בסיכון הגבוה ביותר? אכילה של ביצים לא מבושלות מסוכנת לנשים בהיריון, לילדים קטנים ולאנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה – כדי לא לסכן אותם במגע עם חיידקים אלימים.

מה מותר לאכול? ביצה קשה (לפחות 10 דקות בישול במים רותחים), חביתה שאין בה חלקים רכים ומאפים שנאפו היטב מכל הצדדים.

  1. איך ואיפה הכי נכון לאחסן ביצים?

הכלל הראשון הוא לשמור על קור לאורך כל תקופת האחסנה. ביצים קונים רק אם הן שהו בקירור ברציפות עד הרגע שרכשתם אותן, ושומרים במקרר (רצוי בעומק המקרר) בקופסה סגורה כדי למנוע מעבר של החיידקים הנמצאים בהן למאכלים אחרים.

חשוב: אל תאחסנו ביצים באזור המובנה שבדלת המקרר! דלת המקרר נפתחת ונסגרת פעמים רבות והשינוי התכוף בטמפרטורה עלול לגרום לביצים להתקלקל.

כמה עולה מזון אורגני

איך להציל את המזון שנזרק