רכב ותחבורה    

רכב היברידי: האם הוא באמת חסכוני?

רכב היברידי

מעודכן ל-09/2018

רכב היברידי, ברמת ההגדרה, הוא רכב המשלב בפעילותו שני סוגי מנועים: מנוע בעירה פנימית "מסורתי", בדרך כלל מנוע בנזין, ולצד זה מנוע חשמלי. שני המנועים פועלים יחדיו, כשאופן הפעילות משתנה בהתאם לסוג הרכב (האבחנה העיקרית היא בין רכבים מקביליים לטוריים) – בכל מקרה מערכות המחשוב של הרכב הן שמחליטות איזה מנוע יפעל ובאיזה אופן. פעמים רבות, מדברים על רכבים היברידיים במונחים אקולוגיים.

הרכבים משפרים את נצילות הדלק – מנוע הבעירה פועל כאן פחות – ומנגד מפחיתים את החומרים המזהמים שהוא פולט במהלך הנסיעה. יחד עם זאת יש לציין שאין כיום תמימות דעים לגבי ההיבט הסביבתי של הרכבים האקולוגיים, למשל עקב חשש שהם עלולים להפיץ קרינה שעלה לפני מספר שנים.

עם כל החשיבות האקולוגית של הרכבים ההיברידיים, אנחנו כאן כדי לדבר כלכלה וצרכנות. אז האם הרכבים האלה באמת מצליחים לחסוך כסף? ועד כמה הם כדאיים? כפי שתראו, לשאלות האלה תשובות שהן ממש לא חד משמעיות. מעבר לכך, הפתרון המוביל כיום בעולם הרכב הוא הרכב האוטונומי כשרבות מהמפתחות והיצרניות מדברות על רכב אוטונומי חשמלי. אז נכון שזה עדיין רחוק יחסית (מדברים על 2019-2020), אבל זה לא רחוק מאוד, ואם זה יצליח הפתרון הזה אמור להיות חזק הרבה יותר מהרכב ההיברידי. זו עשויה להיות תחלופה של ממש לרכבים הקיימים – ומעבר לכך שהרעיון הוא שהם יהיו רכבים חשמליים וידידותיים לסביבה, הם גם יהיו עם נהג אוטומטי.  ראו הרחבה על רכבים אוטונומיים

החיסכון העיקרי: דלק

רכבים היברידיים, כאמור, מאפשרים צמצום של צריכת הדלק של הרכב, כתוצאה מכך צמצום של ההוצאות עבור דלק (על דרכים אחרות להפחתת צריכת הדלק תוכלו לקרוא כאן). עד כמה ההבדל הוא משמעותי? זה תלוי כמובן בסוג הרכב, באופן שבו המנועים שלו עובדים וגם בהרגלי הנסיעה הספציפיים של הנהג, אבל בגדול יש כאן חיסכון כלכלי: במהירויות נמוכות המנוע החשמלי יפעל במידה רבה במקום מנוע הבנזין או הדיזל, ומנגנון ה"עצור וסע" הקיים ברכבים אלה (כיבוי מנוע הרכב בעת עצירה מוחלטת, אפילו ברמזור) מאפשר למנוע בזבוז יקר ודי מיותר של דלק.

נהוג לחשוב שרכב היברידי מאפשר חיסכון של כ-30-50% בצריכת הדלק ביחס לרכב מקביל, פחות או יותר, המבוסס על מנוע בנזין או דיזל. כדי לסבר את האוזן, ניקח לדוגמא מצב בו בעל הרכב מתדלק ארבע פעמים בחודש בסכום של כ-200 שקלים, כך שבשנה הוא מוציא על דלק כ-9,000-10,000 שקלים. עם רכב היברידי מקביל שיאפשר לו את החיסכון שתואר מעלה הוא עשוי לשלם כ-4,000-5,000 שקלים – בחישוב גס ולא מחייב כמובן. בתקופה של חמש שנים החיסכון יגיע לעשרות אלפי שקלים.

אפרופו חמש שנים, נהוג לחשוב שזהו פרק הזמן המינימלי שדרוש להחלפת סוללה ברכב היברידי, כשבמקרים רבים מדובר על עד עשר שנים. מכאן נובע שברוב המקרים מקבלים שקט נפשי די גדול מהבחינה הזו. השקט הנפשי נשמר לרוב גם ביחס לרכיבים האחרים במערכת החשמלית, שנשמרים היטב לאורך שנים ולא מייקרים בצורה משמעותית (או אפילו מייקרים בכלל) את עלות הטיפולים השוטפים ברכב. ובכלל – הרכבים ההיברידיים נחשבים אמינים מאוד ושקטים – עלויות הטיפולים יחסית נמוכות, ולרוב אין בעיות מכניות כבדות. הנסיעה, לטענת נהגים רבים – מצויינת ולא נופלת בכלל מרכבים רגילים.

כיום המיסוי על רכבים היברידיים הוא פחות ביחס לכלי רכב רגילים, כך שעשויים לשלם – על פי דרגת הזיהום של הרכב – כ-30% מס בלבד, מה שמביא לכך שהם נכללים בקבוצת שווי שימוש 4 מהבחינה הזו. עם זאת, יכול להיות שאנחנו נמצאים בתקופת ביניים מהבחינה הזו (בהמשך נרחיב על סוגיית המיסוי על רכבים ירוקים, שהיא לא חד משמעית), שתקטין מעט את הטבת המיסוי.

מעבר להיבט הכלכלי, יש נהגים עבורם הנסיעה בכלי רכב היברידיים תהיה נוחה יותר מאשר כלי רכב מונעי מנועי הבעירה החשמלית. הסיבה הראשונה היא שהרכבים ההיברידיים מספקים כוח מקסימלי מיד כשלוחצים על דוושת הגז. בחלק מהמקרים הרכב ההיברידי יהיה שקט יותר מחברו מבוסס מנוע הבנזין או הדיזל, בעיקר בסביבה עירונית (מנוע חשמלי נחשב לשקט יותר ממנוע בעירה חשמלית). כמו כן הוא ירעד פחות במהלך הנסיעה.

החסרונות של הרכב ההיברידי

בצד השלילי, יש מספר חסרונות של הרכבים ההיברידיים – כולל מבחינה כלכלית. מחיר הרכישה הראשוני שלהם נוטה להיות גבוה ביחס לכלי רכב "רגילים". יש לציין בהקשר הזה כי ממשלת ישראל החליטה ב-2009 על הטבות מיסוי ברכישת רכב היברידי, במטרה להפוך אותם לפופולאריים יותר: כך הוחלט שמס הקנייה על הרכבים ההיברידיים ייפחת בהתאם לדרגת הזיהום שלהם, החל מ-83% (מס הקנייה על רכבים "רגילים") ועד לניכוי של 16,500 שקלים מהמחיר. כאשר הרכבים הפכו למזהמים פחות והכנסות המדינה ממיסים הופחתו, הוחלט ליצור קריטריונים חדשים שהיו אמורים להיות מחמירים יותר. על פי התחזיות העדכון של 2016 היה אמור להביא להתייקרות משמעות במחיר הרכבים ההיברידיים, באופן שעלול אפילו להפוך את הרכישה שלהם למומלצת פחות. על פי בדיקת כלכליסט השינוי הזה עדיין לא התרחש, נכון לתחילת השנה לפחות, עקב שחרור של אלפי מכוניות היברידיות מהמכס בשלהי השנה שעברה, מכוניות שעדיין לא נמכרו. בדרך כלל, רכב היברידי יהיה יקר יותר בכמה עשרות אלפי שקלים מרכב בעל מנוע דיזל או בנזין בעל ביצועים פחות או יותר דומים. יש אנשים שההבדל הזה הוא שמרכזי בשבילם יותר מאשר החיסכון שאפשר לקבל דרך צריכת הדלק.

לצד זה, היתרונות של הרכב מבחינת נצילות הדלק תלויים גם באופי הנסיעות שמבצעים, כך שיש אנשים שלא בהכרח ייהנו ממלוא פוטנציאל החיסכון הכלכלי. הרכב יהיה חסכוני בעיקר בנסיעות במהירויות איטיות יחסית, בסביבה עירונית או פרברית (מכיוון שהמנוע החשמלי בא על חשבון חלק מהשלבים היותר בזבזניים של מנועי הבעירה במצבים אלה). למי שנוסע בסביבה עירונית, שבישראל היא לרוב גם פקוקה, יוכל ליהנות יותר מהיתרונות הכלכליים שלו. מנגד נסיעות במהירויות גבוהות יותר, לדוגמא בכבישים בין עירוניים, ינצל פחות את המערכת ההיברידית ולכן יחסוך הרבה פחות כספים ממה שמצפים.

אופי הנסיעה ברכב היברידי שונה, ולא מתאים לכל אחד. חלק מהאנשים סבורים שהוא כבד מדי, ולכן גם מסורבל או איטי (גם אם בפועל רכבים היברידיים אמורים כמובן להגיע לאותן מהירויות של כלי רכב מבוססי מנועי בעירה פנימית). החשש הוא שתוספת המנוע והמערכת החשמלית המסועפת יותר יביא לבזבוז גדול יותר של משאבים, בזבוז שישפיע בעיקר בנסיעות למרחקים ארוכים. קושי אחר הוא שעלות הטיפולים של רכיבי ומערכות הרכב ההיברידי, אם יש צורך בטיפולים, נוטה להיות גדולה ביחס לכלי הרכב הרגילים. כל תקלה ברכב עלולה להביא להוצאה גדולה שתפגע במידה מסוימת בפוטנציאל הרווח הכלכלי שהרכבים ההיברידיים אמורים להציע מעצם ההגדרה שלהם.

אם תיארתם עד כמה תמונה מושלמת של שמירה על הסביבה, באמצעות כלי הרכב האקולוגיים, זכרו שגם בהם יש פגיעה מסוימת בסביבה – ממש כמו שמחזור הוא אמנם פעולה מבורכת, אבל מביאה לזיהום נקודתי של הסביבה כשלעצמה. מכוניות היברידיות מבוססות על סוללה חשמלית שאמנם אין צורך להטעין לאחר כל נסיעה, אבל שבהחלט עלולה להתרוקן בשלב מסוים. במצב הזה מטמינים לרוב את הסוללה בקרקע, והחומרים הכימיים בה עלולים להביא לפגיעה בסביבה.

לצד זה יש את החשש מקרינה אלקטרומגנטית אותו הזכרנו מעלה. המדיניות הרשמית היא המשרד לאיכות הסביבה היא שאין כאן פוטנציאל מוגבר לקרינה מזיקה – לדבריו, "לא ניתן לקבוע, כי נשקפת סכנה לבריאות של היושבים ברכב הברידי, כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת. לפיכך, עמדת המשרד להגנת הסביבה היא כי הוא אינו מסיר את המלצתו לגבי השימוש בכלי רכב מפחיתי זיהום אוויר בכלל ובכלי רכב היברידיים בפרט". עדיין,  לא קשה למצוא אנשים שיתבוננו בעמדה הזו בספקנות.

אז איך יודעים מה לבחור?

כמו בהרבה החלטות אחרות שצריך לקבל ביחס לרכבים שלנו, גם לשאלת הכדאיות של הרכב ההיברידי לא תמצאו תשובה חד משמעית. זה ברור שהם עדיין מהווים מיעוט, סובלים ממספר בעיות ולא קרובים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. ועדיין, יש אנשים עבורם החיסכון הכלכלי שהם מספקים בצריכת הדלק יכול לעשות את כל ההבדל.

למי ששוקל אם לרכוש רכב היברידי מומלץ כצעד ראשון לקבל הצעות מחיר של מספר דגמים שיכולים להתאים לו מבחינת המפרט הטכני, בין אם היברידיים ובין אם לא. לגבי כל רכב מומלץ לבחון את צריכת הדלק המשוערת, ולהעמיד אותה מול דפוסי הנסיעה והמרחקים שאמור הרכב לעבור. אף פעם לא תוכלו להגיע לתשובה חד משמעית, כי הרבה מהנתונים שתיתקלו בהם יישארו על הנייר בלבד, אבל כן אפשר לקבל תמונה כללית, לפיה אפשר לחשוב מה יכול להיות כדאי יותר עבורכם. בהרבה מקרים רכב היברידי מחזיר את ההשקעה בו לאחר משהו כמו חמש עד שבע שנים, במהלכן כמובן הרבה דברים עשויים להשתנות.

עדכונים

אפריל 2018: כמה תחסכו בשנה אם תעברו לרכב היברידי – על פי הבדיקה סביב 5,000 שקל (הרחבה בוואלה רכב)

ינואר 2018: מנכ"ל פיז'ו: "עד 2025 – כל המכוניות החדשות שלנו יהיו חשמליות". המנכ"ל, קרלוס טווארס, הוסיף כי עד ל-2030, 80% מרכביה של יצרנית הרכב הצרפתית יכללו מערכת ניווט עצמאית בתנאים מוגבלים ואילו 10% יהיו ברמה אוטונומית גבוה ביותר ללא צורך בהתערבות אנושית – להרחבה

רכבים היברידיים הם חיסכון – גם לרוכש פרטי וגם לעסק. הנה חישוב לבעל העסק – כמה ניתן לחסוך על רכבים – להרחבה 

דצמבר 2017: מקבלים רכב היברידי צמוד? האם תמשיכו לקבל הטבה במס – הרחבה ב-ynet

אוגוסט 2017 – הטבת המס על כלי רכב היברידיים. במסגרת "המיסוי הירוק" משנת 2010 נקבע  מס קנייה של 30% בלבד (במקום 82%) על מכוניות היברידיות. מאז, הצו חודש באופן אוטומטי, כשהחידוש האחרון הוא עד לסוף השנה הנוכחית.

האלה אם המס הנמך יישאר? נראה שמצד אחד הממשלה היתה שמחה להשאיר את המיסוי הנמוך כל עוד מספר העסקאות בתחום ההיברידי נמוך. זה היה נכון עד לאחרונה, בזמן האחרון היקף העסקאות של הרכבים ההיברידיים עולה מאוד, וזה אומר שהעלות של המדינה (סבסוד המס לכאורה) עולה. ולכן, הפעם תהיה התלבטות בקשר להעלאת המס.

ולמה המצב השתנה? התחרות בשוק ההיברידיות העולמי גרמה לכניסת דגמים חדשים והייצור ההמוני גורם כמובן להקטנת עלויות. בפועל, ההשפעה של המהלך על שוק המכוניות הוא שבשנת 2010 עם הכנסת הרפורמה היקף ההיברידיות עמד על 1.4% ועכשיו הוא מהווה כ-9% מהרכבים החדשים! זה הישג חסר תקדים, והוא מיוחס בין היתר להנחה במיסוי שמוערכת בכ-15 אלף שקל.

אבל אליה וקוץ בה – ההנחה הזו עשויה לגרום לכך שהממשלה תבטל את הקלות המיסוי, או תפחית אותם. פרטים בקרוב.

אוגוסט 2017 – יונדאי איוניק היא הרכב ההיברידי הראשון שמגיע לראש טבלת המכירות החודשית בארץ (ביולי 2017) עם מכירות של כ-1.2 אלף רכבים. ובכלל – ההיברידיות בחודש יולי הגיעו ל-9% מהמסירות.


למחשבון אחזקת רכב

למדריך – כמה עולה להחזיק רכב