חדשות    

בעקבות ההתקפה על סעודיה צפויה פרמיית סיכון על הנפט

צילום:PIXABAY

בסוף השבוע הותקף אחד ממתקני הנפט הגדולים בסעודיה, מה שיזעזע את שוק האנרגיה בעולם.  המתקן שהותקף הוא  מהמתקנים הקריטיים שהותקפו אי-פעם. כ-5 מיליון חביות שמופקות ביום, כ-5% מההיצע העולמי, יושבתו כתוצאה מהפגיעה.

בשוק הנפט מעריכים כי המחסור לא יימשך הרבה זמן עקב עודף נפט שיש בסעודיה. אך ההתקפה עלולה ליצור למחירי הנפט פרמיה שמציינת את הסיכון הרב הכרוך באחזקת מתקני ושדות הנפט. ייתכן שהסוחרים יוסיפו כעת למחירים גורם סיכון, שמביא בחשבון היעלמות של מאות אלפי או מיליוני חביות מהשוק. הפקת הפצלים האמריקאית אולי תגברה מאוד את שוק האנרגיה העולמי, אך זמן התגובה של השוק נמדד בחודשים, ולא בימים או בשבועות, והשוק אינו יכול להחליף כמה מיליוני חביות בזמן קצר.

התקפות מכוונות על ידי צבאות של ממש היו עד כה נדירות, עם החריגה של "מלחמת המכליות" משנות ה-80 בין עיראק לאיראן וכלי שיט של שכנות כמו כוויית. כשכוחותיו של סדאם חוסיין פלשו לכוויית ב-1990, הסירו את ההפקה שלה מהשוק ואיימו על ההפקה האדירה של נפט גולמי על ידי סעודיה, המחירים הוכפלו ויותר בתוך חודשיים.

אך ההתקפות האחרונות עלולות להיות עוד יותר משמעותיות.  המורדים התימנים זוכים כנראה לתמיכה מאיראן. לאיראן, מפיקה גדולה שסובלת מעיצומים אך עדיין משגרת לחו"ל נפט, יש תמריץ פוליטי ופיננסי להחליש את סעודיה. העובדה שההתקפה הייתה של ארגון ולא של מדינה מגבילה את התגובה שיכולות להנחית ארה"ב או סעודיה.  גם סנקציות על איראן מייקרות את הנפט, כך שנקלעים למעין מלכוד 22.

 

תוספת סיכון – מי מקבל וכמה זה

סעודיה מקצצת ב-50% את ייצור הנפט – המחירים צפויים לעלות

אם הנפט לא יירד למחיר של 9 דולר לחבית, בעתיד לא יוכל להתחרות באנרגיה המתחדשת