איתמר בן דוד – צילום: ענבל מרמרי
מעודכן ל-04/2021
התוכנית כוללת 740 יחידות דיור, שטחי ציבור ושטחים למסחר, ספורט ונופש
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה, בראשות איתמר בן דוד, החליטה להפקיד תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בדלית אל כרמל – ח'לת נאסר. פיתוח השכונה ייעשה באמצעות איחוד וחלוקה, תוך חיבור לשכונות הקיימות בדרום מערב דלית אל כרמל.
את התוכנית הוביל אגף תכנון מקומי במנהל התכנון והמועצה המקומית דלית אל כרמל, בשיתוף לשכת התכנון מחוז צפון, והיא משתרעת על שטח של כ-207 דונם וכוללת 740 יחידות דיור במבנים בני 4 קומות. כמו כן, התוכנית כוללת 14 דונם של שטחי ציבור ושטחים פתוחים וכ-4,000 מ"ר למסחר, ספורט ונופש.
התוכנית שנערכה על-ידי אדר' רוזה דיאמנט, כוללת כביש חדש שיחבר את השכונה לדרכים הקיימות, וחיבורים נוספים לשאר חלקי היישוב, בהתאם לעקרונות תוכנית המתאר המופקדת ליישוב.
יו"ר הוועדה המחוזית חיפה, איתמר בן דוד: "התוכנית מהווה נדבך נוסף במימוש תוכנית המתאר ליישוב. השכונה החדשה שתוקם תיתן מענה לצרכי הדיור של האוכלוסייה בדליית אל כרמל שמונה היום כ-17,600 תושבים. לתוכנית קדם הליך שיתוף ציבור נרחב עם בעלי הקרקע והתושבים, שבחן בקפידה את צרכי התושבים והיישוב. קידום התוכנית כרך אתגרים רבים, בהם תכנון על קרקעות בבעלות פרטית ובשכונה המתאפיינת בטופוגרפיה קשה".
אישור התוכנית יידרש לאישור שינוי תוכנית המתאר המחוזית, כפועל יוצא של תוכנית המתאר הכוללנית ליישוב, המרחיבה את אזור הפיתוח העירוני המותר.
אושרה להפקדה תוכנית מתאר כוללנית להכפלת האוכלוסייה ביישובים סחנין ועראבה
מעודכן ל-04/2021
משרד הבריאות בשיתוף מינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, מזהירים את הציבור מפני צריכת משקאות וודקה וברנדי, אשר אינם עומדים בתקן ומסוכנים לציבור, אשר נמצאו במרכז הגלידות אשדוד, בהם נמצאה רמת מתנול בכמות מסוכנת – היכולה לגרום לעיוורון ואף למוות.
רמת המתנול במוצרים שנבדקו נמצאה חורגת מהדרישה בתקן הישראלי 1572 למשקאות כהליים.
המוצרים שבהם נמצאה רמת מתנול בכמות מסוכנת בדיגום שבוצע על ידי מפקחי שירות המזון בלשכת אשקלון ומפקחי מינהל התקינה במשרד הכלכלה הם:
- על התווית מסומן : "וודקה בלרוס, BELARUS VODKA, תכולה 200 מ"ל כוהל 40%, מיוצר וממולא ע"י די.בי.גד בע"מ", נושא בר קוד 7290006888549. נמצאה רמת מתנול פי כ-380 מהמותר.
- על התווית מסומן :
"Flyajka Brandy of the best taste משקה כהיל בטעם ברנדי, כוהל 40%, תכולה: 200 מ"ל, מיוצר ע"י IA. עבור אלקומפני (מ.ס.) בע"מ", נושא בר קוד 7290014542020. נמצאה רמת מתנול פי כ-125 מהמותר.
הציבור מוזהר שלא לצרוך מוצרים אלה!
המוצרים נדגמו במרכז הגלידות אשדוד, רחוב תמוז 14, אשדוד והוחרמו מיידית לאחר הבדיקות במעבדת מכון התקנים.
יודגש כי מתנול במינונים גבוהים עלול לגרום לתופעות לוואי המתבטאות בסחרחורת, חולשה, בלבול, כאבי ראש, הקאות, כאבי בטן ופרכוסים.
שתיית מתנול עלולה לגרום לעיוורון כתוצאה מפגיעה בעצב הראיה ואף למוות.
למידע נוסף ניתן לפנות אל מינהל התקינה במשרד הכלכלה בטלפון שמספרו 073-7502300 וכן למוקד משרד הבריאות בטלפון 5400*.
מעודכן ל-04/2021
על פי החלטה שקיבל רשם האגודות השיתופיות, כל אחד מהחברים בקיבוצים ובמושבים שנמצאים בתהליכי היפרדות מסגנון החיים השיתופיים יסתפק במגרש ובנכס שבו הוא מתגורר
החלטה תקדימית של רשם האגודות השיתופיות קוראת תגר על אחד הערכים המקודשים ביותר בחברה הקיבוצית – ערך השוויון – וקובעת כי בשלב חלוקת המגרשים המתבצע במושבים השיתופיים והקיבוצים, לא תתקיים חלוקה שוויונית של הנכסים בין החברים, אלא כל חבר יקבל את המגרש והנכס שבו התגורר במהלך השנים. בישראל יש כיום כ־270 קיבוצים – שכ־200 מהם נמצאים בהליכי מעבר לקיבוץ מתחדש ומרביתם בהליכי שיוך או סיימו אותם. ההחלטה התקדימית של רשם האגודות השיתופיות עשויה להשפיע על חברים רבים בקיבוצים אלה.
ההחלטה מעוררת המחלוקת התקבלה בעקבות תביעה שהגישו בני זוג נגד מושב בני דרור בשרון שבו התגוררו, בדרישה להגדיל את שטח המגרש שניתן להם במסגרת הליך השיוך, מ-564 מ"ר ל־750 מ"ר, על יסוד עקרון השוויון.
מנגד, טען המושב כי מעולם לא התחייב בפני התובעים להגדיל את שטח המגרש וכי במושב מעולם לא היה שוויון בכל הנוגע לגודל המגרשים או הבתים שניתנו לחברים. עוד הוסיפו כי במסגרת השיוך מקבל כל חבר את בית המגורים שבו הוא מתגורר כיום, תוך הפעלת מנגנון איזון כספי בין החברים. יתרה מכך, במושב אף ציינו כי היענות לבקשה להגדיל את מגרשם המיועד של התובעים תביא לפגיעה בחברי מושב אחרים, שגם להם ניתנו מגרשים קטנים מ-750 מ"ר.
הבוררת שדנה בתביעה דחתה את כל מרכיביה וקיבלה את טענת המושב כי מעולם לא התקיים שוויון בין החברים בנושא זה, וכי התובעים לא הוכיחו שנגרם להם נזק כספי בשל קבלת מגרש קטן יותר. עם זאת, הוטלו על המושב הוצאות בסך 40 אלף שקל, כיוון שהתחייב "להשתדל לפעול להגדלת המגרש", אך בפועל "משך את ההליכים" ולא עדכן את החברים בנעשה בעניינם.
בתגובה, הגישו התובעים השגה לרשם האגודות השיתופיות במשרד הכלכלה ודרשו לבטל את פסק הבוררות, ואילו המושב חזר על טענתו, כי עקרון השוויון לא חל בעניין זה, כי ממילא לכל אורך הדרך הוקצו לחברים נכסים בגדלים ואיכויות שאינם זהים, והדבר היה ברור וידוע.
נציגת משרד רשם האגודות השיתופיות, עו"ד דנה ביאלר, דחתה את ההשגה של התובעים וקבעה, כי המושב אמנם התחייב לעשות מאמצים להגדיל את המגרש ששויך לחברים, אך לא התחייב כי המגרש אכן יוגדל בפועל. לבסוף החליטה עו"ד ביאלר לקבל את השגת המושב, הפחיתה את ההוצאות שנקבעו לחובתו ל-10 אלף שקל וגם חייבה את התובעים לשלם למושב 5,000 שקל עבור הוצאות.
כאמור, החלטה התקדימית של רשם האגודות השיתופיות עשויה להשפיע על חברים רבים, בכ-200 קיבוצים שנמצאים כיום כאמור בהליכי מעבר ל"קיבוץ מתחדש". מוקד הבעיה הוא שמדובר בחברה שפעלה על פי נורמות וערכים ייחודיים, הנגזרים מכך שאחת מאבני היסוד שלה היא שוויון מוחלט, ולפתע נאלצת להתנהל ולהיבחן על פי כללים השייכים למערכות משפט ובירוקרטיה המנותקות לחלוטין מתפיסת עולם זו.
איך הקיבוצים עושים עשרות מיליוני שקלים מקרקעות של המדינה?
נזקי מים או נזקי צנרת עלולים להביא למצב בלתי הפיך של הרצפה והקירות בבית. על מנת להימנע ממצב שכזה כדאי לפנות לאנשי מקצוע בתחום של ייבוש מבנים ולקבל הצעות לפתרונות אפשריים בהתאם לרמת הרטיבות לנזקים שנגרמו.
נזילת מים סמויה המתרחשת במשך תקופה ארוכה שלא ידענו על קיומה עלולה לגרום לרטיבות מתחת לרצפה. סימנים לכך נקבל כשכבר עלול להיות מאוחר מידי ולכן אסור להתעלם מרטיבות שמופיעה על קיר או מריח של עובש. אינסטלציה ישנה, גנרל חורף או ביש מזל בפיצוץ של צינור יכולים להביא להצפה שנזקיה עלולים להיות חמורים. רטיבות כלואה עלולה להביא להתערערות המבנה כולו ולהוות סכנה ממשית של הרס המבנה.
היום כבר לא צריך להפוך את הבית ולהרים את הרצפה, גם לא לחכות שהשמש והחום של הקיץ ייבשו את המבנה, קיימות שיטות לחדשות לייבוש מבנים. אך לפני שאתם ממהרים להתקשר לאינסטלטור הקרוב, כדאי שתדעו שרק אנשי מקצוע מתחום ייבוש מבנים יוכלו לתת לכם מענה מידי ויעיל במקרה הצורך.
ייבוש מבנים זו שיטה לייבוש הבית, כאמור ללא צורך בהרס קירות או הרמת הריצוף. יש מכונות מיוחדות וטכנולוגיות מתקדמות שמסוגלות להגיע מאחורי הקירות ומתחת לרצפות ולייבש את המבנה הרטוב או הלח. אחת השיטות בייבוש מבנים הוא ייבוש תת רצפתי. על פי שיטה זו, נעשה שימוש במשאבות לחות ומכשירים ייחודיים הניתנים להחדרה מתחת לרצפה מבלי לפרק אותה.
בשלב הראשון של ייבוש תת רצפתי רצוי לבדוק מה רמת הלחות באזורי הרטיבות. בשלב זה לוקחים דגימות מהמילוי שתחת המרצפות וזאת באמצעות קידוחים בודדים באריחים. על פי תוצאות הדגימה מחליטים על תכנית פעולה. המטרה היא שכל מה שנמצא מתחת לרצפה יהיה בסופו של דבר יבש, בין אם מדובר בייבוש סומסום או בייבוש חול.
ייבוש תת רצפתי מתבצע באמצעות קידוח נסתר ברצפה. במקרה של מצע חול ייבוש תת רצפתי מתבצע באמצעות יניקת הלחות מהחול, במקרה של מצע סומסום ייבוש תת רצפתי מתבצע באמצעות דחיסה של אויר חם ויבש. התהליך של ייבוש תת רצפתי לא מסתיים במהירה ויש לבצע בדיקות לחות כל כמה ימים עד שתתקבל התוצאה הרצויה שתעיד על כך שהמבנה התייבש.
יש שיטות נוספות לייבוש תת לרצפתי והן תלויות בחומר שמתחת לריצוף ובמידת הלחות והרטיבות.
אל תתעלמו מהסימן על הקיר או מהפנל המתקלף, בדקו עוד היום על ייבוש תת רצפתי.
מעודכן ל-04/2021המקצוע החדש שנולד עם כניסת האפליקציות לחיינו הוא לא רק אחד המקצועות המעניינים והיצירתיים אלא גם מתוגמל בשכר גבוה במיוחד וזוכה לביקוש רב
עיצוב חוויית משתמש (UI / UX) הוא אחד התחומים הנחשקים עבור צעירים העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריירה ומתלבטים מה ללמוד. הכתבה שלפניכם תסייע בידיכם להכיר מעט יותר את התחום היחסית חדש הזה, להבין מדוע משתלם ללמוד אותו, כיצד ניתן להשתלב בשוק העבודה ומה השכר שלו תוכלו לצפות.
אז מה זה בעצם עיצוב חוויית משתמש?
חוויית משתמש (מאנגלית: UX, קיצור של User Experience) היא החוויה שחווה משתמש קצה בזמן פעילותו במערכת (כגון אתר, תוכנה ואפליקציה), מוצר או שירות. חוויית המשתמש משיקה ומושפעת מממשק משתמש (UI). מדובר בתפקיד חדש שקיבל חיים עם כניסתן של האפליקציות לעולמנו. מעצבי חוויית משתמש בעצם אמונים על הפיכתן של האפליקציות והאתרים ל"ידידותיים למשתמש". מעצב UX אחראי להיבט הוויזואלי של המוצר הטכנולוגי אך גם לאופן שבו המוצר עובד ולממשק המשתמשים.
במסגרת תהליך פיתוח המוצר הטכנולוגי נותנים דגש מיוחד להיבטים הסביבתיים והחברתיים. עיצוב המוצר מאפשר ליוזם סיפוק והנאה ומסייע למעצב התעשייתי להפוך רעיונות ומחשבות למוצרים חדשים ולמציאות אמיתית. כל זאת במטרה לשפר את איכות החיים של האדם ובמקביל ליצור רווחים כלכלים גם עבור היוזם.
מדוע כדאי ללמוד עיצוב חוויית משתמש?
מדובר במקצוע בעל פוטנציאל תעסוקה עצום. בשנים האחרונות חלה בשוק עלייה בדרישה למעצבי UX. יותר ויותר חברות הכפילו ואף שילשו את כמות המעצבים שלהן, מתוך הבנת החשיבות של חוויית המשתמש. הקורונה האיצה את המציאות הזאת עוד יותר. המרחב הבלתי אמצעי נעלם מחיינו, ואפילו פעולה פשוטה כמו קניית מוצרי מזון לבית עברה למרחב הדיגיטלי. רובנו חיים במציאות וירטואלית מקוונת, ולכן הצורך במוצרים דיגיטליים רק הולך ועולה וכך גם הביקוש למי שמעצב את המוצרים הללו והופך את השימוש בהם לפשוט, נוח ויעיל יותר.
מה צריך ללמוד כדי להיות מעצב חוויית משתמש?
יש שני מקצועות שלומדים כדי לדעת לעצב חוויית משתמש. בחלק מהמקומות לומדים את המקצועות הללו יחד ובחלק מהמקומות לומדים כל אחד מהם בנפרד. התהליך של עיצוב חוויית משתמש מורכב משני חלקים בסיסיים. החלק הראשון נקרא עיצוב UI. עיצוב זה הוא למעשה שלב האפיון. בשלב האפיון המעצב מאפיין את כל חלקי המוצר וממה הוא יהיה מורכב על מנת שיהיה נוח וקל לשימוש עבור הלקוחות.
החלק השני בתהליך עיצוב מוצרים הוא ux שכאן למעשה יוצרים עיצוב למוצר. העיצוב שיוצר מעצב ה-ux הוא עיצוב שימשוך את קהל הלקוחות להעדיף מוצר מסוים על פני מוצר אחר והוא משתמש בידע רחב על צבעים, שילובים שלהם והעברת מסר באמצעותם. כמו כן, הוא משתמש גם בידע בנושא טיפוגרפיה (סוגי פונטים).
כדי ללמוד עיצוב ui יש לדעת עיצוב גרפי ברמה מתקדמת. כלומר, להכיר מקרוב את שלוש התוכנות המרכזיות – פוטושופ, אילוסטרייטור ואינדיזיין. וזהו תנאי מקדים לקבלה ללימודים. מעצבים גרפיים שמעוניינים לעסוק בתחומי ההייטק, לאחר שעברו כברת דרך בעולם העיצוב, ילמדו חוויית משתמש ux-ui ויעסקו בשני הדברים יחד בעולם ההייטק.
בתעשייה מחפשים לרוב בוגרי תואר בתקשורת חזותית, אך החשוב מכל הוא היכרות מעמיקה עם עולמות עיצוב המוצר, רקע בחוויית משתמש ובממשקי UX/UI ורצוי שיהיה ניסיון מעשי משמעותי. התואר כמובן מקנה יתרון, אך גם קורסי הסבה נלקחים בחשבון.
איפה לומדים עיצוב חוויית משתמש?
עיצוב UI ניתן ללמוד כחלק מתוכניות המלמדות חווית משתמש UI / UX
ניתן לעשות קורס בתחום במכללות שונות, וכמו כן ניתן אפילו ללמוד חוויית משתמש אונליין מהבית.
מדובר בלמידה מקוונת עם מורה פרטי מטעם המכללה המלמדת, שיכול להקנות לתלמיד את תחומי העיצוב הגרפי וגם קורס חווית משתמש ux-ui – בהתאם לדרישות הענף. ככל שהסטודנט נחשף בקורס ליותר תוכנות, כך הוא יהפוך למקצועי יותר יהיה לו קל להשתלב בשוק העבודה ולדרוש שכר הולם תמורת הידע שלו.
כיצד ניתן להשתלב בשוק?
ההשתלבות במשק בתחום עיצוב חוויית משתמש אפשרית הן כשכיר והן כעצמאי. ניתן להשתלב בחברות היי טק המעניקות שירותים למתכנתים, בניית אפליקציות ותוכנות. בנוסף ניתן להשתלב בתחומי הרפואה, חברות שיווק של מזון ופרסום ברשת ברשתות חברתיות, הטמעת עסקים, מבצעים והנחות, בניית אתרים ועוד.
בנוסף, במכללות שבהן נלמד המקצוע מתחזקים קבוצות פייסבוק של "דרושים בתחום", בהן מתפרסמות מדי יום ביומו עשרות משרות רלוונטיות.
כמה תרוויחו בתחום זה?
השכר של מעצבי חוויית משתמש כיום מתחיל ב-20 אלף שקל לחודש למעצב מתחיל, וכאשר מדובר במשרות בכירות השכר יכול לטפס ל-35 אלף שקל בחודש ואף למעלה מכך.
מומלץ לעבוד בחברות הייטק, שם השכר גבוה יותר ותנאי ההעסקה משופרים, ולאחר שרוכשים ניסיון וביטחון ניתן לעבור ולעבוד כעצמאים.
איך לצלוח את תקופת הלימודים בנוחות כלכלית
העתיד לפי ZOOM: הלימודים ישארו היברידיים, הבנקאות תהיה וירטואלית
מעודכן ל-04/2021העסקה ששוויה מוערך בלמעלה מ- 50 מיליון שקלים צפויה להיסגר השבוע
חברת קווליטסט (Qualitest) הודיעה היום על רכישת החברה הישראלית קומפליי Comply, המתמחה בבדיקות תוכנה ואבטחת איכות בתעשיית מדעי החיים. שווי העסקה שצפויה להיסגר השבוע מוערך בלמעלה מ-50 מיליון שקל.
קווליטסט המתמחה בבדיקות תוכנה ואבטחת איכות, הוקמה ב-1997 ומעסיקה כ-4,000 עובדים בעולם וכ-1,200 עובדים בישראל. היא נמצאת בבעלות קבוצת קרן ההון הפרטית הבינלאומית Bridgepoint, שרכשה אותה באוקטובר 2019 באמצעות הקרן המובילה שלה VI BE.
במסגרת העסקה יעברו עובדי Comply – כמאה במספר – לצוות העובדים של קווליטסט. כמו כן, קומפליי מביאה עמה לקווליטסט רשימת לקוחות מרשימה, הכוללת חברות כמו טבע, מרק, וג'ונסון אנד ג'ונסון.
חברת קומפליי המספקת שירותי אבטחת איכות ליישומי אינטרנט, ענן ומובייל הקשורים למוצרי רפואה דיגיטליים, נוסדה בשנת 2005. החברה התמקדה בייחוד בבדיקות מערכות ממחושבות כולל מערכות מידע ארגוניות ושיטות מעבדה וכן באימות של תשתיות מערכות מידע כמו אבטחת מידע ותוכניות שיקום לאחר משבר.
מנכ"ל קבוצת קווליטסט, נורם מריט, מסר: "עקבנו אחרי קומפליי זמן מה בשל המוניטין שלה כמובילה במתן שירותי בדיקות תוכנה לשוק הפארמה הטכנולוגי המתפתח. אנו רואים פוטנציאל רב בתעשיית הפארמה ועל ידי שילוב ההתמחות של קומפליי נוכל להרחיב את טביעת האצבע של קווליטסט בתחום החם והמתפתח הזה".
מעודכן ל-04/2021
בעוד ענפים רבים במשק עדיין מגששים אחר דרך היציאה מהמשבר העמוק שגרמה התפרצות הקורונה, ענף ההייטק כבר ניכרת התאוששות מדהימה הכוללת צמיחה בביקושים ועלייה בשכר ■ איך זה קרה? למה כדאי לכם לשקול לעבור לתחום דווקא עכשיו ובאיזה תפקיד הכי משתלם להתמקצע? כל התשובות בכתבה
בעקבות הקורונה אנו רואים עלייה משמעותית בעולמות ה-IT, בזכות היכולות של ההייטק הישראלי להתאים את עצמו למציאות משתנה בקצב מהיר. חלה עלייה בעקבות הביקוש הגובר בסטארטאפים והשתכללות עולם ההייטק, ונראה כי הדרישה לעובדים מיומנים רק תלך ותגדל לאורך השנים.
לאחרונה דווח ששכר עובדי ההייטק בישראל עלה ב-5% בשנה האחרונה, אולם מסתבר שדווקא בצפון הארץ נרשמה עלייה גדולה יותר – של 8%. הגורם לכך נעוץ ככל הנראה בהתפרצות הקורונה ובהנחיות לשמירה על ריחק חברתי שהובילו לעבודה מהבית, שהייתה ככל הנראה הזרז לשינוי המשמעותי שהתחולל בענף.
מאז פרוץ הקורונה, עברו כ-75% מהמעסיקים למודל עבודה היברידית של שילוב עבודה מרחוק וon site – כך על פי נתונים שאספה חברת ההשמה יוזמה טק.
השילוב של עבודה מרחוק, נגיף הקורונה והעלייה בביקוש לעובדים מיומנים במהירות יוצרת מצב בו קיים מחסור בעובדים מיומנים לתפקידי פיתוח, וכמו כן, סטארטאפים וארגונים רבים עושים אאוטסורסינג הייטק עם חברות השמה טכנולוגיות שמומחות במיקור חוץ.
על פי נתוני חברת SQLink המעודכנים למרץ 2021, חלה גם עלייה בביקושים לעובדי הייטק בפריפריה הצפונית, ובמיוחד למתכנתי ++C שהביקוש להם בצפון עלה ב-36% – פי שלושה מאשר במרכז הארץ.
הנתונים מראים גם עלייה גדולה בביקוש למהנדסי שבבים ולוחות אלקטרוניים בחברות ההייטק הצפוניות (עלייה של 23% בביקוש בצפון לעומת 8% במרכז); מהנדסי וריפיקציה (גידול של 22% בביקוש לעומת 10% במרכז) ומתכנתי DevOps (עלייה של 21% בביקוש, לעומת 11% במרכז הארץ).
מדוע עלתה קרנו של ההייטק הצפוני דווקא בתקופה מאתגרת שכזו? התשובה לכך מסתבר פשוטה למדי. לאורך שנים התקשו חברות ההיי-טק בצפון להתחרות בחברות מהמרכז ונמנעו מלהשוות את תנאי ההעסקה לעובדים שלהן. השינוי הגיע מכיוון לא צפוי: כללי הריחוק החברתי והעבודה מהבית שנוצרו בעקבות התפרצות הקורונה טשטשו את הגבולות הגיאוגרפיים ובכך יצרו מפנה. מועמדים המתגוררים בצפון אינם כבולים עוד למשרות באזור המגורים ששלהם ויכולים להשתלב בחברה הממוקמת במרחק רב מביתם, שכן גם ככה הם לא אמורים לבקר בה לעיתים קרובות. עקב כך נפתחו בפני תושבי הפריפריה אופציות רבות והתחרות גדלה ואיתה השתפרו גם תנאי השכר.
חברות ההייטק שלא רצו לאבד את העובדים שלהן, נאלצו לראשונה זה שנים לשפר את ההצעות שלהן לעובדים, מבחינת השכר ותנאי ההעסקה.
ההבדלים בביקושים על פי חלוקה גאוגרפית
על פי הנתונים שנאספו, שפות התכנות המבוקשות ביותר בצפון הן ++C; C#; פייתון; C ו-JAVA. במרכז לעומת זאת, השפות המבוקשות ביותר הן פייתון, אחריה JAVA, ++C, Node.js ולבסוף react.
עניין נוסף שהפך למשמעותי בתקופת האחרונה הוא שינוי סדר העדיפויות האישי של העובדים. אם בעבר הבחירה במקום עבודה נעשתה בעיקר על פי השכר וחבילת ההטבות הנלוות, הקורונה הוסיפה למשוואה משתנים נוספים – כגון הצורך לאזן בין העבודה לחיים הפרטיים וכן הצורך ביציבות תעסוקתית ופיננסית, שגרם לעובדים להעדיף מקומות עבודה גדולים ויציבים יותר.
דו"ח ההייטק הישראלי 2020- למרות ירידה בכמות עסקאות הסכום הכולל גדל ב-55%
הממשלה תשקיע 60 מיליון ש"ח בהכשרת עובדים להייטק
טקס החתימה – צילום: רענן כהן
מעודכן ל-04/2021חברת הפניקס ומור גמל ייכנסו כשותפות עם טופ קפיטל מקבוצת לידר שוקי הון בחברה לליווי פיננסי לפרויקטים בהקמה ■ הפניקס תעניק לחברה המשותפת מסגרות פוליסות מכר בהיקף של 2 מיליארד שקלים
שותפות חדשה בתחום המימון החוץ בנקאי לפרויקטים בנדל"ן: חברת הביטוח הפניקס, מור גמל מבית השקעות מור וטופ קפיטל, זרוע מימון הנדל"ן של קבוצת לידר שוקי הון, מקימות חברה משותפת שתעניק מעטפת מימון מלאה ליזמי נדל"ן, הכוללת בין היתר פוליסות חוק מכר אותן תנפיק חברת הביטוח הפניקס וכן מסגרות אשראי לבנייה, כולל משלים הון עצמי.
החברה המשותפת תתמקד במימון פרויקטים בהקמה במסגרת ליווי בנייה סגור ובתנאי מימון תחרותיים לענף. בשלב הראשון תעניק הפניקס לחברה המשותפת מסגרות פוליסות מכר בהיקף של עד כ- 2 מיליארד ₪.
השותפות החדשה תתמקד במימון פרויקטים למגורים ומתן מעטפת פיננסית מלאה ליזמי נדל"ן, הכוללת את כל צרכי מימון הפרויקט תחת קורת גג אחת. התנאים המסחריים שבהם ימומנו הפרויקטים יהיו בתחרות ישירה לתנאים המקובלים בענף. השותפות החדשה מבטיחה ללקוחותיה שיפור משמעותי במהירות ויעילות הליך מימון הפרויקט – החל משלב החיתום, ובהמשך בתקופת המימון עצמה.
חברת טופ קפיטל הוקמה בשנת 2009 על ידי פולי טטרו וגיא רוזן ועוסקת במימון חוץ בנקאי לנדל"ן. בשנת 2017 הצטרפה לידר שוקי הון כשותפה בחברה. לפני כשנה הצטרף לצוות הניהולי של חברת טופ קפיטל מיקי ברגר, אשר פרש לאחר 25 שנים מבנק הפועלים, והוא צפוי לנהל את הפעילות המשותפת החדשה.
את חברת הביטוח פניקס ייצג עו"ד רונן מאור ממשרד פירון, מור קופות גמל יוצגו על ידי עו"ד אסף אנגלרד ועו"ד גלעד שני ממשרד המבורגר עברון ושות', את חברת טופ קפיטל ייצג עו"ד אסף מסיקה ממשרד יגאל ארנון.
מנהלת תחום ליווי פרויקטים וערבויות בהפניקס, גלית טפר, מסרה: "קבוצת הפניקס ממשיכה להרחיב את הפעילות בשוק הנדל"ן ובעולם הערבויות ופוליסות חוק המכר ומעניקה גב פיננסי איתן למיזם המשותף. עד היום, הפניקס ליוותה בעיקר פרויקטים גדולים, כאשר הפעילות המשותפת עם חברת טופ קפיטל ומור גמל נועדה להשלים את טווח הפרויקטים שהחברה מספקת להם מענה בשוק הנדל"ן הישראלי".
השותפים המייסדים בחברת טופ קפיטל, גיא רוזן ופולי טטרו, מסרו: "השותפות החדשה שלנו עם שני גופים חזקים כהפניקס ומור גמל תבסס את טופ קפיטל כאחת מחברות המימון החוץ בנקאיות המובילות בישראל, הן בשל מקורות האשראי המשמעותיים העומדים לחברה, המאפשרים לה להרחיב את השקעותיה, והן בשל היכולת שלנו להציג אלטרנטיבה אמיתית ליזמים בכל הקשור למימון פרויקטים בבנייה".
אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל, ציין: "מתוך הערכה ששוק הנדל"ן למגורים ימשיך להיות סקטור בריא גם בטווח הבינוני, בחרנו לחבור להפניקס וטופ קפיטל, בתחום הליווי הפיננסי לפרויקטי נדל"ן בהקמה, ולהקים פעילות אשר תואמת את האסטרטגיה שלנו של פיזור וגיוון השקעות".
הלוואות למיזמי נדל"ן – לא רק בבנקים, משרד השיכון בוחן אופציות נוספות
מעודכן ל-04/2021האם כדאי לדבר על סוגית גובה השכר בראיון עבודה? איך מבקשים העלאה? מה עושים אם נתקלים בסירוב והאם יש בכלל טיימינג מוצלח לדבר על הנושא החשוב והרגיש הזה – כל הטיפים בכתבה שלפניכם
אם אתם שייכים לדור ה-X, ודאי גם אתם חונכתם על כך שכסף זה משהו ש"לא יפה" לדבר עליו, אבל גם אם אתם צעירים יותר, מדובר בנושא שרבים מתקשים לגשת אליו וכך מוותרים לעיתים קרובות על מה שמגיע להם בזכות. החדשות הטובות הן שמדובר בנושא שאפשר ללמוד, וככל שתתאמנו יותר, תצליחו להיות מדויקים ואסרטיביים יותר. בתור התחלה, אספנו לכם כמה טיפים שיכולים לעזור.
הגיעו מוכנים
לפני שמגיעים לשיחה על השכר חשבו עם עצמכם, התייעצו עם אנשים קרובים וקבעו לכם מה אתם רוצים להשיג. חשוב לעשות מחקר על מה שמקובל בשוק ולבסס את הבקשות שלכם על הישגים בשטח או על הערך שאתם מביאים.
אל תדברו במספרים מוקדם מדי
טיימינג היא מלת מפתח בכל הנוגע לניהול משא ומתן על גובה משכורות ותנאי שכר– השגיאה הכי נפוצה היא להעלות את הנושא לדיון בטרם עת. אבל, כאשר השעה כשרה – והנושא עולה לדיון היו ישירים וענו בכנות. אמונה רווחת בעולם העסקים היא שהצד הראשון שנוקב במספר מאבד את העליונות במשא ומתן. אולם לעיתים אתם ניצבים בסיטואציה שבה אתם נשאלים על ציפיותיכם בנושא ונאלצים להתייחס לכך.
אם מדובר בריאיון טלפוני, מטרת השאלה היא סינון ראשוני שנועד לחסוך לשני הצדדים את זמנם במקרה שציפיות השכר שלכם רחוקות מגובה הסכום שהוקצב למשרה. מאחר שייתכן שלא הספקתם לעשות את המחקר הנדרש, נסו להחזיר את השאלה למרואיין ולהתחמק עם תשובה כגון: "כמה חשבתם להקציב למשרה הזו?". תוכלו גם לנקוב בסכום הרצוי לכם ולציין שהציעו לכם לאחרונה משרות ששכרן דומה.
אם אתם כבר בשלב מתקדם של ראיונות ונושא השכר עלה, זהו סימן מעודד – המשמעות היא שהמעסיק כבר מעוניין להתקדם ולכן חשוב לו לדעת מה טווח המשכורת האפשרי מבחינתכם. אם השוק והמספרים הנהוגים בו מוכרים לכם, כדאי לכם דווקא לנקוב ראשונים במספר. באותם מקומות שבהם אתם מכירים את הגבולות, תוכלו לנקוב סכום ולכוון לאן שאתם רוצים. אולם במקומות שאין לכם ידע מוקדם, למשל, אם אתם מתראיינים למקום עבודה שהוא מומחיות חדשה בתחום חדש עם חברה חדשה, השאירו למראיין לתת את "מכת הפתיחה".
מה לעשות במקרה של סירוב?
ראשית חשוב לזכור ש'לא' היא תשובה לגיטימית ולא להתקפל או לכעוס אלא לעבור לשלב הבא ולשאול מה אפשר לעשות עכשיו.
צריך להסתכל על התמונה הכוללת, ולא לבוא לשיחת שכר כשיש לנו בראש איזשהו מספר ואנחנו הולכים למשחק של הכול או כלום – או שנקבל או שלא. כי במקרה כזה אם לא ייענו לבקשות שלנו נישאר מאוד מתוסכלים או שנעזוב את מקום העבודה.
לכן, אפשר להציע בשיחה כמה חלופות – למשל אפשרות של עבודה מהבית, לימודים תוך כדי עבודה, השתלמויות או קורסים, אחזקת רכב, תקשורת או השתתפות בהוצאות. כשאתם מראים נכונות וגמישות, לא סביר שהמעסיק יגיד 'לא' על הכל. ייתכן שיסכים לחלק מהדרישות ויסרב לאחרות, ואולי על חלק יגיד שיחשוב על הדברים, וכך מתנהל בעצם תהליך של משא ומתן. לפעמים במקום לקבל העלאה בשכר יהיה כדאי לנו לקבל השתתפות בשכר הלימוד שלנו או נסיעה לחופשה שמשלבת בתוכה השתלמות".
היו אסרטיביים והציגו "קבלות"
כל עוד אתם נצמדים לסטנדרטים המקובלים בתעשייה – ישירות ובהירות הן הדרך הטובה ביותר שלכם להציג את דרישותיכם. אם הטיימינג שלכם נכון – מעסיקים יאהבו את הגישה הזו. היא מונעת בזבוז זמן ומקצרת תהליכי קבלת החלטות.
דברו באופן אסרטיבי על טווחי השכר המקובלים בענף. בואו מוכנים עם מסמכים שתומכים בתביעת השכר שלכם. סקרי שוק, טבלאות שכר, עדויות כתובות ממשרדי השמה הפועלים בתחום – כל אלה יהפכו את הדיון לפשוט וענייני ונוטלים ממנו את הממד האמוציונלי עבור שני הצדדים.
שמרו על איפוק
המעסיק נותן לכם הצעה? המתינו. אל תגיבו מיד. גם אם הסכום מתאים לכם, חשבו עליה כמה דקות ורק לאחר מכן התחילו לנהל משא ומתן. פרק הזמן הזה מסייע לכם לארגן את המחשבות וגם מצייר אתכם בעיני המעסיק כמקצוענים ומעלה את ערככם בעיניו. בהשהיה הזו אתם משדרים קור רוח, שליטה עצמית ומנהיגות – כל אלו תכונות מוערכות בעיני מעסיקים.
עד כמה משפיע מצב בשוק?
משבר הקורונה פגע קשות בשוק התעסוקה, וחלק מהמעסיקים משתמשים בתואנה הזאת כדי לשכנע עובדים להסכים לשכר נמוך יותר. במקרה של שיחת קבלה לעבודה, ניתן לשתף כי גם אתם נפגעתם מהמשבר. אין בכך פחיתות כבוד או פגיעה בערככם המקצועי, להיפך. כך תראו שאתם מודעים למצב ומעוניינים לתרום לחברה ולתפקיד, אך גם מודעים לאיכויות שלכם ולמה שאתם שווים.
חוסר בהירות – הטעות הכי גדולה בראיון עבודה
מוזמנים לריאיון עבודה – מה כדאי לכם לשאול?
מעודכן ל-04/2021במסגרת התוכנית לשדרוג הכביש יתחברו נתיבי התחבורה הציבורית לכבישי הרוחב החוצים אותו, תוך שיפור הממשקים עם צירי תחבורה ציבורית מרכזיים ובהם קווי הרכבת הקלה
פרויקט נתיבי התחבורה ציבורית (נת"צים) בכביש גהה יוצא לדרך: הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל( אישרה היום את תוכנית משרד התחבורה לשדרוג כביש גהה (כביש 4) בין מחלף גן רווה למחלף מורשה, סמוך להוד השרון ורמת השרון. התוכנית כוללת תוספת של נתיבי תחבורה ציבורית במרכז הכביש, באחד מקטעי הדרך העמוסים בארץ.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל במיל' מירי רגב, ציינה כי משרד התחבורה ממשיך לקדם את מערך התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, כדי להעניק מענה תחבורתי מהיר ויעיל לתושבי מרכז הארץ והפריפריה כאחד ובכך להבטיח שיוויון תחבורתי לכל אדם בישראל.
נתיבי התחבורה הציבורית החדשים בכביש גהה יתחברו לכבישי הרוחב החוצים אותו, תוך שיפור הממשקים עם צירי תחבורה ציבורית מרכזיים ומרכזי תחבורה משולבים בצמידות לכביש. ובכללם בקו האדום, הסגול והחום של הרכבת הקלה בתל אביב, חניון "חנה וסע" במורשה ומסופי תחבורה ציבורית שונים.
במסגרת הפרויקט מקודמת גם מנהרת תשתיות במקטע הצפוני עבור קווי מתח, תשתיות קווי דלק ותקשורת וקווי תשתית נוספים. שדרוג הכביש תוכנן ויבוצע על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל.
"באמצעות התוכנית שאושרה היום בות"ל, אנחנו משחררים את הפקק ופותחים נתיב לתחבורה ציבורית באחד מהצירים העמוסים במרכז הארץ. מטרתנו היא להפוך את הנסיעה בתחבורה הציבורית לאטרקטיבית, מהירה ונגישה יותר לציבור כי זו הדרך היחידה להיחלץ מהפקקים", הוסיפה השרה רגב.
רפורמת נתיב פלוס – נתיבים באיילון יוסבו לנתיבי תחבורה ציבורית ולרכב מסיע נוסעים
כביש 6 – כמה עולה, מה יש בדרך ועוד
מעודכן ל-04/2021
הקורונה הכלכלית כמעט שלא השפיעה עליהם: השכר החודשי הממוצע לעובד בבנק עמד ב-2020 על כ-22 אלף שקל ולמרות שהרוב נאלצו לוותר על הבונוס, חלקם זכו למענק מיוחד – כך התגברה המערכת הבנקאית על משבר הקורונה
משבר הקורונה פגע קשות בנתחים משמעותיים משוק העבודה, רבים נאלצו לוותר על משרותיהם, אחרים ספגו הרעה בתנאים ובשכר, אך היו גם מי שהצליחו לשמור על יציבות תעסוקתית והכנסותיהם לא נפגעו. כאלה הם עובדי המערכת הבנקאית – שלמרות ירידה של כ־30% ברווחי הבנקים בשנת 2020, לא הרגישו מקרוב את נחת זרועה של הקורונה הכלכלית.
הסעיף היחיד שנפגע בשכר העובדים הוא הבונוס שעליו נאלצו לוותר השנה ברוב הבנקים (מלבד במזרחי-טפחות) וזאת בשל הירידה ברווחים בשנה שעברה. בבנק הפועלים אמנם לא חולק בונוס, אך עובדי הסניפים שהמשיכו לעבוד כרגיל בתקופת המשבר קיבלו מענק מיוחד בסך 2000 שקל.
עלות השכר הממוצעת ב־2020 לעובד עמדה על 33.5 אלף שקל בחודש, ירידה של 3.7% לעומת 2019, הנובעת מהירידה בבונוס. עלות השכר הממוצעת הגבוהה ביותר הייתה בבנק הפועלים עם 35.3 אלף שקל. אחריה עומד הבנק הבינלאומי עם עלות שכר של 33.2 אלף שקל. עלות השכר הנמוכה ביותר נרשמה בדיסקונט – שם השתכר כל עובד 32 אלף שקל לחודש בממוצע. בלאומי עלות השכר הממוצעת עמדה אשתקד על 33.1 אלף שקל, אולם חישוב זה אינו כולל פנסיה תקציבית בעלות של 450 מיליון שקל בשנה.
על פי נתוני הבנקים, שכר הברוטו ששולם לעובדים בפועל עמד על 21.8 אלף שקל בממוצע, ירידה של 5.2% לעומת 2019. מדובר בשכר כפול כמעט מהשכר הממוצע במשק.
התייעלות ופיטורים
בשנים האחרונות עברה המערכת הבנקאית כולה תהליכי התייעלות משמעותיים. בתוך שבע שנים הצטמצם מספר המשרות בארבעה בנקים ב-20 אחוז –מ-44.7 אלף משרות ל-35.7 אלף. רק במזרחי טפחות גדל מספר המשרות ב-600.
אולם גם כיום, הוצאות השכר בבנקים הן עדיין רכיב מרכזי – 50% – מעוגת ההוצאות. ב־2020 עמדו הוצאות השכר הכוללות על סכום של 15 מיליארד שקל. הסיבה לכך היא הסכמי השכר של העובדים שכוללים תוספות שכר שנתיות. כמו כן, בשנים האחרונות אמנם חל קיטון ניכר בהיקף העובדים בשכר נמוך – בעקבות ביטול משרות כגון כספרים. אך במקביל גויסו עובדים רבים מתחומי הטכנולוגיה שתנאי השכר שלהם גבוהים יותר.
מגמת ההתייעלות נמשכה בשנה החולפת ואף הואצה בחסות משבר הקורונה. בנק הפועלים הודיע בתחילת 2020 על תוכנית לפרישה מוקדמת ל־900 עובדים שהייתה אמורה להתפרס על פני שלוש שנים, ובפועל הואצה. בדיסקונט הובילו תוכנית ענק לפרישת 500 עובדים, ועוד למעלה ממאה עובדים שהוצאו לפרישה בחברות־הבנות. גם בבנק הבינלאומי נרשמה ירידה של יותר מ-200 משרות, ואילו בלאומי פוטרו למעלה מ־400 עובדים, ללא תוכנית לפרישה מרצון.
בנק מזרחי טפחות, בניהולו של משה לארי, עומד השנה תהליך התייעלות משמעותי. לאחר שהשלים אשתקד את רכישת אגוד, הבנק נמצא במגעים מתקדמים מול הוועד כדי לגבש את תנאי הפרישה למאות עובדי אגוד, כך שמהלך זה צפוי להיות הקיצוץ המרכזי בכוח האדם במערכת הבנקאית בשנת 2021.
בנק ישראל על המערכת הבנקאית בימי קורונה – שאלות ותשובות
סניפי הבנקים יצטמצמו לסניפים ייעודיים בלבד
מעודכן ל-11/2021המערכת המבוססת על אמצעים מתקדמים בהרבה מהמצלמות הקיימות תסייע לתפוס עברייני מהירות בכבישים, אך תאסוף גם נתונים על הולכי רגל ■ הסעיף המטריד: המידע יישמר למשך שלוש שנים
משרד התחבורה פרסם השבוע מכרז חדש באמצעות חברת נתיבי איילון המשמשת כזרוע הביצועית שלו. המסמך מנוסח כמכרז "לספירת תנועה עבור נתיבי איילון", אך באחד מנספחיו מצוין כי הספק הזוכה יצטרך לספק מערכת מדויקת המסוגלת לעקוב אחר נהגים – כלומר לאפשר לדעת היכן בדיוק נמצא כל נהג.
הדרישות היא לרמות דיוק גבוהות שמבוססות על יכולת זיהוי מדויקת של רכבים. כלומר, המערכת נדרשת להיות מסוגלת לנתח את סוגי הרכבים. המכרז כולל התייחסות ספציפית למשאיות, לאופנועים ואפילו לטנדרים.
בנוסף לכך, לפי המכרז המערכת נדרשת לספור גם הולכי רגל. לכאורה, מדובר במערכת שמיועדת למשל לוויסות עומסי תנועה בצמתים מסוימים. אולם נספחי המכרז כוללים גם כמה סעיפים שיכולים להישמע בעייתיים למדי. כך למשל, החברה שתתעד את המידע על משתמשי הכביש תוכל "לשמור את המידע האמור של הספירות למשך 36 חודשים מיום הספירה". המסמכים של נתיבי אילון מסבירים שבפועל מדובר בסרטי צילום, כלומר תנועותיהם של נהגים יתועדו והמידע אודותיהם, היכן ביקרו ומה עשו יהיה זמין לשימוש במשך שלוש שנים.
בשורה רעה לנהגים: לא יעזור להאט לפני מצלמה
מלבד הנושא של מדידת נפחי תנועה, המכרז כולל סעיף "בדיקת מהירות באמצעות מכונית צפה". סעיף שטומן בחובו פוטנציאל בעייתי מאוד לנהגים.
כיום, מצלמות המהירות הפרוסות בכבישי הארץ, פועלות לפי עיקרון מיושן למדי: המצלמה מצלמת את כל מי שחולף על פניה ושולחת את הצילום לבית העבריין. אלא שאפליקציית ה-WAZE שמתריעה לפני כל מצלמת מהירות קבועה, הוציאה את העוקץ של המצלמות הללו, משום שכל נהג שמקבל התראה יכול להאט לפני המצלמה ולהגביר מהירות לאחר שיעקוף אותה.
מדובר בשיטה ישנה מאוד, ובעולם מהירותן של מכוניות נמדדת על פני קטע דרך. כלומר כאשר המכונית יוצאת לכביש המהיר, מספר הרישוי שלה נקלט וכשהמכונית מסיימת את הכביש המהיר, המספר נקלט שוב. כלומר, המהירות מחושבת על סמך פרק הזמן אשר עבר מרגע הכניסה לכביש לרגע היציאה.
מכל מקום, המכרז החדש של נתיבי איילון כולל את הסעיף הזה. על פי המכרז, לראשונה בישראל תבוצע מדידת מהירות ממוצעת של רכב על פני קטע דרך. לא ברור אם נתיבי איילון תעשה שימוש במידע על מהירות הנסיעה הממוצעת לקטע דרך לצורך אכיפה, אבל אין ספק שמדינת ישראל משקיעה בתקופה האחרונה משאבים רבים במתקני מעקב, ניטור נתיבים וגם מהירות.
נושא המהירות חוזר שוב ושוב בכל אמצעי האכיפה החדישים והמתוחכמים מוזכרת היכולת לבצע את האכיפה במגוון מהירויות, אבל אף אחד מהם לא משמש בפועל להטלת קנסות. כבר כיום ניתן להבחין במצלמות החדשות שהותקנו בנתיבי איילון ומיועדות לאכיפת עומס בנתיב פלוס. המפרטים הטכניים של המצלמות מעידים על יכולות גבוהות במיוחד, כמו למשל יכולת קליטת מספר נוסעים במהירות של 200 קמ"ש, כולל כאלה שעשויים להתחבא ברכב.
כל הפרויקטים הללו נמצאים עדיין בשלבי ניסוי. אבל אם יוחלט להשתמש בהם לצורכי אכיפה הם עשויים להכניס הון אדיר לקופת המדינה. לצורך ההשוואה, היקף ההכנסות ממצלמות המהירות עד 2019 היה על 150 מיליון שקל בשנה.
כאשר עד כה היה מדובר כאמור על מצלמות ארכאיות, קלות לגילוי שתוקפן ואמינותן הועמדו בספק במערכת המשפטית. קל וחומר כי מערכת חדישה יותר המבוססת על אמצעים מתקדמים בהרבה תוכל לשמש כפרה חולבת עבור המדינה.