מדריכי דירה ומשכנתא    

האם מחיר הדירה מושפע מקרבה לאנטנות סלולאריות?

pixabay
HON TV

חשבתם פעם מה משפיע על מחיר הדירה שלכם?

אז יש מספר פרמטרים שמשפיעים על מחיר של דירה – מיקום,

קומה, מעלית, כיווני אוויר, ועוד ועוד (הרחבה כאן) , והשאלה אם קרבה למתקנים של אתרים סלולאריים משפיעה?

 אלעד המלאך מאגף מקרו במדיניות בחטיבת המחקר בבנק ישראל משתף במחקר שנעשה בחטיבת המחקר של בנק ישראל –  המחיר של דירה מושפע מכל מיני מאפיינים של הדירה. הגודל שלה, מספר החדרים, איכות הבנייה וכו'.

אבל מחיר הדירה יכול להיות גם מושפע מכל מיני גורמים סביבתיים. למשל זיהום האוויר בשכונה, הקרבה לכביש סואן שמייצר רעש ודברים דומים. גורם נוסף שניתן לחשוב עליו, שאולי משפיע על מחירי הדירות, הוא הקרבה של הדירות לאתרים סלולאריים.

יחד עם אלון זוסמן מחטיבת המחקר בבנק ישראל ואסף זוסמן ודיווד זנסוב מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית, חקרנו את ההשפעה הזאת. האם מחיר הדירה מושפע מקיומו של אתר סלולארי בקרבתה?

חדש באתר הון – מידע מעודכן על מחירי הדירות בעסקאות האחרונות

כידוע הגידול של שירותי התקשורת הניידת בישראל, מאז סוף שנות השמונים, לווה בהתרחבות משמעותית של פריסת האנטנות באתרים הסלולאריים. לאתרים אלו עלולות להיות השפעות חיצוניות שליליות. למשל הקרינה הנפלטת מהמתקנים הסלולאריים עלולה לעורר חשש של ממש לנזקים בריאותיים.

מעבר לכך שחלק מהאנטנות הן גדולות ובולטות, ולכן מהוות מפגע אסתטי בפני עצמן. אחת הדרכים הנפוצות למדידת ההשפעות החיצוניות הללו הינם עמידת השפעתן על מחירי הנדל"ן  בקרבתן. הנתונים שבהם שהשתמשנו הם נתוני עסקאות לרכישת דירות מגורים עבור השנים 2000 עד 2011, כמו גם נתונים של המשרד להגנת הסביבה באשר למיקום במאפייני האתרים הסלולאריים בישראל. יש כל מיני סוגים של אתרים סלולאריים. החל מאנטנות גדולות ובולטות וכלה במתקנים קטנים וכמעט סמויים מן העין.

הנתונים שהשתמשנו בהם מאפשרים לאבחן בין סוגי המתקנים השונים ועל ידי הצלבת הנתונים יכולנו לדעת עבור כל דירה שנרכשה מה המחיר שלה, ומה המרחק שלה מהאתר הסלולארי בעת עסקת הרכישה. בעמידה הראשונית שערכנו מצאנו שאם בקרבת הדירה מצוי אתר סלולארי מחירה יהיה נמוך יותר.

על פי האומדן בסדר גודל של אחוז עד שני אחוזים. עם זאת בעיה שעולה בעמידה מסוג זה היא שייתכן ומחיר הדירות הקרובות לאתרים סלולאריים יהיה נמוך יותר, לא בגלל ההשפעה של האתרים הסלולאריים עצמם, אלא בגלל גורמים אחרים שמתואמים עם קרבה לאתר סלולארי. למשל יכול להיות שחברות סלולאריות  מלכתחילה מקיימות את האתרים על גגות בניינים של דירות זולות יותר, משיקולים של חיסכון בדמי השכירות שהן צריכות לשלם עבור המתקן. במצב זה יהיה באמת קשר שלילי בין מחירי הדירות לקרבתן לאתרים סלולאריים אך לא בשל ההשפעה הישירה של הקרבה לאתר סלולארי, אלא כי דירות אלו הן מראש זולות יותר.

על מנת להתמודד עם בעיה זו, ביצענו עמידה נוספת, מתקדמת יותר שלוקחת בחשבון הטיה אפשרית מהסוג הזה. מעמידה זו עולה כי לא קיימת השפעה ישירה מובהקת של הקרבה לאתרים סלולאריים על מחירי הדירות הסמוכות אליהן. גם כשניסינו לבדוק עסקאות שונות שנערכו באותו בניין בזמנים שונים, גילינו כי אין שוני מובהק במחירי הדירות בבניין לפני ואחרי הקמת האתר. ניתן לראות זאת בקו הכסוף שבכל השנים הוא קרוב לציר האפס. המשמעות היא שלאורך כל התקופה ההשפעה הנקייה של האנטנות על מחירי הדירות היא למעשה אפסית.

לאחר שהתחשבנו בכל הגורמים שעלולים להשפיע על מחירי הדירה ובסוגי האנטנות, לא מצאנו כל השפעה מובהקת של קרבה לאתרים סלולאריים על מחירי הדירות בישראל. אז הרבה גורמים יכולים להשפיע על מחירה של דירה. לא מצאנו במחקר שהקרבה לאנטנה סלולארית מהווה גורם משפיע על מחירי דירות בישראל.

 

אנטנות סלולריות, האם מסוכן ואיך יודעים איפה הן?