חדשות    

מהו יתרון יחסי

זה קורה לכל עצמאי,  הצעה לעבודה שהוא פחות מיומן בה ותיקח לו יותר זמן, על חשבון פיתוח המוצר או השירות ושיווקו. במקרה כזה עדיף לו להעביר את העבודה לחבר ולגבות עמלה, אם צריך. המשמעות  של זה שלחבר יש יתרון יחסי.

היתרון היחסי הוא עיקרון כלכליש לפיו משתלם לסוחרים לסחור גם במצב שבו אחד יכול לייצר ביעילות גדולה מאשר חברו. העיקרון הקובע הוא לא העלות המוחלטת של הייצור, אלא היחס בין הקלות שבה יכולים הסוחרים לייצר מוצרים שונים. עקרון היתרון היחסי, למעשה, מדגים במונחים כלכליים את היתרון שבהתמקצעות והתמחות – לניסיון, לוותק, להשכלה והכשרה יש ערך כלכלי.  לא מדובר רק בסוחרים פרטיים, לתאוריה זו משמעות רבה בסחר בינלאומי בין מדינות, וכפועל יוצא ממנו – תכנון הקצאת המשאבים בכל מדינה.

 . זכך למשל למדינה יש יתרון יחסי בייצור מוצר כלשהו על פני מדינה אחרת, אם היא יכולה לייצר את המוצר במחיר נמוך יותר או מהר יותר מהמדינה האחרת. זו הסיבה המרכזית למיקור חוץ של ייצור. עדיף לעסקים להעביר את הייצור למדינה שבה הייצור זול יותר ויש יותר כוח עבודה.

העיקרון תואר לראשונה על ידי רוברט טורנס בשנת 1815, במאמר על הסחר בדגן. הוא הסיק כי לבריטניה יש יתרון בסחר סחורה מגוונת עם פולין בתמורה לדגן, אף על פי שייתכן שניתן לייצר דגן במחיר זול יותר בבריטניה. עם זאתף התאוריה מיוחסת בדרך כלל לדייוויד ריקרדו, שהסביר את התאוריה בצורה ברורה בשנת 1817 בספר "עקרונות הכלכלה המדינית והמיסוי", בדוגמה המערבת את בריטניה ופורטוגל: ניתן לייצר בפורטוגל גם יין וגם בד בפחות עבודה מאשר בבריטניה. אולם, העלויות היחסיות של ייצור שני מוצרים אלו שונות במדינות אלו; בבריטניה קשה מאוד לייצר יין, וקשה פחות לייצר בד. לעומת זאת, בפורטוגל שני מוצרים אלה קלים לייצור. לכן, בעוד שזול יותר לייצר בד בפורטוגל, יהיה זה עוד יותר זול לפורטוגל לייצר עודף יין, ולסחור בו עם בריטניה בתמורה לבד. ובכיוון ההפוך, גם בריטניה מרוויחה מסחר זה, שכן עלויותיה לייצור בד לא השתנו, אך היא כעת יכולה להשיג יין במחיר זול יותר מאשר אילו ייצרה אותו בעצמה, בתמורה לעודפי הבד.

הראל פיננסים: היתרון היחסי של ההשקעה בשווקי המניות באירופה – נחלש

יצירת יחסי עבודה בצוות עובדים וירטואלי – איך עושים את זה?

עסק משפחתי – יתרונות וחסרונות