חדשות    

בלקרוק – להשקיע בתחום האנרגיה הירוקה

FREEPIK

השקעות במעבר לאנרגיה ירוקה צפויות להפיק רווח מצטבר של 25% עד שנת 2040, אנו עומדים בפני הזדמנות השקעה היסטורית. התמודדות נכונה עם שינויי האקלים תביא לשיפור כלכלי משמעותי בשני העשורים הקרובים, וההנחה כי התמודדות זו תהיה ללא עלויות שגויה. BII, מכון ההשקעות של בלקרוק (BlackRock), חברת ניהול הנכסים הפיננסים הגדולה בעולם, המנהלת נכסים בשווי למעלה מ-8.6 טריליון דולר, חושף הנחות שוק חדשות (CMA – Capital Market Assumptions) המשלבות סיכונים והזדמנויות הקשורים לשינויי האקלים. הנחות אלה מהוות את הבסיס לתיקי ההשקעות שבלקרוק מגבשת עבור לקוחותיה.

"סיכוני אקלים מהווים סיכוני השקעה, אבל יש בהם גם הזדמנויות השקעה משמעותיות לקראת המעבר לכלכת נט זירו" אומר זא'ן בואוון, ראש מכון ממשקעות של בלקרוק. "דרך כימות הזדמנויות אלו אנו יכולים לבנות תיקים הנהנים מחשיפה למעבר לכלכלת נט זירו". רוב התחזיות הכלכליות כיום עדיין אינן מכילות את העלויות הפוטנציאליות של נזקים כתוצאה משינויי האקלים, של מעבר לאנרגיה ירוקה, ושל השפעות של שינויי מדיניות בעקבות הסכמים דוגמת הסכם פריז. על ידי שילוב הסיכונים וההזדמנויות של שינויי האקלים, אנו מעריכים כי המעבר לכלכלת נט-זירו יכול להוביל לתשואה עודפת של כמעט 25% במהלך שני העשורים הקרובים. בבלקרוק מאמינים כי בעוד המעבר העולמי לכלכלה ירוקה יועיל לצמיחה הכלכלית באופן כללי, ישנם כמה מגזרים ונכסים הנמצאים במצב טוב יותר מאחרים, ומצפים כי הון יזרום לעבר הנכסים ברי הקיימא, ואלה יניבו תשואות גבוהות יותר.

לפי הנחות השוק החדשות בחמש השנים הקרובות המגזרים שירוויחו מהשינוי יהיו הטכנולוגיה והבריאות בגלל חשיפתם הנמוכה יחסית לסיכוני האקלים, ואילו מגזרי האנרגיה והשירותים יהיו בפיגור. ישנה העדפה למניות בשווקים מפותחים (developed markets) מסוימים כיוון שהרכב האינדקסים בשווקים אלה מותאם להתמודדות עם שינויי האקלים, עם משקל יתר בחברות טכנולוגיה ובריאות, ופגיעות כללית נמוכה לשינויי האקלים ולמעבר לכלכת נט זירו. הנחות השוק החדשות מתייחסות לקיימות על ידי התמקדות ספציפית בשינויים הקשורים לאקלים בתוך ESG. בזמן שיש הכרה רחבה בחשיבותם של גורמי ESG, ישנו קונצנזוס רחב יותר בנוגע לאופן המדידה ולהשפעות של גורמים סביבתיים. הן כוללות את עלויות ההשקעה והזדמנויות ההשקעה באקלים ב3 רמות – שינויים מאקרו-כלכליים (כולל תוצר), המחיר שמשקיעים מוכנים לשלם עבור נכסים ברי קיימא, והאופן בו חברות מתמודדות עם השינויים שיאלצו לבצע במסגרת המעבר לכלכלה בת קיימא. בלקרוק בנתה את הנחות השוק החדשות מתוך הבנה כיצד שינויי אקלים וההעדפות החברתיות הגלובליות המתפתחות ישפיעו על תשואות נכסים ברמות מאקרו, ועל שינויי מחירים ברמה הבסיסית ביותר. מתוך המסגרת הזו בנו בבלקרוק את הציפיות החדשות לתשואה ולהקצאות לכנסים בטווח הארוך.

למרות חוסר הוודאות לגבי איך יראה המעבר העולמי לכלכלת נט זירו, המעבר לכלכלה ירוקה כבר בעיצומו ורק ימשיך. בלקרוק ממשיכה לעקוב אחר מגמות עיקריות דוגמת תזרימי הון, התפתחויות מדיניות ושינויים טכנולוגיים, וכיצד מחירי הנכסים מגיבים לאלו, ותפתח את הנחותיה בהתאם כל הזמן. בבלקרוק מאמינים כי אין חברה שלא תושפע באופן משמעותי מהמעבר לכלכת נט-זירו, וכי הנחות השוק החדשות שלה המשלבות עוד יותר את המודעות לאקלים מהוות עוד צעד חשוב לשיפור תהליך קבלת החלטות ההשקעה שלה ועיצוב תיקי ההשקעות.

במקביל, פרסם סגן יו"ר בלקרוק פיליפ הילדברנד יחד עם מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק את המסמך המחקרי בנושא, ועיקריו:

ישנה הבנה כיום כי רוב התחזיות מתעלמות מההשפעות של שינויי האקלים על הכלכלה, או מתעלמים מהתחזיות לתשואה גבוהה לטווח הארוך – וזה שגוי. יש לקחת את השפעות אלה בחשבון. רווחת כיום הנחה שגויה כי ההתמודדות עם שינויי האקלים בדרך לכלכלת נט-זירו לא כרוכה בעלויות. לדעתנו הימנעות מנזקים הקשורים לאקלים תסייע במניעת הדרדרת כלכלית ותשפר את התשואות של נכסים בסיכון. המעבר לכלכלה ירוקה יתגמל את החברות, המגזרים והמדינות שיתאימו את עצמן. זו הסיבה שהנחות שוק ההון שלנו משקפות כרגע במידה רבה את ההשפעה של שינויי האקלים, ואנחנו כל הזמן נמשיך לשדרג את השקפות אלה. שמנו את הדגש על כך כיוון ששינויי האקלים ישפיעו לדעתנו מאוד מהר על תמחור הנכסים.

בנוגע לציפיות התשואה, אבני היסוד של אסטרטגיית הקצאת הנכסים של בלקרוק משקפת כעת את ההשפעות של שינויי האקלים על עולם ההשקעות. זהו חלק בלתי נפרד ממגוון הפעולות שמבצעת בלקרוק כדי להיות מוכנה לעולם של כלכלת נט-זירו. אנו רואים במעבר הזה אקסלרטור של צמיחה שמציג לנו הזדמנות השקעה היסטורית. כמו כן, שינויי אקלים יניעו את פיזור התשואות ברמה המגזרית, לדעתנו. יהיו זוכים ומפסידים מגזריים – מה שמבהיר מדוע אנו מאמינים שגישה מגזרית להשקעה בת קיימא מתאימה יותר מגישה אזורית.

מבחינת ESG, אנחנו מתמקדים בE – סביבה, למה? כיוון שיש הכרה רחבה יותר בהשפעה של שינויי האקלים על הכלכלה והחברה, וגם יש הסכמה על המדידה – פליטת פחמן, שהפכה לאינדיקטור מוסכם לקיימות שמשקיעים יוכלו לבחון דרכו השקעות. אנו רואים הS – חברה, וG – ממשל כמקורות מרכזיים לתשואות פוטנציאליות, אך לא כמקור שיטתי של החזר. נשלב אותם יותר בהמשך ברגע שתהיה הסכמה רחבה לגבי מדידתם. בנוסף, אנו מעדיפים שווקים מפותחים לעומת שווקים מתפתחים כיוון שהרכב המניות של שווקים אלה מתאים יותר להתמודדות עם שינויי האקלים והם עם יותר חברות טכנולוגיה ובריאות שפחות פגיעות לסיכונים של שינויי האקלים ולמעבר לכלכת נט-זירו.

האסטרטגיה של בלקרוק – בהסתכלות מאקרו הכניסו בבלקרוק קטגוריות חדשות לבחינת המצב בשוק מתוך הבנה כי סוגיות קיימות ישפיעו על תשואות לטווח ארוך, ועל פרמיית הסיכון של סוגי הנכסים. כמו כן, מאמינים בבלקרוק כי אנו עתידים לראות תמחור מחדש – המחיר שמשקיעים מוכנים לשלם עבור נכסים בר קיימא משתנה. סקר הקיימות העולמי של בלקרוק מספטמבר 2020 מצא כי 425 משקיעים מוסדיים מתכננים להכפיל את נכסיהם ברי הקיימא בחמש השנים הקרובות לסה"כ 37%. זה מעבר טקטוני לעבר נכסים בר קיימא. שינוי העדפות המשקיעים יעודד הקצאת נכסים מחודשת עקב ירידת עלות ההשקעה בנכסים ברי קיימא – נכסים אלה יניבו תשואה גבוהה יותר לעומת השקעות מסורתיות. המשקיעים רק מתחילים להגיב לשינוי המבני, מה שמרמז שהוא עדיין לא מתומחר לחלוטין. בחינת מגזרים נעשית כיום דרך שני ממדים – חשיפה לשינויי אקלים, והאם חשיפה זו מהווה סיכון או הזדמנות. לדוגמא, חברה מסוימת יכולה לפלוט פחמן ברמה גבוהה, ועדיין תציג הזדמנויות השקעה במעבר לכלכה ירוקה – לדוגמא חברות כימיקלים המייצרות חומרים לסוללות רכב חשמלי.

איש עדיין לא יודע איך ייראה עולם של נט-זירו. תחזיות שינויי האקלים אינן וודאית, אך המסגרת בה בלקרוק פועלת מאפשרת לעקוב באופן שיטתי אחר מדדי מפתח והתפתחות למעבר לכלכלה ירוקה, ומסגרת זו תתואם ותשודרג כל העת.

בנוסף, פרסמו מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק את הסקירה השבועית שלהם, ובה התייחסות להתאוששות הצריכה:

מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק: לדעתנו ההוצאה הכוללת של הצרכנים כנראה תחזור למצב של לפני משבר הקורונה כיוון שהביקוש הכלוא מתקופת הקורונה שוחרר. עם זאת, אופי הצריכה צפוי להשתנות כיוון ששינוים שנבעו ממשבר הקורונה השפיעו על התנהגות הצרכנים. אנו רואים שלוש סיבות מרכזיות לכך שהריסטארט הצרכני יהיה שונה מהתאוששות "רגילה" של מחזור העסקים. ראשית, סביר להניח שירידת ההגבלות בעקבות החיסון תוביל להתאוששות של הוצאות. שנית, בזכות התמיכה המדינית חסרת התקדים מצבם של הצרכנים טוב, התמיכה מנעה את המצב שראינו לאחר המשבר הכלכלי הגדול בו רמות ההוצאה היו מדוכאות, התמיכה באזרחים הגבירה את הצריכה, במיוחד בקרב קבוצות בעלות הכנסה נמוכה (בהתבסס על ניתוח הוצאות באשראי). שלישית, משבר הקורונה האיץ תהליכים כמו מעבר למסחר אונליין – מגמה שתמשיך להתחזק גם לאחר הסרת ההגבלות.