חדשות    

לאומי: הביקוש לנפט יחזור לרמה שלפני הקורונה רק בעוד כשנתיים-שלוש

גיל בפמן, צילום:אורן דאי
מעודכן ל-10/2020

לדברי גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ירידת מחיר הנפט השבוע אירעה על רקע המשך התחזקות הדולר, ולאחר שערב הסעודית הפחיתה את מחיר הנפט שתספק באוקטובר ללקוחותיה באסיה חשש שאיחוד האמירויות מפרה את הסכמי OPEC+ לקיצוץ ייצור הנפט

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט השבועית כי "הביקוש לנפט צפוי לחזור לרמה שלפני התפשטות נגיף הקורונה רק בעוד כשנתיים-שלוש, וזאת בהנחה שיימצא חיסון לנגיף בשנה הקרובה. בהתאם לכך, הרי שבמבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-41.2 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-38.2 דולרים לחבית".

בפמן מציין: "בשבוע החולף ירד מחיר הנפט מסוג BRENT – מ-41.33 דולרים לחבית בסגירה של שבוע המסחר (4.9.2020) לכ-39 דולרים לחבית בסיום המסחר (11.9.2020) ומחיר הנפט מסוג WTI ירד מ-39.77 דולרים לחבית – לכ-37.33 דולרים.

עוד הוא מוסיף כי "לצד הרמה הנמוכה יחסית של הפעילות הכלכלית העולמית וההשפעה הממתנת על הביקוש לנפט, לראשונה מאמצע חודש יולי נרשמה עלייה שבועית של 2 מיליון חביות נפט במלאי המסחרי של ארצות הברית, ורמת המלאי חזרה אל מעל ל-500 מיליון חביות. העלייה במלאי התרחשה על רקע ירידה חדה בשיעור הניצולת של בתי הזיקוק בארצות הברית, שהגיעה לרמה של 71.8%, ועל רקע עלייה של 582,000 חביות ביום בייבוא הנפט נטו על ידי ארצות הברית, שנבעה מכך שהייצוא ירד ב-58,000 חביות ביום ואילו הייבוא ברוטו עלה ב-524,000 חביות ביום".

רוסיה: "החיסון יקפיץ את מחיר הנפט ל ל-50-55 דולר לחבית"

בפמן מסביר כי "ברמה הגלובלית, ירידת מחיר הנפט השבוע התרחשה על רקע המשך התחזקות הדולר בעולם, ולאחר שערב הסעודית הפחיתה את מחיר הנפט שתספק בחודש אוקטובר ללקוחותיה באסיה, על רקע הגברת היצע הנפט של חברי OPEC+. הוזלת הנפט של ערב הסעודית מעידה על שבריריות הביקוש בשוק, על רקע התפשטות הקורונה. אבו דאבי הלכה בעקבות ערב הסעודית ולראשונה זה ארבעה חודשים הפחיתה גם כן את מחיר הנפט שלה לחודש אוקטובר".

בפמן מדווח כי "שר האנרגיה הרוסי אמר כי רוסיה מעריכה שמחיר הנפט יגיע ב-2021 ל-50-55 דולר לחבית. זאת על רקע צפי ליישום החיסון לנגיף הקורונה שרוסיה מפתחת. בנוסף, שר האנרגיה אמר כי רוסיה תציע הקלות מס כדי לחזק את פעילות חברות המספקות שירותי נפט, עד אפריל 2022. זאת, בזמן שרוסיה ממשיכה לקצץ את ייצור הנפט כחלק מהתחייבויותיה לקבוצת OPEC+. המחזור בפעילות בשוק שירותי הנפט הרוסי מוערך בכ-197 מיליארד דולרים בשנה, והוא מספק מעל ל-300 אלף מקומות תעסוקה. על פי הערכות, ללא תמריצים ממשלתיים, השוק צפוי להתכווץ בשנים 2021-2020 בכ-50% מהרמה של שנת 2019".

הבנות OPEC+ בסכנה

עוד נכתב בסקירה: "נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז על איסור של פיתוח נפט ליד חופי פלורידה ודרום מזרח ארצות הברית. הכרזה זו עשויה להתפרש גם כפוליטית וכניסיון לחזר אחר מצביעים, לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר, במדינה שבה הסקרים צמודים. הנשיא חתם על תצהיר שהרחיב את ההקפאה על חכירת זכויות קידוחי חיפושי נפט מול המפרץ שלחופי פלורידה, ואף אוסר על חכירת זכויות קידוח באוקיינוס האטלנטי – מפלורידה עד דרום קרוליינה".

בהמשך מצוין כי "ישנם סימנים המעלים את החשש שאיחוד האמירויות מפרה את הסכמי OPEC+ לקיצוץ ייצור הנפט, וייתכן אף שהיא מסלפת את דיווחיה". בפמן מסביר כי "חוסר תגובת המדינה לפער בין רמת בייצור לרמת הייצוא מעלה חשש שייתכן שהיא איבדה את האמון בהתאוששות השוק בזמן הקרוב, מה שעשוי להעמיד בסיכון את כלל ההבנות בין חברי OPEC+ בנוגע לייצוב שוק הנפט ואף עשוי להחזיר את עודף ההיצע לשוק".

לאומי: מחיר הנפט לא יעלה משמעותית בקרוב, אלא רק לאחר פתיחת השמים

לאומי: ”הביקוש לנפט בעולם החל להתאושש, אבל לאט”