פיקדונות    

מק"מ – עד 1.1% תשואה

אחת הדרכים לשמור על הכסף היא להשקיע במק"מ (מלווה קצר מועד), ולקבל את הריבית במק"מ.  מק"מ הוא מעין איגרת חוב שבנק ישראל מנפיק לתקופות של עד שנה, ללא ריבית וללא הצמדה. האיגרת מונפקת בניכיון, כלומר, שער הקנייה נמוך מהסכום שיתקבל בפדיון. ההפרש ביניהם משקף את שיעור התשואה של המק"מ. ורק כדי להמחיש, אם משקיע רוכש  יחידות מק"מ שמועד פדיונן בעוד שנה , והוא משלם עבורן 97 שקל, אזי אם יחזיק במק"מ עד מועד הפדיון הוא יקבל 100 שקלים. סכום זה משקף תשואה נומינלית של כ-3% לשנה.

 המק"מ דומה במובנים רבים  לפיקדון הבנקאי (פק"מ), אולם לא כמו הפיקדון הבנקאי ניתן למוכרו בכל יום (להנזיל אותו).

התשואה של  המק"מ בשוק נעה בין 0.6% ל-1.14% . צריך לזכור בהקשר זה את העלויות. במק"מ יש  עמלת קנייה או מכירה של 0.1%-0.12% (אם כי במקרים מסוימים, תלוי ביכולת המיקוח, זה עשוי להיות נמוך מהעמלות האלו). רכישת המק"מ כרוכה בפתיחת חשבון ניירות ערך, עליו משלם המשקיע דמי ניהול רבעוניים בגובה של 0.15%-0.17%, וזה הרבה מאוד כסף, כסף מיותר שאתם יכולים להתמקח עליו ולחסוך אותו – בעידן של ריבית כה נמוכה זה בעצם מחסל לכם את הריבית במק"מ, זה משאיר אתכם ללא תשואה.

 (ייתכנו שינויים בעמלות ובדמי הניהול בין הבנקים ובין לקוחות שונים, בהתחשב בגודל התיק והיקף הפעילות בו)

מיסוי: הרווחים על המק"מ חייבים במס של 15% מהרווח הנומינלי. בסיכון כולל נראה שהיתרונות במק"מ הם – נזילות גבוהה וכן שניתן לקיזוז במס כנגד הפסדים מניירות ערך בבורסה. מנגד, החסרונות – ההשקעה במק"מ פגיעה במקרה של אינפלציה. השקעה במק"מ עשויה להיות מתאימה למשקיעים לטווח קצר.

מדריכים וכלים פיננסים:
מדריך פיקדון – כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
מק"מ (מלווה קצר מועד) – כל מה שצריך לדעת והאם הוא מהווה אלטרנטיבה לפיקדוןנות שקליים?
פיקדונות הבנקים – עדכון של פיקדונות הבנקים
פיקדון מובנה – מדוע זאת אפשרות מעניינת  להשקיע את הכסף
פיקדונות מובנים – עדכון של פיקדונות מובנים
 מחשבון פיקדון – ככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה