בעקבות אובדן הטבת המס עשרות אלפי מכוניות היברידיות צמודות מהעבודה צפויות  להתייקר. לרכבים היבירדיים יש הטבת מס שצריכה לקבל אישור להארכה , אלא שבינתיים לא קמה ממשלה ואם לא תקום עד סוף השנה ייתכן שההטבה לא תוארך, וגם אם כן ייתכן שלא תוארך בשל מלחמה בגירעון התופח. לפי הערכות, מעל 70% מההיברידיות הם ברכב צמוד מהעבודה  – 40־50 אלף כלי רכב.

כל מחזיק רכב צמוד מהעבודה  משלם סכום שימוש שמתווסף לשכר הברוטו לצורך חישוב מס המגלם את שווי ההטבה. שווי השימוש הוא 2.48% ממחיר הרכב.

ב־2015 נקבעה הטבה למחזיקי רכב צמוד "ירוק" – למחזיקי רכב הי ברידי עממי ינוכו מה"תוספת לברוטו" 500 שקל, ולמחזיקי רכב פלאג־אין הייבריד עממיייוכו מהסכום 990 שקל. בנטו, מדובר בהטבה ששווה 100־200 שקל בחודש.

כל שנתיים נבחנת ההטבה, והיא אמרוה להיבחן בסוף השנה אלא שבלי מדיניות ממשלתית מוצהרת הנושא תקוע ולא ברור אם ההטבה תישאר, תופחת או תבוטל. מהחידוש הקודם אנחנו יודעים שיש חילוקי דעות בין רשות המסים לוועדת הכספים, אז אושרו התקנות רק ביום האחרון.

בשרה רעה נוספת למחזיקי היברידיות היא מתווה חדש של מס קנייה על מכוניות היברידיות עממיות, שיעלה מ־30% ל־45%.ב מספרים המכוניות ההיברידיות יתייקרו בין 3,000 ל־5,000 שקל.  תוספת המס תחול מינואר.

המשמעות של התייקרות ההיברידיות לצד המחירים הגבוהים הצפווים בכלים החשמליים היא שהישראלים יפנו לרכבים מזהמים יותר שבהם לא חלה עליית מחירים מהותית. מנגד, יש יבואנים שאומרים שייתכן שזה הזמן להשקיע בהיברידיות משום שערכן יעלה.

מרשות המסים נמסר: "הארכת הוראת השעה נבחנת, ותטופל לאחר הקמת הממשלה".

המלחמה בגירעון: ביטול ההטבה על היברידיות ואגרת גודש

בעוד בבסטרימינג הווידאו נטפליקס נלחמת להצדיק את עצמה, המקבילה שלה בתחום המוזיקה,ספוטיפיי מסכמת רבעון מוצלח, עם רווח בניגוד לציפיות ומספר גדול של משתתפים חדשים.

החברה השבדית השיגה הרבעון רווח של 241 מיליון יורו או רווח של 36 יורו סנט למניה, לעומת הפסד של 76 מיליון יורו או של 42 יורו סנט למניה ברבעון המקביל. האנליסטים חזו הפסד של 24 יורו סנט למניה.מבחינת הכנסות אלו הגיעו ל-1.73 מיליארד יורו, בהשוואה ל-1.67 מיליארד יורו ברבעון המקביל, הצפי כמעט דייק ועמד על 1.72 מיליארד יורו.

התוצאות הטובות הן בזכות הצטרפות  5 מיליון מנויים חדשים בתשלום, 1 מיליון מעל התחזית של ספוטיפיי. נכון ליכום הדוח היו לה 113 מיליון מנויים בתשלום.

בסך הכל כ-250 מיליון משתמשים פעילים השתמשו בספוטיפיי , כול המתמשים החינמיים, בכל חודש במהלך הרבעון. זאת לעומת צפי של 243 מיליון משתמשים . מדובר בעלייה של 7% לעומת הממוצע החודשי ברבעון השני וצמיחה של 30% בהשוואה לממוצע החודשי ברבעון המקביל.

לרבעון הרביעי (הנוכחי) צופה החברה תוספת של 9.5 מיליון משתמשי פרמיום בתשלום ומספר המשתמשים פעילים חודשיים של בין 255 ל-270 מיליון בממוצע – ההכנסות ברבעון צפויות לעמוד בטווח של 1.94-1.74 מיליארד דולר. צפי האנליסטים עומד על הכנסות של 1.89 מיליארד דולר ו-259 מיליון משתמשים פעילים חודשיים.

מניית פוטיפיי זינקה ב-16%  לאחר הדוחות

ספוטיפיי הוא שירות מוזיקה דיגיטלי המאפשר הזרמה של שירים וקטעי אודיו. זהו שירות פרימיום כלומר ניתן לקבל את השירות בחינם עם תכונות בסיסיות, פרסומות והגבלות, אך תכונות נוספות כגון איכות האזנה גבוהה, או הורדה של התכנים, ניתנות למנויים תמורת תשלום. לאחרונה ספוטיפיי מאפשרת שלושה חודשים חינם לגרסת הפרימיום. מדובר בשירות סטרימינג מוזיקה הפופולרי ביותר.

ספוטיפיי תספק שלושה חודשי פרימיום בחינם

לא רק ספוטיפיי ואפל: גם אמזון משיקה שירות סטרימינג מוזיקה חדש, ובחינם

אפל סטרימינג עקף את ספוטיפיי במספר המנויים בארצות הברית

לראשונה יוגרלו בתים צמודי קרע למחיר למשתכן, הבתים יוגרלו באילת ולמשפרי דיור

סוף השבוע נסגרה ההגרלה התשיעית של מחיר למשתכן, הכוללת בתים צמודי קרקע. כ-21,230 נרשמו להגרלה.  לפי הודעת משרד השיכון ומטה הדיור במשרד האוצר. ההגרלה היא לשיעור 3,000 יחידות דיור ב-13 יישובים: ירושלים, ראשון לציון, באר יעקב, מגדל העמק, אשקלון, רמלה, אילת, מעלה אדומים, נתיבות, בית שאן, נהריה, קרית ים וג'סר א-זרקא. הבתים צמודי הקרקע יוגרלו בעיר אילת. רוב הנרשמים הם  זכאי סדרה ג', אחריהם  סדרה ב', ובסוף זכאי סדרה א'. מיעוט מהנרשמים הם משפרי דיור, שהשתתפו בהגרלה באילת בנובמבר יפורסמו התוצאות.

למרות הבתים צמודי הקרקע באילת, העיר המבוקשת ביותר  היא ראשון לציון עם 13,365 נרשמים ל-729 יחידות דיור. אחריה באר יעקב עם 9,120 נרשמים ל-598 יחידות דיור, ירושלים עם 4,221 נרשמים ל-600 יחידות דיור, רמלה עם 2,935 נרשמים, והעיר אילת עם רק  2,030 משקי בית שנרשמו להגרלה. .

זו פעם ראשונה שמוגרלות  דירות בבנייה לא רוויה: יחידות דיור צמודות קרקע ישווקו באילת בתוכנית מחיר למשתפר, גם באזורי עדיפות לאומית וביישובי קו עימות  ישווקו יחידות דיור בבנייה נמוכה וצמודת קרקע למשפרי דיור כפילו בסבב הגרלה ראשון, ולא תינתן עדיפות לסדרה כלשהי או למשפרי הדיור.  הדירות צמודות הקרקע  באילת צופות למפרץ אילת והן גדולות מהממוצע, וכן נמכרות בהנחה גדולה ממחיר השוק. רוב הנרשמים להגרלה באילת הם אילתים.

עד כה, זכו בהגרלות תוכנית מחיר למשתכן 65 אלף אזרחים, ב-80 ישובים ברחבי הארץ, להם ניתנה הזכות לרכוש דירה בהנחה. עד כה רק 4,000 זכאים קיבלו את דירתם. ל-27 אלף יחידות דיור ניתן היתר בנייה, רובם בשלבי בנייה שונים. 12 אלף יחידות דיור מצויות בהליכי תכנון בוועדות המקומיות לתכנון ובנייה.

דירות מחיר למשתכן ללא הגרלה – איך זה עובד

הגרלת מחיר למשתכן האחרונה בסוף כן תתקיים

מנורה הודיעה שהיא מפסיקה לשווק תוכניות ביטוח סיעודי. זו כתבה בהודעה "לצערנו הרב, כתוצאה מירידת הריבית במשק והשפעתה על התוצאות העסקיות במוצרי הפרט בענף הסיעוד אנו נאלצים להפסיק לשווק את כלל תוכניות הסיעוד הפרטיות בחברתנו וזאת עד להודעה חדשה".

הכוונה היא שמנורה יוצאת משוק הסיעוד. סביר כי חברות ביטוח נוספות יצטרפו אליה. לאחרונה הכריזו  כל חברות הביטוח בענף על הפסקת שיווק פוליסות סיעוד עם פיצוי לכל החיים, אך אף אחת לא החליטה להפסיק לשווק ביטוח סיעודי בכלל. הסיבה היא שענף הסיעוד הוא עתיר סיכון וחברות הביטוח נדרשות להקצות יותר הון על חשבון הרווחים שלהן. ככל שיש פחות מבטחות בתחום הסיעודי, כך גדל הסיכוי שהביטוח יתייקר בעקבות תוחלת החיים הגבוהה ודרישות הון מחמירות.

גם חברת הביטוח הראל, המובילה בתחום הסיעוד הפרטי עם נתח שוק של כ-30% מהענף, שוקלת לצאת מהענף ובעקבותיה  גם  שאר המבטחות הפניקס, כלל ומגדל.

נראה שהביטוחים הסיעודיים הופכים להיות  ביטוחי המנהלים החדשים  עם מקדם הקצבה המובטח שחדלו לשווק אותם ב-2013 על רקע התארכות תוחלת החיים וחוסר הודאות.לא רק בארץ, באנגליה הפסיקו מזמן לבטח ביטוחים סיעודיים וגם בארצות הברית לא נשארו הרבה..

כיום יש כ-700 אלף מבוטחים בביטוחים הסיעודיים הפרטיים אך מרבית הציבור – כ-4 מיליון איש מבוטחים בביטוחים הסיעודים של קופות החולים. לצידם עוד כ-3.5 מיליון איש שלא מבוטחים כלל. לפי הערכות אחד מכל שלושה אנשים יהפוך לסיעודי במהלך חייו.

הצעד של מנורה מבטחים, וזה שהראל כנראה תעשה, קורים זמן קצר מאוד לאחר שמבטחת המשנה הגדולה ביותר בתחום הביטוח הסיעודי המקומי הודיעה שהיא יוצאת מהשוק הישראלי, ובצל קושי במכירה של ביטוחים סיעודיים לכל החיים. חברת ביטוח המשנה סקור, שהינה מבטחת המשנה הכי גדולה בתחום הביטוח הסיעודי בישראל, הודיעה לחברות הביטוח הישראליות כי תחדל לספק להן ביטוח משנה לפוליסות ביטוח סיעוד חדשותי. עם זאת, סקור תמשיך לספק ביטוח משנה בתחומי הביטוח הכללי, והיא גם תמשיך לספק ביטוח לתיק הביטוח הסיעודי הישן. כלומר, היציאה של סקור מהתחום בישראל לא תשפיע על בעלי פוליסות קיימות, אלא על היצע פוליסות בעתיד.

ענף הרכב בישראל מגלגל כ-30 מיליארד שקל בשנה והשנה הוא צפוי לכמה שינויים חשובים. אחד מהם הוא גדילתו של רכב הפנאי. רכבי פנאי מתאפיינים במנועים חזקים, מפרט בטיחות בסטנדרט גבוה, שפע אביזרי נוחות, פינוקי נוחות ועיצובים חדשניים. רכבי פנאי נחשבים ליוקרתיים במיוחד והם כבשו מעמד כחלופה למכוניות המשפחתיות ולמכוניות המנהלים הקלאסיות. אלו  מתאימים למטען חריג לפעולות הפנאי השונות

בישראל שיעור רכבי הפנאי הופך לשיעור עיקרי מכלל סוגי הרכב. מכוניות אחרות הן מיני עירוניות, המתאימות למבוגרים, צעירים ואוהבי העיר. גם המשפחתיות כבודן במקומן מונח. מדובר במכוניות "משפחתיות" בתצורה המסורתית (סדאן והאצ'בק) שהמכירות שלהן נשלטו עד כה על ידי דגמים היברידיים. רכבי הפנאי יהיו טרנד מהותי ב-2020 וצפויים לנו דגמים חדשים  בחודשים הקרובים ובעיקר  בטווח המחירים המבוקש שבין 110 ל-160 אלף שקל. כשהעלאת המס תכווץ את מכירותיהן של ההיברידיות משמעותית ב-2020, בכשליש עד מחצית, סביר להניח שנפח המכירות ש"יתפנה", רובו בציי רכב, ייתפס על ידי רכב פנאי ולא על ידי משפחתיות בנזין מקובלות. כתוצאה פלח רכבי הפנאי עשוי לתפוס ב-2020 יותר מ-75% מהשוק

הדגמים שיגיעו לרכבי הפנאי

קרסו, יבואנית אינפיניטי, תחזק את היצע הדגמים המקומי עם רכב פנאי בגודל בינוני – אינפיניטי QX50. זהו דור שני לרכב שזכור לנו מתחילת דרכו בשם "EX. אסטון מרטין תפנה לראשונה לעולם רכבי הפנאי עם ה-DBX החדש.  יונדאי וני הוא  רכב פנאי קטן שהוצג באפריל בארה"ב וצפוי להשלים את היצע יונדאי בישראל.

חברת סמל"ת, יבואנית מזראטי, צפויה להשיק במהלך 2020 גרסה של מזראטי לבנטה, רכב הפנאי הספורטיבי. ניסאן   תציג את רכב הפנאישלה- ניסאן ג'וק דור שני. יבואנית סובארו, חברת סמל"ת, תשיק במהלך 2020 בישראל את האבולטיס (Evoltis), רכב פנאי חדש לחלוטין של המותג.

רכבי הפנאי של קאדילק – יש לכם 700 אלף שקל?

כמה יעלו לנו הרכבים ההיברידיים השנה

בעוד בארץ מזהירים מהשקעות נדל"ן בארצות הברית, מתחילת 2019, עם הפחתות הריבית בארה"ב ובשלה משבר במגזר חברות הנדל"ן האמריקאיות, המנפיקות מארה"ב החלו להתעניין, מסיבות מגוונות, בגיוסי אקוויטי (מניות) בתל אביב.

כך למשל שתי חברות נדל"ן אמריקאיות מצפות להנפקות הון:  קיסטון – חברת קרנות נדל"ן מארה"ב בבעלות ביל גלייזר ומארק רש, ופרו־ריט, קרן ריט קנדית שנסחרת בטורונטו לפי שווי של כ-270 מיליון דולר קנדי. גם הרץ נמצאת בהנפקה.לקיסטון נכסים נכסים ברחבי ארצות הברית  בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר.  ההנפקה, שלה תהיה במחצית הראשונה של 2020 לפי שווי 400–500 מיליון דולר

קיסטון מעוניינת  להפוך את הקרנות לקרן ריט ציבורית, בעזרת גיוס הון בתל אביב שישמש לרכישת נכסים חדשים. להבדיל, קרנות פרטיות  מחויבות לממש את נכסיהן בתום תקופת ההשקעה. לעומת זאתף חברה ציבורית יכולה להחזיק את הנכסים לטווח הארוך

לפרו־ריט -84 נכסים מניבים. שווי נכסיה מוערך ב-600 מיליון דולר, ופעילותה מניבה תשואת דיווידנד של 9%. פרו־ריט נערכת לביצוע רישום כפול למניותיה למסחר בתל אביב, במקביל להנפקה בטורונטו, תוך כדי גיוס הון של כמה עשרות מיליוני דולרים.

הקבוצה השלישית הרץ נמצאת בתהליך הנפקה ראשונית, והיא תגייס כ-420 מיליון שקל (120 מיליון דולר). הקבוצה, באמצעות החברה הבת הרץ פרו־פרטיז, הנפיקה בישראל סדרת אג"ח בשווי של כחצי מיליארד שקל. האג"ח נסחרות בתשואה לפדיון של כ-7.6%. הרץ,תציע לגייס לפי שווי של כ-800 מיליון דולר; בינתיים ההנפקה מתעכבת בשל חילוקי דעות עם המשקיעים המוסדיים לגבי השווי.

ההנפקות הראשוניות של הרץ וקיסטון נעשות  כחלק מהליך ההנפקה, והן רוצות לשנות את סיווגן לקרן השקעות בנדל"ן בארה"ב (קרן ריט). לשם כך יצטרכו לבנות מבנה מורכב כדי להימנע מאירוע מס. "אלה עסקות קשות מאוד ומורכבות; זה אינו מבנה אופטימלי, ולכן גם ההנפקות לוקחות יותר זמן", אמר מקור בשוק ההנפקות.

למה תל אביב

חברות הנדל"ן אמריקה מעוניינות להנפיק בתל אביב כאסטרטגיה למצוא זירת מימון חדשה – והשוק הישראלי, טוב לכך  משום שהוא נזיל מאוד. בורסות אחרות קטנות מדי לשוק בארה"ב, השוק בישראל מאפשר תמחור טוב. עוד סיבה היא הסכמי הרישום הכפול החדשים שיזמה רשות ני"ע עם הבורסות בטורונטו, סינגפור והונג קונג. לצד  דרישה בישראל לגיוסי אקוויטי, שהתמעטו בשנים האחרונות, וקרנות הריט מחו"ל עשויות להיות אלטרנטיבת השקעה.

השקעה בקרנות ריט – יתרונות וחסרונות!

ועדת השרים אישרה את הצעת החוק של שר האוצר לעידוד הקמת קרנות ריט להשקעה בפרויקטים של דיור להשכרה

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, העניק היום (יום שני 28.10.19) לחברות הבריטיות CAIRN ו-PHAROS והחברה הישראלית רציו, את 8 הרישיונות שקיבלו החברות מהממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה, במסגרת ההליך התחרותי השני לקבלת רישיונות חיפוש נפט וגז טבעי, וכן קיבלה חברת אנרג'יאן את ארבעת הרישיונות שלה.

לדברי שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "רישיונות החיפוש החדשים שהענקתי הבוקר מאפשרים את כניסתם של שחקנים חדשים למשק הגז הטבעי בישראל, שיובילו להגברת התחרות והמשך פירוקו של המונופול. גם הפעם, המרוויחים העיקריים מהכנסות ממיסים ומהורדת זיהום האוויר הם כלל אזרחי מדינת ישראל".הרישיונות אושרו במועצת הנפט לאחר בחינת תנאי הסף ותכניות העבודה שהגישו החברות.

החברות PHAROS, CAIRN ורציו קיבלו את רישיונות החיפוש בבלוקים 39,40,47,48 (מקבץ A) ו-45,46,52,53 (מקבץ C). החברות אנרג'יאן והזדמנות ישראלית קיבלו רישיונות חיפוש בבלוקים 55,56,61,62 (מקבץ D).

ההליך הנוכחי שהחל בנובמבר 2018, התקיים בהמשך להליך התחרותי הראשון שהסתיים בנובמבר 2017, ובמסגרתו הוענקו 6 רישיונות חיפוש לחברת אנרג'יאן וקונסורציום של חברות הודיות. הליך תחרותי נוסף צפוי להתקיים במהלך 2021.

יגאל לנדאו מנכ"ל רציו: "באגן המזרחי של הים התיכון קיים פוטנציאל רב למציאת מאגרי גז נוספים ואף פוטנציאל למציאת נפט. קבלת הרישיונות ותחילת הפעילות בשטח משתלבות עם האסטרטגיה העקבית שלנו להפוך לשחקן מרכזי בחיפוש והפקה של משאבי גז ונפט באגן הלבנט ובמידת האפשר ליצירת סינרגיה עם מאגרים סמוכים אחרים."

 

מעודכן ל-11/2021

חגיגת הקניות הישראלית ברשת תחול ב-9-10 בנובמבר 2021 מה יוצא לכם מזה? המשיכו לקרוא

שופינג איי אל (Shopping IL) הוא חג הקניות הישראלי באינטרנט שמצוין בחודש נובמבר, הידוע כחודש חגיגות המבצעים באינטרנט. חגיגת הקניות הישראלית נוסדה ב-2014 על ידי חברת Google, ומשנה לשנה היא כוללת יותר ויותר בתי עסק, שמציעים הטבות ומבצעים ומפתים.

השנה שופינג איי אל חל בתאריכים 9-10 בנובמבר, בימים שלישי-רביעי. למעשה מדובר בחג הקניות הישראלי היחיד הקיים ברשת, מסורת שבה עסקים וחברות משתתפים באירוע ומציעים מבצעים והטבות במיוחד עבור הימים הללו. ברחבי העולם מציינים בחודש זה גם את בלאק פריידי, סייבר מאנדיי, יום הרווקים הסיני ועוד.

הרעיון שעומד מאחורי האירוע הוא שעסקים רבים בישראל משתתפים בו ומציגים שפע של מבצעים והטבות שניתן לרכוש באמצעות אתר האינטרנט של עסקים אלו. ימי המכירות הללו עוזרים לעסקים ובמיוחד לעסקים הקטנים והפחות מוכרים למכור את מרכולתם בהנחות מיוחדות, זאת כדי לרכוש עוקבים וקונים חדשים שלא היו חשופים עד כה לעסק.

אילו עסקים לוקחים חלק באירוע שופינג איי אל?

מדי שנה בשנה גוגל מפרסמת את רשימת האתרים שמשתתפים באירוע חג הקניות Shopping IL, כך שניתן להתעדכן בקלות ולדעת מי הם העסקים שאפשר לפנות אליהם ולקבל מהם הטבה שנועדה במיוחד ליום זה.

רשימה זו כוללת ב-2021 יותר מאלפיים בתי עסק שונים בישראל, בתחומים רבים כמו: אופנה, בריאות ואופטיקה, חשמל ואלקטרוניקה, טיפוח ויופי, ילדים, לבין לגן ולמשרד, מחשבים וסלולר, מטבח ומזון, ספרים ומוזיקה, פנאי וספורט, רכב ואביזרים, תיירות ועוד.

כמו כן, תוכלו למצוא מידע על המבצעים באתר "זאפ השוואת מחירים", שעובד בשיתוף פעולה עם גוגל ישראל.

רשימה חלקית של בתי העסק שמשתתפים במבצע: אסתי לאודר, קליניק, MAC, וואלה שופס, אייבורי, רנואר, Ksp, TwentyFourSeven, ללין ,Keds, Papaya, רשת נמרוד, אולברי, קרייזי ליין, עונות, אפרודיטה, סופר פארם, אולסייל, אופיס דיפו, טרקלין חשמל, עולם הקולנוע, מחסני חשמל, באג, שופרסל אונליין, אפריל, לוראל, הוט, עזריאלי, הום סנטר, עמינח, גוד נייט, קרביץ, אייס, פלאפון, סאני, בזק, פרטנר, iStore, תמי4, עלית שטראוס, סטימצקי, מגה ספורט, אלבר, אלדן, AIG, איסתא, מנו ספנות, דקה 90, פתאל, ישרוטל, מלונות רימונים ועוד.

איך למצוא עסקים ומוצרים?

ניתן להיכנס לאתר שופינג איי אל ביוזמת Google כדי למצוא את המבצעים וההטבות כאן: shoppingil.co.il.

בעל עסק ורוצה להצטרף? כך עושים את זה

בעלי עסקים שרוצים להציע מבצעים לצרכנים יכולים להופיע בעמוד הבית של שופינג IL לפי קטגוריות וגם בזירת המבצעים באתר ZAP דפי זהב (השוואת מחירים). הוספה לאתר לא מחייבת ידע בקוד וניתן להוסיף באופן ידני ועצמאי.

 על מנת להציג את העסק, יש למלא טופס הצטרפות. ההצטרפות בכל שנה אפשרית עד כשבועיים-שלושה לפני מועד תחילת האירוע. עסקים שנרשמו בשנה קודמת, לא צריכים להירשם גם השנה, הם יכולים להיכנס עם פרטי המשתמש והסיסמה של השנה הקודמת.

כמה זה עולה?

ההשתתפות של עסקים ביום המכירות לא עולה כסף כלל. אפשר להצטרף ללא תשלום לזירת המבצעים, על ידי רישום ייעודי באתר.

שירות תמיכה לעסקים

בעל עסק שמעוניין לעדכן נתון כלשהו בפרטי ההרשמה, כמו אתר אינטרנט, פרטי יצירת קשר וכד', יכול לשלוח מייל בכתובת: [email protected].

 

בלאק פריידי – כל מה שצריך לדעת, כל האתרים הכי שווים 

מתכננים לצאת לחופשה זוגית בחגים ברגע האחרון? יש לנו כמה רעיונות בשבילכם

הממונה על שוק ההון,  משה ברקת, הבטיח בוועדת הכספים שיפעל להפחתת דמי הניהול הנגבים מהפנסיונרים. הסיבה היא תופעה מעצבנת שלפיה דמי ניהולל תופחים דוקא כשיוצאים לגמלאות לאחר שהפנסיונרים איבדו את  כוח המיקוח, ודמי הניהול מטפסים למקסימום – 0.5% מהסכום הצבור בכל קרנות הפנסיה הגדולות.

למרות שהקרנות לא פעלו מיוזמתם, הפתרון וההוזלה כבר קיימים, אלא שהאקטיביות של החוסכים נמוכה ואם לא תשתנה הפתרון לא יצליח. הפתרון הוא אצל קרנות פנסיית ברירת המחדל של האוצר – אלשטולר שחם, פסגות, הלמן-אלדובי ומיטיב דש. אלו התחייבו לדמי ניהול מוזלים לכל מי שיצטרפו אליהן בשלוש השנים הקרובות (תוך התחייבות לעשר שנים לדמי הניהול המופחתים). במכרז האחרון שאליו הצטרפו קרנות פנסיה חדשות נכללה גם הבטטחה לדמי ניהול מוזלים לפנסיונרים: 0.3% – הנחה של 40% לעומת הממוצע בשוק. כלומר. . דמי הניהול שתגבה חברה מנהלת של קרן נבחרת בשל מקבלי קצבת זקנה לא יעלו על שיעור של 0.3% מהצבירה.

מי שמרוויח מהפתרון הזהו הוא הקרנות המוזלות שא האוצר. אלו יכולות להציע יתרון תחרותי לעומת שאר קרנות הפנסיה ולגייס חוסכים מבוגרים. אין מניעה שחוסכים בגילי 60 ומעלה יעבירו  את החיסכון מקרן הפנסיה שלהם לאחת הקרנות המוזלות. כך ייהנו גם מדמי הניהול בפרישה וגם מדמי ניהול מוזלים עד הפרישה.
דמי הניהול אינם השיקול היחידי אלא גם התשואות שהקרן מצליחה להשיג לאורך זמן וגם רמת השירות. אבל בכל מקרה כל עובד שכיר שלא בוחר אקטיבית בקרן פנסיה ישויך אוטומטית לאחת מקרנות הפנסיה המוזלות. ברגע שהרבה חוסכים יכריזו על מעבר לקרנות הפנסיה המוזלות, אין סיבה ששאר הקרנות לא יורידו מחירים למחירים ריאליים יותר לקהל הפנסיונרים.

כדי שזה יקרה לא מספיק שרק חוסכים שנרשמו אוטומטית יעברו לקרנות הפנסיה המוזלות, אלא יותר ויותר  ידרשו לעבור קרן, גם אם מדובר בקרן שבה החזיקו שנים. הפנסיונרים הם קהל רצוי מאוד לקרנות, משום  שיש להם סכומים מצטברים גבוהים ומכאן שהשיעור הנומנילי של דמי הניהול גבוה, גם אם הופחתו דמי הניהול. לא שווה לותר עליהם.

מעודכן ל-10/2019

נובמבר בפתח ועמו חגי השופינג הבינלאומיים: אתרי האינטרנט מבטיחים לכם ימי מכירות מרוכזים והנחות, והסוחרים הישראלים מנסים להתחרות במרץ מול הדילים בעליאקספרס ■ כך תנצלו את המומנטום לטובתכם

בגן הילדים שרים על הגשם, החלזונות יוצאים ממקומות המסתור וכבישים נחסמים מחשש לשטפונות – אבל הסימן האמיתי לבוא החורף הוא מבול המבצעים של נובמבר – ימי הקניות הבינלאומיים הגדולים ברשת חוזרים ומשפיעים גם על הזירה המקומית. יום המכירות הידוע ביותר הוא Black Friday (יום שישי השחור), המתקיים מדי שנה ביום שישי האחרון של נובמבר, ובעקבותיו נולדו בשנים האחרונות ימי מכירות ומבצעים שונים בנובמבר ודצמבר –יום הרווקים הסיני שייערך ב-11.11, סייבר מנדיי שמצוין השנה בתחילת דצמבר וחג הקניות הישראלי שופינג IL.

קחו נשימה, יש למה לחכות

למי שיכול לחכות עוד כמה ימים עם ההצטיידות לחורף, בהחלט מומלץ בחום להמתין. שריקת הפתיחה תישמע כבר בשבוע הבא, אז תתקוף אותנו קדחת הקניות הגלובלית לקראת חג המולד, שמתחילה כבר בנובמבר ונמשכת עד סוף השנה האזרחית.

"אם פעם המבצעים בענף האופנה היו מתוזמנים לראש השנה ולחנוכה, כיום מה שקובע הם חגי הקניות באינטרנט", אומר בכיר בקבוצת אופנה ישראלית גדולה, "העולם נהפך דיגיטלי ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו. המבצעים האלה הפכו למכתיבי השוק והציבור מחכה להם. לכן רשתות האופנה מנסות למשוך עד נובמבר־דצמבר בלי מבצעים עמוקים, ולתזמן את המבצעים האמיתיים שלהן במקביל לאתרים". לדבריו, המבצעים שהחלו באחרונה בחלק מרשתות האופנה בקניונים הם רק הפרומו למבצעים האמיתיים, שצפויים להעמיק ולהתרחב בקרוב.

בקניונים מביעים שביעות רצון מהגידול במספר המבקרים בסוף השבוע האחרון, אחרי כמה חודשים שחונים במזומנים. גם שם מבינים את הצורך של הרשתות להציע מבצעים נרחבים. "הרשתות משלמות בדצמבר על הסחורה של קולקציית הקיץ, כדי שתגיע לקראת פסח", אומר בכיר בקבוצת קניונים. לדבריו, מנהלי הרשתות נאבקים על הישרדותם, תוך כדי שהם מנסים לחזות את מזג האוויר: "ברשתות חייבים מזומנים מהר, אבל גם לא רוצים להקדים את מבצעי סוף עונה — כי אם מחר יתחילו גשמים והקונים יגיעו, הסוחרים רוצים למכור במחיר שיניב להם רווח נאה".

כעת מתכננים בקניונים לקיים את ימי המבצעים המרוכזים לקראת סוף נובמבר, ולהקדימם אם הלחץ מצד הרשתות יגבר. עם זאת, אחרי נובמבר המבצעים צפויים להתרחב אף יותר. לדברי גורמים בענף האופנה, "דצמבר יהיה חודש של מכירת חיסול. אחרי המבצעים של נובמבר, המחירים לא יוכלו לעלות".

קניות ב–13 מיליארד שקל בישראל בלבד

חגי המכירות האינטרנטיים הפכו בשנים האחרונות ממבצעים ממוקדים שידועים רק למכורי שופינג, לנחלת הכלל והם נגישים לכל מי שיש לו סמארטפון ומקלדת.

"הקניות של ישראלים באתרים בינלאומיים ב–2019 צפויות להגיע השנה ל–13 מיליארד שקל", אומר בכיר בתחום האי־קומרס. לדבריו, "בשנים האחרונות יותר חברות ישראליות לוקחות חלק בחג הקניות הישראלי, והוא מוכיח את עצמו".

אז מה מחכה לנו החורף?

להלן רשימת כל ימי המבצעים הגדולים, בליווי הסבר קצר על כל אחד מהם – הכולל את הייחוד שלו והזירות שבהן הוא מתרחש. כל זאת כדי להכין אתכם לגשם הברכה של המבצעים שפיללתם לו כל הקיץ.

שופינג איי אל (Shopping IL) – 7-6 בנובמבר

הקמעונאים הישראלים, שראו כיצד נתח גדל והולך מהמכירות שלהם נבלע באתרים הבינלאומיים, החליטו ליישר קו ולהצטרף לחגיגת השופינג בימי מכירות מרוכזים משלהם, הן בחנויות הפיזיות והן באינטרנט, בבלאק פריידי ודומיו או תחת מטריית ShoppingIL של גוגל.

חג הקניות הישראלי באינטרנט החל בשנת 2014 על ידי חברת Google, ומשנה לשנה משתתפים באירוע יותר ויותר עסקים ומציעים הטבות ומבצעים שונים שמתעדכנים בימי הקניות.

השנה שופינג איי אל חל בתאריכים 6-7 בנובמבר 2019 בימי רביעי וחמישי. למעשה מדובר בחג הקניות הישראלי היחיד הקיים ברשת, זהו כמובן אינו חג או יום חג המוכר על ידי המדינה. אלא  מעין מסורת שבה עסקים וחברות משתתפים באירוע ומציעים מבצעים והטבות במיוחד עבור הימים הללו.

הרעיון שעומד מאחורי האירוע הוא שעסקים רבים בישראל משתתפים באירוע ומציגים מספר של מבצעים והטבות שניתן לרכוש באמצעות אתר האינטרנט של עסקים אלו.

עסקים שמשתתפים באירוע שופינג איי אל

גוגל מפרסמת את רשימת האתרים שמשתתפים מדי שנה באירוע חג הקניות ShoppingIL כך שניתן למצוא בקלות את העסקים שאפשר לפנות אליהם ולקבל מהם הטבה שנועדה במיוחד ליום זה.

ברשימה נכללים מעל 1,000 עסקים שונים בישראל בתחומי עיסוק רבים כמו: אופנה, בריאות ואופטיקה, חשמל ואלקטרוניקה, טיפוח ויופי, ילדים, לבין לגן ולמשרד, מחשבים וסלולר, מטבח ומזון, ספרים ומוזיקה, פנאי וספורט, רכב ואביזרים, תיירות ועוד. בנוסף, ניתן למצוא באתר זאפ השוואת מחירים, שעובד בשיתוף פעולה עם גוגל ישראל.

בין העסקים שמשתתפים במבצע: Keds, Papaya, רשת נמרוד, אולברי, קרייזי ליין, עונות, אפרודיטה, סופר פארם, אולסייל, אופיס דיפו, טרקלין חשמל, עולם הקולנוע, מסחני חשמל, באג, שופרסל אונליין, אפריל, הוט, רשת קניוני עזריאלי, הום סנטר, עמינח, גוד נייט, קרביץ, אייס, פלאפון, סאני, בזק, פרטנר, iStore, תמי4, עלית שטראוס, סטימצקי, מגה ספורט, אלבר, אלדן, AIG, איסתא, מנו ספנות, דקה 90, פתאל, ישרוטל, מלונות רימונים ועוד.

יום הרווקים הסיני – 11.11

יום הרווקים קיבל את שמו השגוי מהמילים Singles day, מאחר והוא מורכב מארבעה אחדים. היום, שהפך ליום הקניות הרשתי הגדול בעולם, נקרא כך בשל התאריך שנוצר מארבעה אחדים.

מקורותיו של היום הם ככל הנראה ביום שצוין באוניברסיטה סינית עוד בתחילת שנות ה-90. עם זאת, עליבאבא לקחה חסות על יום זה – ועל הפער האדיר בין כמות הגברים לנשים בסין – והפכה אותו לחגיגת מכירות.

ביום הרווקים האחרון נמכרו סחורות בשווי 31 מיליארד דולר, ששברו את השיא של המכירות מ-2017, אז הם הסתכמו ב-25.3 מיליארד דולר.

להמשך קריאה וקבלת טיפים – יום הרווקים הסיני 2019

 בלאק פריידיי – 29.11

בעברית 'יום שישי השחור'. מקור הכינוי עוד בשנות השישים המוקדמות של המאה ה-20, והוא נטבע כדי לתאר את העומס והצפיפות הבלתי רגילים בחנויות ובכבישים האופייניים ליום זה. לפי הסבר עממי, הכינוי איננו נושא קונוטציה שלילית אלא הוא מבוסס על הביטוי "in the black" שמשמעותו להרוויח.

רק בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת הקמעונאים הפכו את יום השישי הראשון שלאחר החג לחגיגת קניות, שהובילה לטירוף ואף אלימות מצד הצרכנים הקונים לקראת הקריסמיס. מאז, היום כבר התארך לכדי סוף שבוע שלם.

המכירות בבלאק פריידיי הסתכמו ב-6.2 מיליארד דולר, מתוכם 2 מיליארד שהוזמנו באמצעות טלפונים ניידים. סך הכול כולל חג ההודייה, נמכרו ביומיים מוצרים בשווי 3.7 דולר.

להמשך קריאה וקבלת טיפים – בלאק פריידי 2019

סייבר מאנדיי – 2.12

סייבר מאנדיי (Cyber Monday) הומצא ב-2005 על ידי הקמעונאיות בארצות הברית, כדי לעודד צריכה מקוונת. לרוב הוא נערך בסוף חודש נובמבר, 4 ימים לאחר חג ההודיה.

בשנה שעברה עקף סייבר מאנדיי לראשונה את הבלאק פריידי מבחינת היקף המכירות ובכך קטף רשמית את הבכורה בתחום המבצעים. סך המכירות המקוונות בסייבר מאנדיי 2019 עמד על כ-8 מיליארד דולר ביום.

להמשך קריאה וקבלת טיפים – סייבר מאנדיי 2019

איך נערכים למבול המבצעים וההטבות?

עומס המבצעים ושפע ההיצע עלול לבלבל גם בקרב מכורי הקניות הכבדים. קבלו כמה טיפים כלליים שיעזרו לכם בקרנבל השופינג הקרוב:

  1. התכוננו מבעוד מועד. חשוב לבדוק אם הרשתות והאתרים שמהם תזמינו שולחים מוצרים לישראל, ואת מדיניות ההחלפות וההחזרות. אם אין משלוח לישראל, כדאי להירשם מראש לאחת החברות שמספקות שירותי כתובת אמריקאית בתשלום, ולשקלל זאת בחישוב ההוצאה הסופית. הכינו מראש רשימת קניות ממוקדת ותקציב שממנו לא הייתם רוצים לחרוג. אם אתם מתכננים לקנות בגדים או נעליים — מדדו ורשמו מראש את היקפי הגוף ומידת כפות הרגליים של כל בני המשפחה.
  2. התחילו מוקדם. מותגים ועסקים נוהגים להציע הנחות ומבצעים בשבועות שלפני יום המכירות המרוכז, כדי למשוך אתכם לקנות אצלם. מומלץ לבדוק את המחיר המלא לפני המבצע, לסמן מראש מוצרים שבהם אתם מעוניינים, ולבחור בעסקה המשתלמת ביותר ביחס למחירו של המוצר בימי שגרה.
  3. בידקו קרוב לבית. אם אתם חושקים במוצר שנמכר באתר בינלאומי, כדאי שתבדקו קודם אם הוא נמכר באתרים בישראל. לעתים, עלויות השילוח מחו"ל מייקרות מאוד את ההוצאה הסופית, והופכות את הקנייה ללא משתלמת.
  4. החליטו מהר. המלאי מוגבל והקהל רב — לכן כמעט לא יהיה לכם זמן להתלבט. המבצעים השווים במיוחד לא יימשכו זמן רב, והם מתחלפים במהירות.
  5. היעזרו בחוכמת ההמונים. מוכרים וספקים שונים ינסו לשווק מוצרים רבים ככל האפשר בעת חגי הקניות. דווקא משום כך מומלץ לשים לב במיוחד לביקורות וחוות הדעת של הרוכשים, ובמידת האפשר גם לבדוק את דירוג המוכר.

מעודכן ל-11/2021

מבצעי קניות זה לא רק באתרים בחו"ל. גם השנה הגולשים הישראליים פותחים את חודש הקניות המקוון עם חגיגת הקניות כחול-לבן ברשת, שתיערך השנה, 2021, בפעם השישית. החל משעה 00:01 ביום שלישי, 9 בנובמבר, ולמשך 48 שעות, יתקיים ShoppingIL ובמסגרתו יוצעו הטבות ומבצעים מיוחדים של מיטב החנויות והרשתות במגוון רחב של תחומים: אופנה, ילדים, סלולר, מחשבים וגאדג'טים, מוצרי חשמל, עיצוב הבית, בריאות, טיפוח, תיירות ועוד. כל העסקים המשתתפים יופיעו באתר המרכז את החגיגה באתר shoppingil.co.il

מיזם ShoppingIL נולד ב-2014 ביוזמת Google במטרה לקדם את תעשיית המסחר האלקטרוני המקומית, להעלות מודעות ולחשוף את הצרכנים לעסקים ישראליים שמוכרים ברשת. המיזם שם לעצמו למטרה לתת במה לעסקים, בכלל זה עסקים קטנים, למינוף הפעילות שלהם לצמיחה. מנתוני Google עולה כי כ-80% מהעסקים המשתתפים בימי המכירות הם עסקים קטנים עם פחות מ-20 עובדים.

בשנת 2020, רכשו ישראלים מוצרים בחגיגת ShoppingIL ב-81 מיליון שקל, עלייה של כמעט פי 4 לעומת אותו נתון בשנת 2019. גידול של קרוב ל-80% בממוצע נרשם בתנועה באתרי המסחר שהשתתפו בחגיגה לעומת יום עסקים רגיל. ב-Google מציינים כי תקופת הקניות מאופיינת בפתיחות למותגים חדשים, דבר המסייע לעסקים המקומיים להרחיב את קהל לקוחותיהם. בשנת 2018 כ-22% מהרוכשים היו לקוחות חדשים של בתי העסק והחנויות השונות שהשתתפו בחגיגה.

אתר zap השוואת מחירים יפעיל את זירת המבצעים החמים שתציג באתר ייעודי אלפי מבצעים אטרקטיביים במיוחד לאורך החגיגה. העסקים יציעו אלפי מוצרים בהנחות ובהטבות מיוחדות כמו מבצעי 1+1, מבצעי הנחה מיוחדים ועוד.

גם השנה מטה כחול-לבן במשרד הכלכלה והתעשייה יציג באתר ShoppingIL מתחם כחול לבן שכולל עסקים המוכרים מוצרים בעלי תו "מיוצר בישראל". למעלה מ-2,700 עסקים משתתפים השנה בהפנינג הקניות הישראלי, גידול של כ- 25% לעומת השנה שעברה.

בדומה למתכונת שיושמה בשנים קודמות, ShoppingIL מתקיים במתכונת פתוחה המאפשרת לכל בית עסק מקוון בארץ לקחת חלק במיזם, כאשר גובה ההנחות, מספר המבצעים או הדילים השונים יהיו תחת אחריותו הבלעדית של בית העסק ויופיעו באתר בית העסק. חשוב לציין כי בתי העסק המשתתפים ב-ShoppingIL אינם נדרשים לשלם עבור ההשתתפות או הפניות מהאתר.

על פי מחקר שערכה Google על הרגלי קניות ברשת, כ-86% מהישראלים קונים אונליין. הקטגוריות הפופולריות לקנייה הן ביגוד ואופנה (61%), אלקטרוניקה וגאדג'טים (53%), קוסמטיקה וטואלטיקה (30%) ומזון ומוצרי ילדים ותינוקות (27% כל אחד). שלוש הסיבות המובילות לרכישה ברשת על פי הישראלים הן מחירים טובים יותר (75%), נוחות בתהליך הרכישה (58%) ומגוון מוצרים גדול יותר (32%). יותר ממחצית מהישראלים מעידים כי הם מקבלים החלטה על רכישה בתוך דקות ספורות מרגע שהחלו את החיפוש אחר המוצר בתחומי ילדים ותינוקות (56%), מזון (66%) ומוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה (53%).

הישראלים לא אכזבו: הוציאו למעלה מ-6 מיליון שקל ב;פריים דיי של אמזון

בלאק פריידי 2019 – המדריך: מה כדאי לכם לקנות ואיפה?

משרד האנרגיה פרסם היום  מדד שמאפשר להשוות בין צריכת החשמל לתושב של הרשויות המקומיות בישראל. המדד מתבסס על נתונים שמילאו כ-120 עיריות ומועצות מקומיות באמצעות דיווח הצריכה השנתי, ומוצגים בו שני פרמטריים מרכזיים: סך צריכת החשמל ברשות לתושב וסך צריכת החשמל של תאורת החוץ לקמ"ר. המדד מאפשר לגורמים המקצועיים ברשות ואף לתושבים, להעריך את שיעור צריכת החשמל ברשות לתושב ביחס לממוצע הארצי של שאר הרשויות, לנתח טוב יותר את מאפייני הצריכה ואת הפוטנציאל לחיסכון, וכך – לקדם התייעלות וחיסכון באנרגיה.

כ-50% מצריכת האנרגיה של הרשות נובעת מתאורת הרחובות; כ-30% מהצריכה מתבצעת במוסדות חינוך והשאר – במבני ציבור. על פי תקנות מקורות אנרגיה, על כל רשות מקומית למלא דיווח שנתי של צריכת האנרגיה. מדד הרשויות שהופק על בסיס דיווח הצריכה השנתי, מאפשר מעקב אחר מגמות ושינויים במשק האנרגיה המוניציפלי, והשוואה בין כלל הרשויות, במטרה להוביל לחיסכון משמעותי באנרגיה ובתקציב המופנה לצורך כך ברשות.

בשנים האחרונות, מקדמות רשויות מקומיות רבות פרויקטים לחיסכון באנרגיה. הפרויקטים כללו למשל החלפת תאורת החוץ בתאורה יעילה וחסכונית באנרגיה והחלפת מזגנים ישנים ובזבזנים במזגנים יעילים בבניין הרשות ובבתי הספר. סך התשלום של כ-120 הרשויות המקומיות שדיווחו על צריכת החשמל השנתית שלהן, הוא כ-600 מיליון שקל.

יחזקאל ליפשיץ, סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים, במשרד האנרגיה: "המדד שמפרסם משרד האנרגיה, מאפשר לכל רשות מקומית לדעת כמה היא בזבזנית או חסכונית בצריכת חשמל ביחס לרשויות אחרות. אנו קוראים לרשויות לנצל את המענקים וההלוואות שמשרד האנרגיה מעמיד לרשותן, ולחסוך בצריכת החשמל, אשר מאפשר הפניית תקציבים לטובת פרויקטים חיוניים אחרים".

כאמור, כ-120 רשויות מקומיות מילאו את דוח הצריכה כנדרש – כ-60% מכלל הרשויות בארץ. מעבר לקנס שמוטל על רשות מקומית שלא מילאה את הדוח כנדרש, מתעכב ביצוע פרויקטים להתייעלות וחיסכון באנרגיה. במשרד האנרגיה מציינים, שהצעד הראשון לחיסכו  וא  מודעות: רשות מקומית, שמודעת לסך הוצאות החשמל שלה, תוכל לבצע פעולות לחיסכון ותקטין את ההוצאות בגין צריכת החשמל.

מהלך זה מתבצע במסגרת המחויבות הבינלאומית שקיבלה על עצמה מדינת ישראל לצמצום צריכת החשמל ב-17% עד שנת 2030. כדי להשיג יעד זה, מקדם משרד האנרגיה, בין היתר, מגוון רחב של צעדים המעודדים חיסכון והתייעלות באנרגיה ברשויות בישראל: מתן מענקים והלוואות לפרויקטים להתייעלות באנרגיה, שיתוף פעולה עם מרכז השלטון המקומי להעלאת המודעות לנושא וליווי מקצועי של הרשויות ומימון סקרי אנרגיה לאיתור הפוטנציאל לחיסכון באנרגיה ברשויות.

לצד המדד שרד האנרגיה מקדם לאחרונה מהלך חדשני: ערים מאופסות באנרגיה – עיר, שצריכת החשמל השנתית שלה היא אפס. על ידי מהלכי התייעלות באנרגיה ובנוסף – ניצול שטחי הרשות להתקנת לוחות סולאריים לייצור חשמל, ניתן להגיע לחשבון חשמל שנתי מאופס.